Εντολή για θεαματική αύξηση των ελέγχων στις επιχειρήσεις και στα φυσικά πρόσωπα που λαμβάνουν επιστροφές ΦΠΑ έδωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, καθώς διαπιστώνεται αύξηση των κρουσμάτων απάτης.
Η συνήθης μέθοδος για την κλοπή του ΦΠΑ είναι η μέθοδος Carousel και παρά τους ελέγχους που γίνονται από τις φορολογικές Αρχές όλων των χωρών της ΕΕ και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η δράση των κυκλωμάτων παραμένει αμείωτη.
Τα κυκλώματα καταφέρνουν όχι μόνο να μην καταβάλλουν ΦΠΑ για τα προϊόντα που διακινούν πραγματικά ή εικονικά, αλλά λαμβάνουν και επιστροφές ΦΠΑ και κατόπιν εξαφανίζονται.
Ενδεικτικό είναι πως η παραβατικότητα στις υποθέσεις που ελέγχονται, κατόπιν καταγγελιών ή πληροφοριών από τις Υπηρεσίες Ελέγχου και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) η παραβατικότητα κυμαίνεται στο 80%, ενώ έχει παγώσει δεκάδες ΑΦΜ των εμπλεκομένων προσώπων.
2.400 περισσότεροι έλεγχοι
Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ αποφάσισε για φέτος να αυξήσει κατά 57% τους ελέγχους στις επιστροφές ΦΠΑ, για το 2025 και από 4.200 ελέγχους που είχαν προγραμματιστεί αρχικά, αυξάνονται σε 6.600, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο σχέδιο της ΑΑΔΕ.
Συγχρόνως πραγματοποιούνται και διασταυρώσεις στοιχείων, που αφορούν το αρχείο των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, με στόχο τον εντοπισμό φορολογουμένων που υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ κατά το 2024 ενώ είχαν δραστηριότητα.
Προβλέπεται επίσης, η αξιοποίηση δεδομένων του myDATA για τον έλεγχο όσων υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ για το έτος 2023, εξετάζοντας εάν είχαν δραστηριότητα το εν λόγω έτος.
Ακόμη, προβλέπεται η διενέργεια 8.318 μερικών ελέγχων με αξιοποίηση στοιχείων διασταυρώσεων POS, myData, ενδοκοινοτικών συναλλαγών, κ.α. για μια ή περισσότερες φορολογικές περιόδους, με την επισήμανση ότι ο αριθμός των ελέγχων είναι μικρότερος σε σχέση με τους αρχικών προγραμματισθέντες, που ήταν 10.718 μερικών ελέγχων με αξιοποίηση στοιχείων διασταυρώσεων POS, myData, ενδοκοινοτικών συναλλαγών, κ.α. για μια ή περισσότερες φορολογικές περιόδους.
Οι 12 παρεμβάσεις στον ΦΠΑ
Σε ότι αφορά στον ΦΠΑ, σε διαδικασία εφαρμογής είναι οι ακόλουθες δράσεις:
- Η αυτόματη ενημέρωση της βάσης Μητρώου Φορολογουμένων στο Taxisnet, μέσω Διασύνδεσης με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) (ΕΠΕ, ΙΚΕ) Μητρώο Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.
- Η αυτοματοποίηση έκδοσης πράξεων επιβολής προστίμου κατά την υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων.
- Η κατάρτιση νέας ελεγκτικής διαδικασίας για έλεγχο μίας ή περισσότερων φορολογικών περιόδων ΦΠΑ σύντομης χρονικής διάρκειας (μικρότερου του έτους). Οι εν λόγω έλεγχοι θα έχουν δειγματοληπτικό χαρακτήρα και θα είναι σύντομοι και σε μεγάλο δείγμα.
- Η εντατικοποίηση των ελέγχων με στόχο τον εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 70% των διενεργηθεισών υποθέσεων έρευνας, οι οποίες αφορούν απάτη στον ΦΠΑ.
- Η δημιουργία "Χρυσής Λίστας" δικαιούχων για την επίσπευση επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ. Πρόκειται για επιχειρήσεις με άψογη φορολογική συμπεριφορά προς τις οποίες θα επιστρέφεται αυτόματα, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες ο ΦΠΑ που δικαιούνται.
- Η λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αυτοματοποιημένη διεκπεραίωση αιτημάτων επιστροφής ΦΠΑ σε ποσοστό άνω του 95%.
- Η εμπρόθεσμη πληρωμή, εντός προθεσμίας 4,5 μηνών, τουλάχιστον του 40% των αιτήσεων επιστροφής ΦΠΑ υποκείμενων άλλων κρατών-μελών, που εξετάζονται χωρίς αναζήτηση επιπρόσθετων πληροφοριών και εγκρίνονται για επιστροφή.
- Η εμπρόθεσμη πληρωμή, εντός προθεσμίας 8,5 μηνών τουλάχιστον του 95% των αιτήσεων επιστροφής ΦΠΑ υποκείμενων άλλων κρατών-μελών (με ή και χωρίς αναζήτηση επιπρόσθετων πληροφοριών) που εγκρίνονται για επιστροφή.
- Η επεξεργασία και προώθηση εισερχόμενων αιτημάτων διοικητικής συνδρομής στον τομέα του ΦΠΑ από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και αιτήσεων διοικητικής κοινοποίησης, σε ποσοστό τουλάχιστον 95%, εντός προθεσμίας 10 εργάσιμων ημερών από τη λήψη τους.
- Η εμπρόθεσμη αποστολή απαντήσεων στα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ σε εισερχόμενα αιτήματα διοικητικής συνδρομής στον τομέα του ΦΠΑ, σε ποσοστό τουλάχιστον 95%.
- Η καταχώρηση / διαχείριση και παρακολούθηση της πορείας και των στοιχείων των ενδικοφανών προσφυγών που αφορούν τις αιτήσεις επιστροφών ΦΠΑ για επιχειρήσεις που δεν είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
- Η επαναξιολόγηση διαδικασίας αποστολής αυτόματων μηνυμάτων στους φορολογούμενους μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης στο taxis, στις περιπτώσεις που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί αυτόματα η επιστροφή τους και αποτύπωση του λόγου μη ολοκλήρωσης της επιστροφής.