Στον απόηχο ενός έτους που το ηλεκτρονικό εμπόριο κατέγραψε την σημαντικότερη δυναμική έως σήμερα στην ελληνική αγορά ειδών μόδας, το 2022 εισήλθε με ενισχυμένες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, εισάγοντας ωστόσο παράλληλα και κάποιους προβληματισμούς.
Ο ενισχυμένος ανταγωνισμός, οι πληθωριστικές πιέσεις αλλά και η ανάγκη παροχής εξατομικευμένων υπηρεσιών μέσα από τους ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου αναδύονται ως οι βασικές προκλήσεις για τις εταιρείες που εμπορεύονται είδη μόδας μέσα από το διαδίκτυο φέτος, σύμφωνα με την ανάλυση που πραγματοποίησε η πλατφόρμα e-commerce Glami, για την ετήσια ανασκόπηση Fashion e-commerce, Year in Review.
Ειδικότερα, σε συνέχεια μία χρονιάς σταθερής ανάπτυξης κι εξισορρόπησης της αξίας των πωλήσεων που δημιουργήθηκαν από τα κλικ του Glami προς τα συνεργαζόμενα e-shops, το 2022 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 10%, αγγίζοντας τα 1,11 δισ ευρώ. Περαιτέρω, αναμένεται ότι το 2023 ο τζίρος των ελληνικών e-shops ειδών μόδας θα φθάσει τα 1,2 δισ, ευρώ, για να αυξηθεί σε 1,27 δισ το 2024, ουσιαστικά συνεισφέροντας περί το 22% επί του συνολικού εκτιμώμενου τζίρου, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών καταστημάτων. Σε ό,τι αφορά πάντως την επίδραση των πληθωριστικών τάσεων, είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις το 20% των συμμετεχόντων στην έρευνα του Glami δήλωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές φέτος, με το 33% να δηλώνει ακόμη αναποφάσιστο. Επιπλέον, όσοι προτίθενται να ανεβάσουν τις τιμές τους, οι αυξήσεις αυτές υπολογίζονται περί του 3%-5%, το χαμηλότερο ποσοστό αύξησης από όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιείται το Glami (συνολικά 17 χώρες της Ευρώπης).
Να σημειωθεί ότι το 2021 έκλεισε με πωλήσεις ύψους 1,01 δισ ευρώ σε ό,τι αφορά τα είδη μόδας στην Ελλάδα, έναντι πωλήσεων αξίας 874 εκατ ευρώ το 2020, ουσιαστικά καθιερώνοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο στην συγκεκριμένη κατηγορία και συνεισφέροντας ποσοστό 20% επί του συνόλου του τζίρου. Η ανάλυση του Glami περιλαμβάνει και σημαντικά στοιχεία σχετικά με τον τζίρο των φυσικών καταστημάτων, αποκαλύπτοντας την επίδραση της πανδημίας και των περιορισμών στον κύκλο εργασιών τους. Έτσι, για το 2020 οι πωλήσεις ειδών μόδας στα φυσικά καταστήματα ανήλθαν σε 3,48 δισ ευρώ, για να ανακάμψουν ελαφρώς σε 3,77 δισ το 2021. Πλέον, για φέτος, κι εφόσον οδεύουμε προς μια κανονικότητα, οι πωλήσεις τους εκτιμώνται σε 4,20 δισ ευρώ, ενώ για το 2023 τα προσδοκώμενα έσοδα αποτιμώνται σε 4,43 δισ ευρώ για να διευρυνθούν σε 4,58 δισ ευρώ το 2024.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που ο κλάδος αντιμετώπισε, τα αυξημένα κόστη διαφήμισης, αλλά και τα μικρότερα περιθώρια κέρδους που απορρέουν από τον αυξημένο ανταγωνισμό αναδύθηκαν ως οι βασικότερες προκλήσεις για τα περισσότερα ελληνικά e-shops μόδας, με τον πληθωρισμό και τις απότομες αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς να προστίθενται στην λίστα των προβληματισμών των Ελλήνων εμπόρων στην διάρκεια του περσινού έτους, κι ειδικότερα το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι η μέση αξία παραγγελιών αυξήθηκε κατά 9% συγκριτικά με το 2020, κυριότερα το τελευταίο πεντάμηνο του έτους, ωθούμενη κυρίως από το γεγονός ότι οι καταναλωτές ψώνισαν ακριβότερα προϊόντα, σε σύγκριση με το παρελθόν.