Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος, απέστειλε επιστολή στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ζητώντας την άμεση εξέταση της αναφοράς που έχει καταθέσει ο «Σύλλογος συγγενών θυμάτων Τεμπών». Η παρέμβαση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που, σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάγκη για δικαίωση και διαλεύκανση των αιτιών της τραγωδίας παραμένει επιτακτική.
Η επιστολή του ευρωβουλευτή εστιάζει στην απεργία πείνας του Πάνο Ρούτσι, πατέρα θύματος της τραγωδίας των Τεμπών, ο οποίος διεκδικεί το δικαίωμα εκταφής της σορού του παιδιού του για να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια θανάτου. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Νικολάου-Αλαβάνος, το αίτημα αυτό –όπως και αντίστοιχα αιτήματα άλλων συγγενών– προσδίδει επείγοντα χαρακτήρα στην εξέταση της σχετικής αναφοράς με αριθμό 0024/2024. Ο ευρωβουλευτής επισημαίνει ότι η Επιτροπή Αναφορών φέρει σημαντική ευθύνη, καθώς, όπως αναφέρει, η εξέταση της αναφοράς καθυστερεί αδικαιολόγητα για περισσότερο από ενάμιση χρόνο.
Η επιστολή κάνει λόγο για προσπάθειες συγκάλυψης των ευθυνών από την κυβέρνηση και αναφέρεται στις κινητοποιήσεις του ελληνικού λαού για την απόδοση δικαιοσύνης και την τιμωρία των υπευθύνων, ανεξαρτήτως θέσης. Παράλληλα, ο κ. Νικολάου-Αλαβάνος καταγγέλλει κυβερνητικές παρεμβάσεις στη δικαστική διαδικασία και επισπευσμένη ολοκλήρωση της ανακριτικής διαδικασίας, με σημαντικά κενά και ελλείψεις. Τονίζει ότι τα αιτήματα των συγγενών για περαιτέρω ανακριτικές ενέργειες δεν έχουν ικανοποιηθεί, γεγονός που, σύμφωνα με τον ίδιο, εγείρει ερωτήματα για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης στην Ελλάδα.
Κριτική στην ευρωπαϊκή πολιτική για τους σιδηροδρόμους
Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ εκφράζει την άποψη ότι η Επιτροπή Αναφορών αποφεύγει να συζητήσει την επίμαχη αναφορά, καθώς, όπως σημειώνει, θα αναδειχθεί ο ρόλος της ευρωπαϊκής πολιτικής για τους σιδηροδρόμους. Ειδικότερα, κάνει αναφορά στα τέσσερα «σιδηροδρομικά πακέτα» της ΕΕ, τα οποία προώθησαν την απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση του τομέα, με αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζει, τη μείωση των μέτρων ασφαλείας και την παράδοση κρίσιμων υπηρεσιών σε εργολάβους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται, μόνο το 14% του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου καλύπτεται σήμερα από το σύστημα ασφαλείας ERTMS. Ο κ. Νικολάου-Αλαβάνος καταλογίζει διαχρονικές ευθύνες σε όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις για την εφαρμογή αυτής της πολιτικής, η οποία, όπως υποστηρίζει, οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών. Τέλος, ζητά η αναφορά του «Συλλόγου συγγενών θυμάτων Τεμπών» να συζητηθεί κατά προτεραιότητα σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών, επισημαίνοντας ότι το δίλημμα μεταξύ «κέρδους και ανθρώπινης ζωής» δεν μπορεί να απαντηθεί μόνο από θεσμικά όργανα, αλλά απαιτεί τη δράση της κοινωνίας.