- Αιφνιδίασαν τις τράπεζες, και όχι μόνο, οι εξαγγελίες του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα για τις νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ), μέσω του προγράμματος «Γέφυρα ΙΙ». Οι ρυθμίσεις περιλαμβάνουν δυνατότητα διαγραφής οφειλής, μείωσης επιτοκίου, διατήρησης προσυμφωνηθείσας δόσης και επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής, τόσο για εξυπηρετούμενα όσο και για μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
- Για τις σημαντικές αυτές παρεμβάσεις όχι μόνο δεν υπήρξε συνεννόηση με τις τράπεζες και τους servicers αλλά ούτε καν ενημέρωση, γεγονός που θα μπορούσε να ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους.
- Η νέα κυβερνητική πρωτοβουλία φαίνεται ότι στοχεύει στο να καταστήσει ελκυστικότερο ένα πρόγραμμα που κινήθηκε πολύ χαμηλότερα από τις αρχικές προσδοκίες. Τώρα το πώς θα το πετύχει αυτό μέσω ρυθμίσεων που ήδη προσφέρουν οι servicers και οι τράπεζες είναι κάτι που θα κριθεί από τα αποτελέσματα.
- Σήμερα το μεσημέρι πάντως η Ελληνική Ένωση Τραπεζών αναμένεται να συζητήσει αναλυτικότερα τις νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο Γέφυρα ΙΙ.
- Καλές είναι οι εξαγγελίες του Γ. Στάσση και τα σχέδια για μια πράσινη ΔΕΗ, η αμείλικτη πραγματικότητα προς το παρόν, όμως, είναι πολύ διαφορετική: η ΔΕΗ εξακολουθεί να παράγει μεγάλες εκπομπές ρύπων και «καίγεται» από την εκτόξευση των δικαιωμάτων Co2, η τιμή των οποίων έχει ανέλθει στα 56 ευρώ/τόνο στα συμβόλαια για τον Μάιο του τρέχοντος έτους, από 40,96 ευρώ τον Απρίλιο και έναντι μόλις 20 ευρώ, τον Ιούνιο του 2020. Τα στοιχεία που δίνει η ΔΕΗ δείχνουν ότι μόνο το πρώτο τετράμηνο του έτους, η επιβάρυνση της επιχείρησης από τα δικαιώματα Co2 ξεπέρασε τα 200 εκατ. ευρώ και ήταν κατά 40% αυξημένη σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020. Με αυτούς τους ρυθμούς, το κόστος των ρύπων θα φέρει μια επιβάρυνση άνω των 200 εκατ. ευρώ στα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΗ.
- Το περίεργο είναι ότι η ΔΕΗ δεν φαίνεται να καταφέρνει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων σημαντικά, παρότι υποτίθεται ότι κλείνει, ή κρατά σε περιορισμένη λειτουργία τις «βρώμικες» λιγνιτικές μονάδες. Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 2019 οι εκπομπές ήταν 1,4 εκατ. τόνοι και τον Απρίλιο του 2021 ήταν 1,365 εκατ. τόνοι, παρά την προσπάθεια να «καθαρίσει» το ενεργειακό μείγμα. Όλα αυτά θα προκαλούσαν ανησυχία σε κάθε αναλυτή που θέλει να κάνει υπολογισμούς για την φετινή κερδοφορία της ΔΕΗ, αλλά υπάρχει πάντα ένα «μαξιλάρι»: ενεργοποιείται άμεσα η ρήτρα Co2 στα συμβόλαια και ένα μεγάλο μέρος του λογαριασμού μεταφέρεται στο γνωστό… υποζύγιο: τον Έλληνα καταναλωτή.
- Εντυπωσιακή η αλλαγή σελίδας των ΕΛΠΕ και η αποκοπή του ομφάλιου λώρου από το Ελληνικό Δημόσιο –στην εποχή μας και στον σύγχρονο κόσμο η στενή σχέση Δημοσίου με μια εταιρεία δεν έχει πολύ οικονομικό νόημα. Το πρόβλημα ωστόσο στην περίπτωση των ΕΛΠΕ είναι ότι η εταιρεία προικίστηκε την εποχή που βρισκόταν στον έλεγχο του Δημοσίου με διάφορες κρατικές συμμετοχές οι οποίες και θα παραμείνουν στα ΕΛΠΕ και μετά την αλλαγή σελίδας. Την ίδια ώρα έχουμε ένα ακόμα παράδοξο: στην περίπτωση της υπό ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ Εμπορίας, τα ΕΛΠΕ εμφανίζονται ταυτόχρονα και ως πωλητής (ελέγχοντας το 35% της ΔΕΠΑ) και ως αγοραστής των υπό διάθεση μετοχών.
- Εντατικά εργάζονται στην Εθνική Τράπεζα όχι για το Frontier αλλά για το Frontier 2. Η διοίκηση της τράπεζας ήδη έχει δώσει τη σχετική εντολή και οι σχετικές ομάδες της τράπεζας δουλεύουν για την υλοποίηση και νέας συναλλαγής αμέσως μετά το Frontier, για την ταχύτερη μείωση του αποθέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Οι άνθρωποι της τράπεζας εξετάζουν τις εναλλακτικές δυνατότητες για το Frontier 2 μέσω του οποίου οι τράπεζες θα φτάσει γρηγορότερα σε μονοψήφιο δείκτη «κόκκινων» δανείων.
- Στο χώρο του λαθρεμπορίου τσιγάρων και καυσίμων η κινητικότητα είναι εξαιρετικά έντονη αυτή την περίοδο, ακόμη και αν οι διωκτικές αρχές έχουν ορισμένες σημαντικές επιτυχίες, όπως η σύλληψη τεράστιας ποσότητας λαθραίων τσιγάρων στον Πειραιά από την ΑΑΔΕ, από την οποία το Δημόσιο θα έχανε φόρους άνω των 70 εκατ. ευρώ. Στα καύσιμα, όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, έχουν να λένε για γνωστό κύκλωμα που έχει απασχολήσει κατ’ επανάληψη τις αρχές, αλλά συνεχίζει να εισάγει τεράστιες ποσότητες διαλυτών από γειτονική χώρα, με τους οποίους νοθεύεται… επιστημονικά η βενζίνη και μένουν τεράστια κέρδη στους επιτήδειους.
- Το περίεργο είναι ότι, ενώ όλα δείχνουν ότι απαιτείται άμεση αναβάθμιση της ποιότητας του ελεγκτικού έργου, στο οποίο εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες, από την ΑΑΔΕ μέχρι την Αστυνομία, εδώ και σχεδόν έξι μήνες μένει ανεφάρμοστος ο εξαιρετικά αυστηρός τελευταίος νόμος για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου. Ο λόγος είναι ο συνηθισμένος: δεν έχει εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση. Πίσω από αυτή την κωλυσιεργία ίσως κρύβονται περισσότερο από τη συνήθη βραδύτητα του ελληνικού κράτους: υπάρχουν διαφωνίες στο παρασκήνιο, για να το πούμε κομψά, με την επιλογή που έχει γίνει στο νόμο να τεθεί η ΑΑΔΕ επικεφαλής των ελεγκτικών μηχανισμών, «καπελώνοντας» την Αστυνομία. Η στήλη εύχεται να λυθούν σύντομα αυτές οι διαφορές γιατί δεν αρκεί να λέμε ότι έχουμε καλούς νόμους, πρέπει κάποτε και να εφαρμόζονται.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.