Στη διανομή μερίσματος στους μετόχους για το 2024, μετά την εξαγορά έναντι 85,4 εκατ. ευρώ των warrants που κατέχει το Δημόσιο έναντι της ενίσχυσης ύψους 120 εκατ. ευρώ για τις συνέπειες της πανδημίας, προσανατολίζεται η Aegean, όπως είπε ο πρόεδρος της εταιρείας, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με αναλυτές. Μετά από μια χρονιά ρεκόρ, μέσα στο 2024 η εταιρεία θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις αρρυθμίες που φέρνει η «καθήλωση» στο έδαφος 10 αεροσκαφών εξαιτίας έκτακτης επιθεώρησης των κινητήρων GTF της Pratt & Whitney, που έχουν παρουσιάσει αστοχία, η οποία εκτιμάται πως θα έχει επίδραση και στην ανάπτυξη τη διετία 2024-2025.
Κάνοντας λόγο για το ισχυρότερο ιστορικά εννεάμηνο για την Aegean, ο κ. Βασιλάκης ανακοίνωσε την επέκταση της παραγγελίας προς την Airbus από τα 46 στα 50 αεροσκάφη. Για τα 3 από τα 4 επιπλέον νέα αεροσκάφη της οικογένειας Neo έγινε χρήση της option, ενώ το ένα θα αποκτηθεί με leasing. Την ίδια στιγμή, 5 από τα υπολειπόμενα αεροσκάφη Airbus320 θα αναβαθμιστούν σε 321, ανεβάζοντας το μερίδιο των 321neo στο 60% της παραγγελίας. Η επίδραση αυτών των εξελίξεων στις χωρητικότητες και την αποδοτικότητα της εταιρείας δεν αναμένεται άμεσα, αφού το πρώτο αεροσκάφος θα φτάσει το 2025.
«Το 2023 πετύχαμε όχι μόνο την ανάκαμψη μετά την πανδημία, αλλά και να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας στην αγορά», σημείωσε, προαναγγέλοντας μία ακόμα χρονιά ρεκόρ σε κίνηση και κερδοφορία. Ως προς τις επιδόσεις για το 2023, ο κ Βασιλάκης εκτίμησε ότι το EBITDA θα φτάσει στα 400-415 εκατ., και τα κέρδη προ φόρων στα 200-215 εκατ. ευρώ.
Όσο για το 2024, τα μέχρι σήμερα δεδομένα δείχνουν αντίστοιχα επίπεδα ζήτησης με τους τελευταίους 18 μήνες, όμως οι προβλέψεις δεν είναι μία απλή εξίσωση εξαιτίας των γεωπολιτικών και οικονομικών συνθηκών. Πέραν της αύξησης των τουριστικών ροών προς τη χώρα μας, θετικές προοπτικές δημιουργεί η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, που οδηγεί και τους Έλληνες να ταξιδεύουν περισσότερο, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται οι επιδόσεις της χειμερινής περιόδου. Αυτό βεβαίως εντείνει και τον ανταγωνισμό αφού και ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς επιμηκύνουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά.
Εγγυημένη η εξαγορά των warrants
Ο πρόεδρος της εισηγμένης τόνισε τη σημασία που έχει για την Aegean και τους μετόχους της το «κλείσιμο» της εξαγοράς των warrants, ώστε να κλείσει τον κύκλο της πανδημίας και να διανείμει μετά από τέσσερα χρόνια κέρδη στους μετόχους. Δεδομένου ότι έχει επιβεβαιωθεί μέσω επιστολών πως το 60% των μετόχων θα υπερψηφίσουν την εξαγορά στην επικείμενη Έκτακτη Γενική Συνέλευση της 14ηςΔεκεμβρίου, η εξέλιξη είναι προδιαγεγραμμένη.
Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης προς τους αναλυτές, «είμαστε καλυμμένοι σε όρους ρευστότητας για να εξυπηρετήσουμε αυτή την απόφαση». Σήμα που είχε ο ίδιος εκπέμψει εξάλλου από τη γενική συνέλευση του Ιουλίου, λίγες ημέρες αφού ξεκίνησε η τριετής περίοδος άσκησης του δικαιώματος για το Δημόσιο.
«Είναι σημαντικό για εμάς αυτό το ζήτημα να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Και ένα σημαντικό βήμα για να πούμε στο κοινό ότι η αξία των warrants έχει υπερβεί τις προσδοκίες του Δημοσίου, όταν έγινε η συμφωνία για την ενίσχυση, σε συνδυασμό με συγκεκριμένους όρους. Ήταν μία win-win συμφωνία», είπε χαρακτηριστικά.
Το πρόβλημα με τους κινητήρες
Το 2024 δεν θα είναι όμως ανέφελο, λόγω το προβλήματος που έχει προκύψει διεθνώς εξαιτίας τεχνικής αστοχίας με τους κινητήρες GTF της Pratt & Whitney, που φορούν τα νέα αεροσκάφη της εταιρείας. Προκειμένου να εξασφαλισθεί η λειτουργικότητα των κινητήρων και να μην περιοριστεί ο κύκλος ζωής τους, η κατασκευάστρια εταιρεία έχει ζητήσει να επιθεωρηθούν νωρίτερα από το αρχικώς προβλεπόμενο.
Έτσι, την ερχόμενη χρονιά 10 αεροσκάφη θα μείνουν στο έδαφος, αφαιρώντας από τη διαθέσιμη δυναμικότητα του αερομεταφορέα. Προκειμένου να καλύψει την τρύπα που θα δημιουργηθεί, η Aegean έχει προγραμματίσει να αξιοποιήσει 4 εκ των 6 αεροσκαφών που μέχρι πρότινος έκαναν πτήσεις τσάρτερ, μειώνοντας τη δραστηριότητα τσάρτερ σε δύο αεροσκάφη. Επίσης, θα ανανεώσει το leasing για ακόμη 5 αεροσκάφη. Αντίστοιχη επίδραση αναμένεται και το 2025, που εκτιμάται ότι θα έχει επίδραση στους ρυθμούς ανάπτυξης της εταιρείας.
Με αυτά τα δεδομένα, η Aegean βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές της, ώστε να βελτιωθούν οι όροι των συμφωνιών, καθώς τα προβλήματα αφορούν δική τους ευθύνης. Οι προτάσεις που έχουν μέχρι στιγμής ληφθεί δεν έχουν ικανοποιήσει τη διοίκηση του ελληνικού αερομεταφορέα, οπότε οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Αναμένεται η συμφωνία να κλείσει ως το τέλος του έτους.