Εντυπωσιακή επιστροφή σε επιδόσεις προ πανδημίας πέτυχε ο ισπανικός όμιλος fast fashion Inditex (αλυσίδες Zara, Pull & Bear, Oysho, κλπ) κατά την δωδεκάμηνη οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2022, παρά το γεγονός ότι μείωσε τα φυσικά του καταστήματα διεθνώς, κατά 5% συγκριτικά με το 2020 και κατά 13% συγκριτικά με το 2019.
Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 36% συγκριτικά με το 2020 και κατά 3% συγκριτικά με το 2019, αγγίζοντας τα 27,7 δισ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν συγκριτικά με πέρσι (+193%), αγγίζοντας τα 3,24 δισ. ευρώ, ενώ κατά 58% αυξήθηκαν τα κέρδη EBITDA, ανερχόμενα σε 7,18 δισ. ευρώ. Οι δε πωλήσεις μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων των αλυσίδων που η Inditex αναπτύσσει αυξήθηκαν κατά 14% συγκριτικά με την χρήση του 2020, αγγίζοντας τα 7,5 δισ. ευρώ και συνεισφέροντας το 25,5% επί των συνολικών εσόδων του ισπανικού ομίλου.
Όπως ανακοίνωσε η Inditex, οι θετικές επιδόσεις διατηρούνται και κατά τις πρώτες εβδομάδες της νέας χρήσης, με τις πωλήσεις σε φυσικά καταστήματα και online να ενισχύονται κατά 33% το διάστημα από 1η Φεβρουαρίου έως και 13 Μαρτίου 2022 συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, και κατά 21% συγκριτικά με τα ιστορικά υψηλά της προπανδημικής, αντίστοιχης περιόδου του 2020. Διευκρινίζεται δε ότι την συγκεκριμένη περίοδο, οι πωλήσεις σε Ουκρανία και Ρωσία αντιπροσώπευαν 5 ποσοστιαίες μονάδες στον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων του ομίλου, ποσοστό που προφανώς θα λείψει κατά την τρέχουσα χρήση, λόγω των πολεμικών συγκρούσεων.
Στην χώρα μας, ο όμιλος κατέγραψε επίσης ανοδική πορεία σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις του, συγκριτικά με το 2020, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του BD, η αγοραστική κίνηση παρουσίασε αυξομειώσεις στην διάρκεια του έτους, δεδομένου ότι για περίπου 4 μήνες τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά, ενώ και η έξαρση της πανδημίας covid-19 ανά διαστήματα, είχε αντίκτυπο στα εκτιμώμενα έσοδα. Επιπλέον, το στοιχείο που φαίνεται ότι έχει διαφοροποιηθεί συγκριτικά με την προ πανδημίας περίοδο αφορά στην έλλειψη της “αυθόρμητης” αγοράς, δεδομένου ότι οι περιορισμοί στην πρόσβαση στα καταστήματα που εξακολουθούν να ισχύουν στερούν από την αγορά γενικότερα ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών που μπορεί να κάνουν απρογραμμάτιστες αγορές. Τα στοιχεία αυτά φαίνεται ότι εμπόδισαν την Inditex να ανακάμψει σε προ πανδημίας επίπεδα στην χώρα μας, παρά την σημαντική βελτίωση συγκριτικά με την προηγούμενη χρήση. Σημειώνεται ότι ο ισπανικός όμιλος λειτουργούσε στην χώρα μας στο τέλος του Ιανουαρίου συνολικά 154 καταστήματα, εκ των οποίων 39 Zara, 27 Bershka, 23 Stradivarius, 22 Pull & Bear, 18 Oysho, 12 Massimo Dutti, 9 Zara Home 4 και Zara Kids.
Ο όμιλος πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ κατά την χρήση του 2021, πραγματοποιώντας συνολικά 226 νέα ανοίγματα καταστημάτων και 130 ανακαινίσεις σε 40 αγορές, ενώ προχώρησε και στην απορρόφηση 578 καταστημάτων, κυρίως σε ωριμότερες αγορές, προωθώντας παράλληλα τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Σε ό,τι αφορά τις πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται διεθνώς, η Inditex διευκρινίζει ότι προτίθεται να απορροφήσει τα έξτρα κόστη που προκύπτουν, στον βαθμό όμως που αυτό είναι εφικτό, προστατεύοντας παράλληλα τα περιθώρια κερδοφορίας της. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος δεν είναι τόσο εκτεθειμένος στην αναστάτωση που έχει προκληθεί στην διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, παράγοντας σημαντικό μέρος των συλλογών του σε ευρωπαϊκό έδαφος (Ισπανία και Πορτογαλία), αλλά και σε Τουρκία και Μαρόκο.
Έχοντας δε σχεδόν ολοκληρώσει τον εξορθολογισμό του δικτύου καταστημάτων, η Inditex σχεδιάζει να δαπανήσει φέτος ακόμη 1,1 δισ. ευρώ, προκειμένου να προχωρήσει την τεχνολογική αναβάθμιση του ομίλου, εκτιμώντας παράλληλα ότι οι ηλεκτρονικές του πωλήσεις θα υπερβούν το 30% του συνολικού του τζίρου μέχρι το 2024. Σημειώνεται ότι στο τέλος του Ιανουαρίου, ο όμιλος λειτουργούσε διεθνώς συνολικά 6.477 καταστήματα και των 8 αλυσίδων που αναπτύσσει, έναντι 6,829 σημείων έναν χρόνο πριν.