Εντός του τετάρτου τριμήνου του 2024 αναμένεται η ψήφιση του νομοσχεδίου για τον νέο, ενιαίο δημόσιο φορέα σιδηροδρόμων, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα. Ενημερώνοντας τα μέλη της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα, τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας, καθώς και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα προχωρά, και ότι, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, και ΓΕΟΣΕ και το τμήμα του τροχαίου υλικού.
Όπως είπε, η νέα εταιρεία αναλαμβάνει πλήρως το ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή, της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων, που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σημείωσε ότι το πρώτο ορόσημο για το 2024, που αφορά την προετοιμασία του σχεδίου υλοποίησης της μεταρρύθμισης, «έχει ήδη υποβληθεί ενώ, έχουν ετοιμαστεί και συζητούμε για να οριστικοποιηθούν:
- Το σχέδιο των νομοθετικών ρυθμίσεων που απαιτούνται για την δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα διαχείρισης, της σιδηροδρομικής υποδομής και του τροχαίου υλικού. Η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένεται εντός του τέταρτου τριμήνου του 2024.
- Το σχέδιο διακήρυξης διεθνούς διαγωνισμού, για την πρόσληψη συμβούλου με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων ως τεχνικός σύμβουλος διοίκησης του νέου ΟΣΕ. Ο τεχνικός σύμβουλος διοίκησης θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας σε καθημερινή βάση, την ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας τις βέλτιστες διεθνώς πρακτικές. Η διακήρυξη θα δημοσιευθεί επίσης εντός του τέταρτου τριμήνου το 2024».
Ο κ. Σταϊκούρας διαβεβαίωσε ακόμα ότι, μέχρι την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η νέα εταιρεία θα είναι πλήρως λειτουργική. Στην τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στις ενέργειες του υπουργείου Υποδομών το τελευταίο πεντάμηνο, ενώ στάθηκε στο θέμα των αφύλακτων διαβάσεων και των δένδρων κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ειδικότερα, για το «τεράστιο πρόβλημα», των αφύλακτων διαβάσεων είπε ότι εξασφαλίστηκε η αναγκαία χρηματοδότηση για να γίνει, για πρώτη φορά, η αντικατάσταση 90 αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) παλαιάς τεχνολογίας, συνολικού κόστους 25 εκατ. ευρώ. Επίσης ότι τα σχετικά τεύχη και οι τεχνικές προδιαγραφές ολοκληρώνονται τις επόμενες εβδομάδες, προκειμένου να δημοσιευτεί ο διαγωνισμός.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της βλάστησης και των δένδρων είπε ότι εξασφαλίστηκαν οι αναγκαίοι πόροι και ότι ήδη υπογράφεται, τις επόμενες εβδομάδες, η πρώτη από τις δύο συμβάσεις, ενώ η δεύτερη θα υπογραφεί τον επόμενο μήνα. Σημείωσε, δε, ότι το συνολικό κόστος των δύο συμβάσεων ανέρχεται στο ύψος των 5,8 εκατ. ευρώ για διάρκεια δύο ετών.
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε επίσης ότι για τα έργα υποδομών που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη -2», και από τον προϋπολογισμό, υπάρχει για πρώτη φορά, την επόμενη περίοδο, και μέχρι το 2027, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ: τα 520 εκατ. για το Πύθιο-Ορμένιο, τα 200 εκατ. για το Τοξότες-Καρβάλη και 463 εκατ. για την κεντρική Ελλάδα (Ντάνιελ).
Τέλος ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σταϊκούρας, έστειλε μήνυμα προς όλους τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργου ότι «οφείλουμε να επιδεικνύουμε υψηλότερη ατομική και συλλογική ευθύνη, ώστε συμπληρωματικά με τις νέες τεχνολογίες, να αναβαθμίζουμε την ασφάλεια των μεταφορών και να ενισχύουμε την ποιότητα των υπηρεσιών. Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, για να φέρουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο στο επίπεδο όπου οραματιζόμαστε και αξίζει στους πολίτες».