Χρυσή εποχή διανύουν τα στελέχη και οι εργαζόμενοι της ΕΧΑΕ, καθώς η χρηματιστηριακή αγορά πάει καλά και οι εργαζόμενοι ανταμείβονται με το παραπάνω, παρότι βέβαια δεν έχει προκαλέσει η ΕΧΑΕ αυτή τη χρηματιστηριακή άνθηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση του κύκλου εργασιών το πρώτο τετράμηνο (15,7%) ήταν αρκετά μικρότερη από την αύξηση των αμοιβών προσωπικού (21,7%). Συνολικά, οι εργαζόμενοι πήραν 700.000 ευρώ περισσότερα από το πρώτο τρίμηνο του 2023 (4 εκατ. ευρώ, έναντι 3,3 εκατ.). Αυτή η γενναία αύξηση οφείλεται στα μπόνους, όπως εξηγεί η ΕΧΑΕ: «Τα έξοδα προσωπικού το 2024 περιλαμβάνουν αυξημένη σε σχέση με πέρυσι πρόβλεψη για μεταβλητές αποδοχές του προσωπικού, αναλογική με την ισχυρή οργανική απόδοση». Σε απλούστερα ελληνικά, «πάμε καλύτερα και μοιράσαμε περισσότερα μπόνους». Ασφαλώς και οι υψηλές οργανικές επιδόσεις θα πρέπει να ανταμείβονται, ωστόσο καλό είναι ο επικεφαλής της ΕΧΑΕ, Γιάννος Κοντόπουλος να ρίξει και μια ματιά στο ταμπλό. Διότι η μετοχή της ΕΧΑΕ σταθερά διαπραγματεύεται με ένα discount της τάξεως του 25% σε σχέση με τις ομοειδείς ευρωπαϊκές εταιρείες και αυτή η χαλαρότητα στις δαπάνες δεν είναι εντελώς άσχετη με τη μάλλον απογοητευτική συμπεριφορά της μετοχής, που από την αρχή του χρόνου χάνει 3,3%, παρά τη γενικά καλή εικόνα της ευρύτερης αγοράς.
-- Η μεγάλη βάση κόστους της ΕΧΑΕ αποτελεί μια σταθερή εστία προβληματισμού καθώς τα έσοδα δεν μετασχηματίζονται σε κέρδη σε ικανοποιητικό βαθμό ώστε να φτάσουν στους μετόχους. Εξού και η χαμηλή πτήση της μετοχής.
Γιατί οι ταξιτζήδες γυρίζουν την πλάτη στα ηλεκτρικά ταξί
Οι ταξιτζήδες γυρίζουν μέχρι στιγμής την πλάτη στις γενναίες επιδοτήσεις για να αντικαταστήσουν τα παλιά τους οχήματα με νέα ηλεκτρικά ταξί, λαμβάνοντας από 22.500 ως και 28.500 ευρώ σε ειδικές κατηγορίες. Τι κι αν το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται με 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι υπέρ το δέον γαλαντόμο, μόλις 120-130 ταξιτζήδες έχουν δείξει ενδιαφέρον, ενώ έχουν πληρωθεί συνολικές ενισχύσεις 744.291,64 ευρώ για μόλις 35 ηλεκτρικά ταξί. Η έλλειψη υποδομών φόρτισης ναρκοθετεί το ενδιαφέρον των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι παρόλα αυτά θα αναγκαστούν να κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, έστω και με τον δύσκολο τρόπο, ως το 2030, καθώς τέτοιες επιδοτήσεις μετά το τέλος του 2024 δεν θα ξαναδούν.
Η ΔΕΗ και η προίκα της Fibergrid
Με ένα πολύ μεγάλο ατού μπαίνει η θυγατρική της ΔΕΗ, Fibergrid στη «μάχη» των τηλεπικοινωνιών. Στην εταιρεία, όπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή, θα περάσουν όλα τα στοιχεία ενεργητικού της μητρικής ΔΕΗ που αφορούν τις τηλεπικοινωνίες, ώστε να εφαρμοστεί με μεγαλύτερη με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα το σχέδιο ανάπτυξης δικτύου οπτικών ινών και εισόδου στην αγορά της χονδρικής. Η Fibergrid μπαίνει, όμως, στις τηλεπικοινωνίες με μια προίκα που έχει λάβει πολύ νωρίτερα: Είναι δικαιούχος του μεγαλύτερου δανείου που έχει χορηγηθεί ως τώρα από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 290 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δημοσιεύσει το ΥΠΟΙΚ. Με τέτοια «δύναμη πυρός», έχει όλες τις προϋποθέσεις για επιτυχία.
Ο «πολυεθνικός» Ευ. Μυτιληναίος
Με τον «αέρα» του επικεφαλής μιας πολυεθνικής, που συνδυάζει τη μεταλλουργία και την ενέργεια σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο με αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, μίλησε χθες ο Ευάγγελος Μυτιληναίος στο Μιλάνο, σε εκδήλωση με αφορμή τα εγκαίνια των νέων γραφείων της Mytilineos στην πρωτεύουσα της Λομβαρδίας. Όπως τόνισε, «στη νέα πραγματικότητα που δημιουργεί η ενεργειακή μετάβαση και η οποία είναι γεμάτη ευκαιρίες, τα μέταλλα και η ενέργεια είναι πλήρως διασυνδεδεμένα. Δεν μπορείτε να έχετε το ένα χωρίς το άλλο». Σκιαγραφώντας το προφίλ της εταιρείας, που έκανε τα πρώτα της βήματα το 2008 ως μια μικρή μεταλλουργική επιχείρηση, ο κ. Μυτιληναίος υπογράμμισε ότι λειτουργεί σε όλο το ενεργειακό φάσμα ως παγκόσμιος, ολοκληρωμένος πάροχος, διαχειρίζεται μερικά από τα πιο αποδοτικά εργοστάσια της Ευρώπης και σήμερα εκτελεί 35 έργα σε 11 χώρες, έχοντας παρουσία συνολικά σε περισσότερες από 40 χώρες.
-- Για άλλη μια φορά, ο κ. Μυτιληναίος, που έχει ασκήσει πολύ σκληρή κριτική στην Κομισιόν, δεν δίστασε να τονίσει τις αδυναμίες της Ευρώπης στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση: «Εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης», υπογράμμισε, «έχουν τεθεί φιλόδοξοι στόχοι, αλλά υπάρχει έλλειψη οικονομικής στήριξης για καθαρές επενδύσεις μεγάλης κλίμακας», σε αντίθεση με την πολιτική που ακολουθούν οι ΗΠΑ, όπου ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού υποστηρίζει εκτεταμένες επενδύσεις καθαρής ενέργειας μέσω κινήτρων.
Το πλεονέκτημα της Noval Property
Με ένα σημαντικό πλεονέκτημα εισέρχεται στο ΧΑ η Noval Property, η εταιρεία ακινήτων της Viohalco. Το 82% των ακινήτων που αναπτύσσει είναι δικής της ιδιοκτησίας. Η δυσκολία των εταιρειών του κλάδου είναι να βρουν ακίνητα για να αναπτύξουν και αν βρουν θα είναι ακριβά. Έχοντας την «πρώτη ύλη», η Noval με τα ιδιόκτητα ακίνητα γλιτώνει από τον παραπάνω «πονοκέφαλο», ενώ και ο σχεδιασμός και τα χρονοδιαγράμματα δύσκολα πέφτουν έξω. Επίσης, το 88% των ακινήτων της είναι στην Αθήνα. Σε μια περιοχή που οι τιμές είναι ανεβασμένες, ενώ η εμπειρία δείχνει ότι σε δύσκολες περιόδους οι τιμές στην πρωτεύουσα επιδεικνύουν ανθεκτικότητα σε σχέση με τις τιμές στην περιφέρεια.
Ο τουρισμός και το στοίχημα της επέκτασης της σεζόν
Δεν υπάρχει φορέας του τουρισμού το τελευταίο διάστημα που να μην βάζει στο τραπέζι την πολυπόθητη επέκταση της σεζόν. Το αεροδρόμιο της Αθήνας στοιχηματίζει στην επιμήκυνση για να διατηρήσει ψηλά τις επιδόσεις του, χωρίς να φτάσουν στα άκρα οι αντοχές των υποδομών του, που χρειάζονται άμεση επέκταση. H Aegean ρίχνει τις δυνάμεις της στη μείωση της εποχικότητας. Τον χειμώνα διατήρησε τις πτήσεις σε Μπιλμπάο, Κισινάου, Ταλίν από Αθήνα και Βαρκελώνη από τη Θεσσαλονίκη, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 αύξησε τη χωρητικότητα κατά 12%. Πρωτοβουλία για τη διατήρηση διεθνών συνδέσεων στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ανέλαβε και η SKY express, διατηρώντας δύο εβδομαδιαίες απευθείας πτήσεις από το Παρίσι ως και τα τέλη Νοεμβρίου. Μήνυμα για περισσότερες πτήσεις, έστειλε από τη Ρόδο και ο Κωνσταντίνος Μπήτρος, διευθύνω σύμβουλος της Inventio, που τρέχει τις επενδύσεις της H.I.G. Capital στην Ελλάδα. «Είμαστε έτοιμοι εάν μπουν πτήσεις, να επεκτείνουμε τη σεζόν», είπε χαρακτηριστικά, αποκαλύπτοντας πως είναι σε σχετικές διαβουλεύσεις με τους tour operators. Στο ραντάρ του ομίλου, που ετοιμάζεται να λειτουργήσει μέσω των Ella Resorts το πρώτο του ξενοδοχείο στην Κρήτη, μπαίνει το αεροδρόμιο της Σητείας, που πέρσι χάρη και στην πτήση της Aegean κατέγραψε εντυπωσιακή σεζόν.
Ο εφιάλτης των λογιστών
Όταν μια διεθνώς καθιερωμένη νομοθεσία -στην περίπτωσή μας για την πρόληψη και καταστολή του ξεπλύματος- συναντά την εφαρμογή της α λα ελληνικά, μπορεί να δημιουργήσει εφιαλτικές καταστάσεις. Οι λογιστές έχουν αρκετά σοβαρό λόγο να διαμαρτύρονται για τη διάταξη του ν.4557/2018 για το ξέπλυμα χρήματος, που δίνει στον πρόεδρο της αρμόδιας Αρχής τη δυνατότητα να δεσμεύει προσωρινά την περιουσία όχι μόνο μιας επιχείρησης που ελέγχεται, αλλά και του λογιστή της. Το μέτρο, όπως εφαρμόστηκε διεθνώς, έχει μια λογική, γιατί είναι πιθανό ο λογιστής να έχει κάποια ευθύνη αν ο πελάτης του εμπλέκεται σε ξέπλυμα. Όμως, ένα τόσο «βαρύ» μέτρο πρέπει να έχει σύντομο χρόνο εφαρμογής. Στην Ελλάδα, ένας λογιστής βλέπει όλη την περιουσία του να «παγώνει» και να μην έχει καν πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό για να πληρώσει τις βασικές του υποχρεώσεις, ενώ η εξέταση των υποθέσεων γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς και μέχρι να ολοκληρωθεί μπορεί να έχει καταστραφεί, ακόμη και αν στο τέλος αποδειχθεί ότι ήταν αθώος. Είναι ένα θέμα που σίγουρα πρέπει να εξεταστεί από την κυβέρνηση και η τροπολογία που έχουν προτείνει οι λογιστές μπορεί να αποτελέσει τη βάση της σχετικής συζήτησης.
Η Eurobank ανοίγει το κρίσιμο ζήτημα της αποταμίευσης
Ήταν περίπου τέτοιες ημέρες πριν από τρία χρόνια, όταν η Eurobank παρουσίασε τη μεγάλη πρωτοβουλία της τράπεζας για το Δημογραφικό αναδεικνύοντας την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη ανάληψης δράσης. Στόχος της τράπεζας ήταν να αναδείξει το ζήτημα και να προκαλέσει μια ευρύτερη συζήτηση, κάτι που επιτεύχθηκε και μάλιστα με το παραπάνω. Και είναι από τις λίγες φορές που οι σχετικές συζητήσεις μετουσιώθηκαν σε πράξεις καθώς τόσο το κράτος όσο και πολλές εταιρίες του ιδιωτικού τομέα ανακοίνωσαν μέτρα για την ενίσχυση των οικογενειών. Τώρα η τράπεζα επιχειρεί να αναδείξει ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα για τη χώρα και την οικονομία: την αποταμίευση. Στη χθεσινή εκδήλωση ο επικεφαλής της Εurobank, Φωκίων Καραβίας, υπογράμμισε ότι η αποταμίευση «είναι κρίσιμη για την μακροπρόθεσμη μετάβαση της χώρας σε ένα υγιές, ανθεκτικό και βιώσιμο παραγωγικό πρότυπο», ενώ υπενθύμισε την ειδική σχέση της τράπεζας με την αποταμίευση «ως διάδοχος του ιστορικού Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου».
-- Ας ελπίσουμε ότι, όπως και με το δημογραφικό, η πρωτοβουλία της Εurobank θα πυροδοτήσει και τώρα μια ευρύτερη συζήτηση για το θέμα της αποταμίευσης, συζήτηση που θα οδηγήσει και σε απτά αποτελέσματα.
Οι νέες χρήσεις εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ
Μέχρι τώρα είχαμε συνηθίσει να το ακούμε κυρίως στο real estate. Η «επαναχρησιμοποίηση» (repurpose) των περιουσιακών στοιχείων αποτελεί κεντρικό άξονα πάνω στον οποίο λειτουργεί ο κλάδος. Τα γραφεία γίνονται ξενοδοχεία, οι παλιοί βιομηχανικοί χώροι ξηλώνονται και μεταμορφώνονται σε πολυτελείς κατοικίες και πάει λέγοντας. Τώρα βλέπουμε ότι η φιλοσοφία της νέας χρήσης των (υπαρχόντων) περιουσιακών στοιχείων υιοθετείται και στην ενέργεια, όπως φάνηκε χθες σε συζητήσεις που είχαν στελέχη του ΔΕΣΦΑ με δημοσιογράφους στο πλαίσιο εκδήλωσης στη Ρεβυθούσα. Με τις νέες τεχνολογίες να εξελίσσονται ταχύτητα και την αγορά να αλλάζει με τον ίδιο ρυθμό, είναι προφανές ότι στον ΔΕΣΦΑ επανεξετάζονται τα πάντα. Ο ρόλος του εθνικού συστήματος θα έχει πλέον μεγαλύτερο εξαγωγικό χαρακτήρα και ο σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου βελτιώνεται, ενώ οι μελλοντικές επενδύσεις θα προσαρμόζονται όλο και περισσότερο στην πράσινη μετάβαση. «Η πράσινη μετάβαση κρύβει και προκλήσεις και ευκαιρίες», λένε πηγές της εταιρείας. Σημειώνεται ότι στελέχη της εταιρείας σε χθεσινή εκδήλωση έκαναν συνέχεια λόγο για τη νέα χρήση υποδομών παρά το γεγονός ότι δεν είναι παλιές όλες οι εγκαταστάσεις. Προφανώς οι εξελίξεις τρέχουν και απαιτούνται νέες λύσεις.
Το «θαυματουργό» μέλι της Ικαρίας
Αφιέρωμα στην Ικαρία και κυρίως στο γεγονός ότι οι κάτοικοί της ζουν πολλά χρόνια έκανε το CNBC, με εστίαση στο ότι ένας από τους παράγοντες της μακροζωίας τους είναι και το μέλι που παράγει το νησί. Το άρθρο υπογράφεται από ελληνικής καταγωγής συντάκτρια, την Νταϊάνα Κόχυλα, η οποία, μεταξύ άλλων, περιγράφει και τις αξέχαστες ημέρες που έχει ζήσει ως παιδί σε διακοπές της στο νησί. Αναφερόμενη στο μέλι -γενικότερα και όχι μόνο της Ικαρίας- τονίζει ότι έχει αντιβακτηριακές ιδιότητες, περιέχει άφθονα αντιοξειδωτικά και βοηθά το σώμα να ρυθμίσει τα επίπεδα σακχάρου. Στην Ικαρία, θεωρείται ένα από τα μυστικά συστατικά του νησιού για μακροζωία και πολλοί Ικαριώτες ξεκινούν την ημέρα τους με μια κουταλιά, ενώ το χρησιμοποιούν ως φάρμακο για τον βήχα και τον πονόλαιμο. Μάλιστα κάποιοι στο νησί το πάνε σε άλλο επίπεδο, χαρακτηρίζοντας το ικαριώτικο μέλι ως το… Viagra της φύσης.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.