Βαρύτατα πρόστιμα στους γερμανικούς κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen και BMW επέβαλε η Κομισιόν επειδή συγκρότησαν ένα... πρωτότυπο καρτέλ: ήλθαν παράνομα σε συνεννόηση όχι για να καθορίσουν τις τιμές, αλλά για να μην υπάρξει μεταξύ τους ανταγωνισμός και πρόσθετες επενδυτικές δαπάνες, στην κατεύθυνση της δημιουργίας συστημάτων που θα καθάριζαν τους ρύπους των ντίζελ οχημάτων πέρα από τα όρια που θέτει η νομοθεσία. Με άλλα λόγια, συνωμότησαν για... περισσότερη ρύπανση της ατμόσφαιρας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε αυτή την εβδομάδα πρόστιμα ύψους 502 εκατ. ευρώ στη Volkswagen και 373 εκατ. ευρώ στην BMW, ενώ η τρίτη μεγάλη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η Daimler (Mercedes), η οποία είχε συμμετάσχει σ' αυτή τη συνεννόηση, απέφυγε πρόστιμο 727 εκατ. ευρώ επειδή ήταν εκείνη που αποκάλυψε στην Κομισιόν την ύπαρξη του καρτέλ και συνεργάστηκε με την Επιτροπή. Οι τρεις όμιλοι «παραβίασαν τους κανόνες της ΕΕ που αφορούν τις πρακτικές κατά του ανταγωνισμού προχωρώντας σε μεταξύ τους συνεννόηση σε ό,τι αφορά την τεχνολογική ανάπτυξη στον τομέα του καθαρισμού των εκπομπών οξειδίου του αζώτου», εξήγησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.
Οι όμιλοι αυτοί «διέθεταν την απαραίτητη τεχνολογία για να μειώσουν τις βλαβερές εκπομπές πέραν αυτού που απαιτούνταν νομικά από τις προδιαγραφές εκπομπών της ΕΕ. Όμως απέφυγαν να ανταγωνιστούν μεταξύ τους, καθώς δεν χρησιμοποίησαν όλες τις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας για να προχωρήσουν πιο μακριά από το επίπεδο καθαρισμού που προβλεπόταν νομικά», ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου η αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδια επίτροπος για τον Ανταγωνισμό, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Η υπόθεση αφορά επίσης τις μάρκες Audi και Porsche, θυγατρικές της Volkswagen. Δεν συνδέεται με το σκάνδαλο Dieselgate, που αποκαλύφθηκε το 2015, όταν είχε υποχρεωθεί μετά τις έρευνες των αμερικανικών αρχών η VW, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, να παραδεχθεί πως παρενέβαινε στους κινητήρες της για να παρακάμψει τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές.
Οι Volkswagen, BMW και Daimler (Mercedes) «συναντώνταν τακτικά στο πλαίσιο τεχνικών συναντήσεων για να συζητήσουν για την ανάπτυξη της τεχνολογίας Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR), η οποία εξαλείφει τις βλαβερές εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) των καυσαερίων των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ με την έγχυση ουρίας (που αποκαλείται επίσης 'AdBlue')», εξήγησε η Κομισιόν. «Στη διάρκεια των συναντήσεων αυτών και για περισσότερο από πέντε χρόνια, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεννοήθηκαν», ώστε να μην απορρυπάνουν περισσότερο απ' ό,τι απαιτούσε ο κανονισμός, διευκρίνισε η ίδια πηγή.
Η Ευρωπαία Επίτροπος Ανταγωνισμού Μ. Βερστάγκερ, ανέφερε πως όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές αποφάσισαν να κλείσουν την υπόθεση και «αναγνώρισαν τον ρόλο τους σε αυτό το καρτέλ». Ωστόσο η Volkswagen, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, σκέφτεται να προσβάλλει την απόφαση, επειδή θεωρεί πως δημιουργεί ένα πολύ επικίνδυνο δεδικασμένο.
«Η Κομισιόν μπαίνει σε μια νέα περιοχή δικαιοδοσίας επειδή αντιμετωπίζει την τεχνολογική συνεργασία για πρώτη φορά σαν παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά η Volkswagen και πρόσθεσε πως επιβλήθηκαν πρόστιμα παρά το γεγονός ότι δεν επλήγη κανένας καταναλωτής.
Από την πλευρά της, η BMW τόνισε πως δεν την βαραίνει πλέον καμία υποψία ότι χρησιμοποιεί παράνομες συσκευές για να δείχνει μειωμένες τις εκπομπές αερίων. «Αυτό υπογραμμίζει το γεγονός πως ποτέ δεν υπήρξε καμία κατηγορία ή παράνομη διαχείριση των συστημάτων ελέγχου εκπομπών από την BMW», ανέφερε σε ανακοίνωση της.