ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
biden, USA
Φωτο: Shutterstock

Πακέτο Μπάιντεν: Επενδύσεις 2 τρισ. δολ. σε παλιά και νέα οικονομία

Η πρόταση περιλαμβάνει επενδύσεις εκατοντάδων δισ. σε παραδοσιακά έργα υποδομής, ενώ υπάρχουν και επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα και στην υποδομή τους. Δύσκολα θα περάσει από τη Γερουσία.

Επενδύσεις περίπου δύο τρισ. δολαρίων στις υποδομές, με δεδηλωμένο σκοπό τη δημιουργία εκατομμυρίων θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση της πρόκλησης στον ανταγωνισμό που θέτει η Κίνα μέσω του προγράμματός του "Build Back Better" παρουσίασε ο Πρόεδρος Μπάιντεν, ωστόσο παρά τα φιλόδοξα σχέδια του η Γερουσία δεν είναι βέβαιο ότι θα εγκρίνει το σχέδιο.

Η πρόταση περιλαμβάνει επενδύσεις εκατοντάδων δισ. σε παραδοσιακά έργα υποδομής,  ενώ υπάρχουν και επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα και στην υποδομή τους -επιχορηγήσεις και κίνητρα για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς ώστε να δημιουργήσουν ένα δίκτυο 500.000 σταθμών φόρτισης έως το 2030.

Επίσης το σχέδιο προβλέπει να δοθούν 620 δισ. δολάρια στις μεταφορές, επιτρέποντας τον εκσυγχρονισμό τουλάχιστον 32.000 χλμ δρόμων και αυτοκινητοδρόμων σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Μπάιντεν φιλοδοξεί να καταστήσει τον φάκελο αυτόν έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς της θητείας του.

Ο Τζο Μπάιντεν «πιστεύει πως ο ρόλος του είναι να προσφέρει μια τολμηρή προοπτική για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να επενδύσουμε για τη χώρα μας, για τις κοινότητές μας, για τους εργαζομένους μας», υπογράμμισε η Τζεν Ψάκι, η εκπρόσωπός του. Αυτές οι τεράστιες επενδύσεις θα χρηματοδοτηθούν από μια αύξηση των φόρων στις επιχειρήσεις από το 21% στο 28%.

Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, το ποσοστό αυτό θα παραμείνει, και μετά την αύξησή του, το χαμηλότερο μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, με την εξαίρεση των ετών που ακολούθησαν τη δημοσιονομική μεταρρύθμιση του Ντόναλντ Τραμ που ψηφίστηκε το 2017.

Αυτή η νέα νομοθετική επίθεση πραγματοποιείται λίγο μετά την υιοθέτηση ενός σχεδίου ανάκαμψης επικεντρωμένου στην πανδημία της COVID-19, ύψους επίσης περίπου 2 τρισ. δολαρίων.

Ανάμεσα στις εξαγγελίες ξεχωρίζουν τα παρακάτω: 

Μεταφορές:

  • 174 δις. σε επενδύσεις για ηλεκτικά οχήματα
  • 115 δις. δολ. σε έργα σε γέφυρες και δρόμους
  • 20 δις. δολ. για την ενίσχυση ασφάλειας των δρόμων
  • 85 δις. δολ. για την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών 
  • 80 δις. δολ. στην στήριξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας
  • 50 δις. δολ. για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις υποδομές
  • 25 δις. δολ. στα αεροδόμια
  • 17 δις. δολ. στα λιμάνια
  • 20 δις. δολ. για την επανασύνδεση αστικών γειτονιών που κόβονται από αυτοκινητόδρομους

Νερό, διαδίκτυο, ηλεκτρικό:

  • 45 δις. δολ. για την αφαίρεση σωλήνων μολύβδου
  • 56 δισ. Δολ. για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων νερού
  • 100 δις. δολάρια για ευρυζωνική σύνδεση υψηλής ταχύτητας
  • 100 δις. δολ. για το ηλεκτρικό δίκτυο και την καθαρή ενέργεια
  • 16 δις. δολ. για να συνδέσει πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου, να αποκαταστήσει και να ανακτήσει εγκαταλειμμένα ορυχεία
  • 10 δις. για ένα ειδικό σώμα για το κλίμα

 Κατοικίες, κτήρια και σχολεία:

  • 213 δις. δολ. για φθηνές κατοικίες
  • 100 δις. δολ. για την κατασκευή σχολείων
  • 12 δις. δολ. για τη δημιουργία δημοτικών κολεγίων
  • 25 δις. δολ. για μονάδες φροντίδας παιδιών
  • 18 δις. δολ. για νοσοκομεία
  • 10 δις. δολ. για ομοσπονδιακά κτήρια 
  • 400 δις. δολ. για κατ 'οίκον ή κοινοτική φροντίδα για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία

Απασχόληση και καινοτομία:

  • 180 δις. δολ. για έρευνα και ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της επένδυσης 50 δις. δολαρίων στο Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών και 35 δις. «για την επίτευξη τεχνολογικών ανακαλύψεων που αντιμετωπίζουν την κλιματική κρίση»
  •  300 δις. δολάρια για μεταποίηση και επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων 50 δις. για έρευνα και κατασκευή ημιαγωγών, 30 δις. δολάρια για την ετοιμότητα για την πανδημία και 52 δις. δολάρια για εγχώριους κατασκευαστές
  • Προγράμματα ανάπτυξης εργατικού δυναμικού 100 δις. δολαρίων που στοχεύουν σε υποεκπροσωπούμενες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων 5 δις. δολαρίων για προγράμματα πρόληψης της βίας

Δύσκολος ο δρόμος για τη Γερουσία

Δύο βεβαιότητες προκύπτουν από όσα ακούστηκαν από τον Μπάιντεν αυτή την εβδομάδα: Το σχέδιο του είναι πράγματι φιλόδοξο αλλά αποτελεί επίσης και το σημείο εκκίνησης μιας σκληρής μάχης στο Κογκρέσο με πολύ αβέβαιη έκβαση.

Οι επόμενοι μήνες θα θέσουν σε δοκιμασία τη διαπραγματευτική ικανότητα του Αμερικανού προέδρου, ο οποίος γνωρίζει καλά τους μηχανισμούς της Ουάσινγκτον και είναι "παλιά καραβάνα" της πολιτικής, κατά την έκφραση του Μπαράκ Ομπάμα.

«Ο πρόεδρος θέλει να δείξει σαφώς πως έχει ένα σχέδιο που είναι ανοικτό στη συζήτηση», υπογράμμισε υψηλόβαθμος αξιωματούχος του Λευκού Οίκου. «Αλλά δεν θα κάνει συμβιβασμούς μπροστά στην επείγουσα ανάγκη να δράσει» και τη φιλοδοξία για «επανεφεύρεση» της αμερικανικής οικονομίας, πρόσθεσε.

Όμως πέρα από το ότι «είναι ένα θέμα για το οποίο Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί μπορούν να συμφωνήσουν», η εξασφάλιση πολιτικής συναίνεσης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι δύο προκάτοχοι του Τζο Μπάιντεν, ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Μπαράκ Ομπάμα, είχαν δώσει μεγάλες υποσχέσεις για το θέμα αυτό, που παρέμειναν νεκρό γράμμα.

Ένα ερώτημα επανέρχεται: πώς θα χρηματοδοτηθούν; Πρώην αντίπαλος του Τζο Μπάιντεν στις προκριματικές εκλογές των Δημοκρατικών και τώρα υπουργός Μεταφορών, ο Πιτ Μπούτιτζιγκ, που θα είναι στην πρώτη γραμμή σε αυτό το θέμα, διαβεβαιώνει πως όλα θα είναι διαφορετικά αυτήν τη φορά.

«Πιστεύω πως παρουσιάζεται μια εξαιρετική ευκαιρία να έχουμε την υποστήριξη των δύο κομμάτων για να οραματισθούμε μεγάλες ιδέες κα να αποδείξουμε ότι είμαστε τολμηροί στις υποδομές», δήλωσε ο υπουργός. «Οι Αμερικανοί δεν χρειάζονται κάποιον να τους εξηγήσει ότι πρέπει να δράσουμε για τις υποδομές, και η πραγματικότητα είναι ότι δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε την κλιματική αλλαγή» από την πρόκληση αυτή. Μπορεί ο ενθουσιασμός και το πολιτικό κεφάλαιο του Πιτ Μπούτιτζιτζ να είναι πραγματικοί, όμως το έργο προμηνύεται δύσκολο.

Ο Μπάιντεν με το σχέδιο αυτό αύξησε τους στόχους για την προστασία του κλίματος επιχειρώντας να δώσει φοροελαφρύνσεις και κίνητρα στις επιχειρήσεις ωστόσο οι «βυζαντινοί» κανόνες της Γερουσίας μπορεί να καταστρέψουν αυτόν τον μηχανισμό. Εάν ο Μπάιντεν δεν μπορεί να κερδίσει δέκα ρεπουμπλικανικές ψήφους, θα πρέπει να καταφύγει σε δημοσιονομική συμφιλίωση - τη διαδικασία που χρησιμοποιήθηκε για την έγκριση του νομοσχεδίου ανακούφισης από την πανδημία. Ωστόσο, η συμφιλίωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για δημοσιονομικά μέτρα. 

Έτσι, ο κ. Μπάιντεν θα μπορούσε να εξασφαλίσει ίσως τον φόρο για τον άνθρακα με μόνο 50 ψήφους, διότι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κυρίως προϋπολογισμός, ενώ το πρότυπο της καθαρής ενέργειας του, το οποίο είναι κυρίως ρυθμιστικό, δε θα μπορούσε να προχωρήσει με αυτόν τον τρόπο. 

Το να πείσει δέκα γερουσιαστές θα είναι δύσκολο. Παρόλο που μεγάλο μέρος των δαπανών προορίζεται για υποδομές, τις οποίες οι Ρεπουμπλικάνοι δείχνουν να «συμπαθούν», και τις οποίες φαινομενικά εγκρίνουν, δε θα συμφωνήσουν με την αύξηση του φορολογικού συντελεστή εταιρειών στο 28% από το τρέχον επίπεδο του 21%.

Οι επιχειρήσεις έχουν ήδη αρχίσει να διαμαρτύρονται για τις αλλαγές - αν και οι πολυάριθμες παρακρατήσεις που ενσωματώνονται στον αμερικανικό φορολογικό κώδικα πιθανώς σημαίνουν ότι οι πραγματικοί φορολογικοί συντελεστές τους θα παραμείνουν κάτω από αυτό το όριο (και πολύ κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ του 24%) ακόμη και αν το σχέδιο περάσει όπως προτείνεται. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-Erdogan-Tayip-Turkey-Tourkia
ΔΙΕΘΝΗ

Ερντογάν κατά Μπάιντεν για τη χρήση πυραύλων ATACMS από την Ουκρανία

Σε συνομιλία που είχε στην πτήση της επιστροφής του από τη Βραζιλία, όπου μετέβη για τη Σύνοδο Κορυφής των G20, ο Τούρκος πρόεδρος τόνισε ότι δεν θεωρεί σωστή την απόφαση αυτή ούτε την εγκρίνει.
ΔΙΕΘΝΗ

Τζο Μπάιντεν προς Ντ. Τραμπ: Πολιτικά πρέπει να τον κλείσουμε μέσα

Γενικά, ο Λευκός Οίκος έχει φανεί εξαιρετικά διακριτικός όσον αφορά τις διάφορες εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις του κ. Τραμπ, του Ρεπουμπλικάνου πρώην προέδρου και υποψηφίου για νέα θητεία την 5η Νοεμβρίου.