Τις τάσεις που διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση και διατήρηση της αφοσίωσης των πελατών στο ηλεκτρονικό εμπόριο την φετινή χρονιά αποκαλύπτει νέα έρευνα της μηχανής αναζήτησης για εταιρείες του χώρου της μόδας, Glami. Σύμφωνα με αυτήν, οι τάσεις που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας γίνονται πλέον κυρίαρχες και σίγουρα θα απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του e-commerce, με το live streaming και το TikTok shopping να κυριαρχούν.
Να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα του Glami συλλέγει στοιχεία από συνολικά 17 χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, μετρώντας συνολικά περισσότερα από 350 συνεργαζόμενα e-shops ειδών μόδας, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται και μερικά από τα πιο δημοφιλή ελληνικά brands.
Το live streaming αποτελεί την μοντέρνα εκδοχή μιας τάσης που ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1980 με τα τηλεοπτικά δίκτυα των αγορών και που πλέον σήμερα έχει περάσει στα κοινωνικά δίκτυα. Η συγκεκριμένη στρατηγική marketing περιλαμβάνει την προώθηση κάποιου προϊόντος μέσω βίντεο ζωντανής ροής σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, με τους οικοδεσπότες τέτοιων εικονικών event να είναι συνήθως influencers ή διασημότητες.
Η επίδραση αυτής της μεθόδου στις πωλήσεις φαίνεται από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αγορών στην Κίνα αυξήθηκε περισσότερο από 280% στο διάστημα μεταξύ 2017 - 2020, ενώ πλέον αυτή η τάση είναι παρούσα και στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου εκτιμάται ότι απέφερε έσοδα ύψους 5,6 δισ. δολαρίων το 2020 στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου. Σύμφωνα με την έρευνα της πλατφόρμας Glami, οι αγορές μέσω live streaming θα αντιπροσωπεύουν το 20% επί του συνολικού τζίρου που πραγματοποιείται μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου έως το 2026.
Στα θετικά του live streaming περιλαμβάνεται το χαμηλό κόστος αλλά και οι χαμηλότερες επιστροφές προϊόντων, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για έως και -40% λιγότερες επιστροφές σε σχέση με άλλους online shoppers. Επιπλέον, το live stream shopping είναι δυνατό σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα, προσφέροντας πληθώρα επιλογών στις ενδιαφερόμενες εταιρείες ενώ επιπρόσθετα, λόγω της φύσης του, οι προσφορές και οι εκπτώσεις που ένα brand μπορεί να προσφέρει είναι περιορισμένες χρονικά, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αποφασίζουν και να προχωρούν σε αγορά πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με ένα απλό ηλεκτρονικό κατάστημα.
Από την άλλη πλευρά, το TikTok είναι το μόνο κοινωνικό δίκτυο που ένα brand μπορεί να έχει λίγους ακόλουθους αλλά να καταφέρνει παράλληλα να έχει χιλιάδες προβολές και να πετυχαίνει μεγαλύτερο user engagement. Αν και θεωρείται ως μία κοινωνική πλατφόρμα όπου συγκεντρώνονται οι νεότερες γενιές, πλέον προσελκύει όλο και περισσότερο μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες, δίνοντας μία νέα ώθηση στις πωλήσεις των εταιρειών μόδας.
Στα θετικά της συγκεκριμένης πλατφόρμας περιλαμβάνεται το γεγονός ότι μπορεί να προσαρμοστεί γρήγορα στις συνθήκες στις οποίες αναπτύσσεται το fashion e-commerce, ενώ σύμφωνα με σχετικές έρευνες, οι αγορές φαίνεται να είναι η φυσική συμπεριφορά των χρηστών του συγκεκριμένου κοινωνικού δικτύου, καθώς τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων απάντησαν ότι το περιεχόμενο στην πλατφόρμα τους ενέπνευσε να αγοράσουν ακόμη και όταν δεν το σχεδίαζαν.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί η εκρηκτική αύξηση ψηφιακών πωλήσεων που παρουσίασαν συγκεκριμένες εταιρείες μόδας το 2021, πανευρωπαϊκά. Σύμφωνα με στοιχεία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας διασυνοριακού εμπορίου Cross-Border Commerce Europe (CBCE), ο τζίρος αυξήθηκε κατά 21% το 2021 συγκριτικά με το 2020, αγγίζοντας σε αξία τα 171,2 δισ. ευρώ, ενώ για φέτος εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 220 δισ. ευρώ.
Τα σχετικά στοιχεία που απεικονίζουν το ευρωπαϊκό διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο αφορούν 16 χώρες της Ευρώπης και της Σκανδιναβίας, κι αποκαλύπτουν το προβάδισμα των ευρωπαΪκών εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου, έναντι των αμερικανικών, με τις πρώτες να αποσπούν το 58,3% επί του συνόλου των ευρωπαϊκών παραγγελιών πέρσι. Στον αντίποδα, οι βρετανικές εταιρείες έχασαν 12% από τις ευρωπαϊκές τους παραγγελίες λόγω του Brexit, πραγματοποιώντας τζίρο ύψους 29 δισ. ευρώ το 2021.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, ρούχα, κοσμήματα και βρεφικά προϊόντα συνεισφέρουν το 41% των συνολικών διασυνοριακών πωλήσεων, αποτελώντας τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Η Γερμανία βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης, με έσοδα e-commerce ύψους 32 δισ. ευρώ, ενώ ακολουθούν η Γαλλία με 23 δισ. ευρώ, η Ισπανία με 11,3 δισ. ευρώ και η Ολλανδία με 4,8 δισ. ευρώ. Η λίστα τέλος με τους 10 κορυφαίους ευρωπαϊκούς e-tailers με βάση τα έσοδά τους για το 2021 έχει ως εξής : ΙΚΕΑ, Η&Μ, Lego, Zalando, Lidl, About You, Jysk, Zara, Bauhaus και Euronics.