Λίγες ημέρες – στις 19 Σεπτεμβρίου - πριν η δεύτερη φρεγάτα Belharra κλάσης «Κίμων» (FDI HN) η «ΝΕΑΡΧΟΣ» που ναυπηγείται στη Γαλλία πέσει στη θάλασσα και τα σενάρια για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού «φουντώνουν».
Τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αποφεύγουν τουλάχιστον μέχρι στιγμής να αποδεσμεύσουν περισσότερες πληροφορίες για το τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα, αυτό που είναι απόλυτα σίγουρο όμως είναι ότι αυτή τη στιγμή αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι ανακοινώσεις αυτές θα γίνουν από τον υπουργό Νίκο Δένδια και θα αφορούν τις απολύτως άμεσες ανάγκες όσο και τις μακροπρόθεσμες. Η απόκτηση νέων πλοίων επιφανείας αλλά και υποβρυχίων, καθώς και ο εκσυγχρονισμός κάποιων από τα ήδη υπάρχοντα όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές θα περιλαμβάνονται στην ατζέντα.
Από τον «Νέαρχο» στην 4η Belharra
Τέλος καλοκαιριού, με αρχές Οκτωβρίου, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, πρόκειται να αναχωρήσουν για τη Γαλλία και πιο συγκεκριμένα για τη Λοριάν περίπου 120 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού (που ήδη έχουν επιλεγεί) ώστε να αρχίσουν την εκπαίδευσή τους στην πρώτη ελληνική φρεγάτα Belharra «Κίμων», η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ξεκινά από το φθινόπωρο τις εν όρμω δοκιμές. Με την ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά και θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2025.
Παράλληλα, στις 19 Σεπτεμβρίου η δεύτερη φρεγάτα της κλάσης, ο «ΝΕΑΡΧΟΣ», θα καθελκυστεί, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, το Δεκαπενταύγουστο από την Τήνο, και πρόκειται για μία εξέλιξη με μεγάλη σημασία, προκειμένου να κρατηθούν οι προθεσμίες.
Την ίδια στιγμή αναζητείται δημοσιονομικός χώρος για την αγορά και τέταρτης φρεγάτας Belharra, καθώς αν και είχε λήξει η option από πέρσι τον Ιούνιο, όπως δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group, Πιερ-Ερίκ Πομελέ «η option ακόμη ισχύει. Επανεκτιμήσαμε βάσει των οικονομικών συνθηκών και του πληθωρισμού, τι θα γίνει την επόμενη χρονιά. Τώρα η option ισχύει. Γνωρίζουμε πως το Ελληνικό Ναυτικό και οι ελληνικές Αρχές αξιολογούν τις ανάγκες για το μέλλον».
Υπενθυμίζεται ότι η option, στην παραγγελία των τριών ελληνικών φρεγατών FDI Belharra αφορούσε την αγορά τέταρτης στην τιμή του ενός δισ. ευρώ όσο έκανε δηλαδή η καθεμιά από τις τρεις πρώτες.
Άκρως επίκαιρο παραμένει για το Πολεμικό Ναυτικό το πρόγραμμα απόκτησης 3+1 κορβετών για το οποίο η γαλλική Naval Group και η ιταλική Fincantieri έχουν προσφέρει «γη και ύδωρ» προκειμένου να πάρουν το πρόγραμμα, ενώ υπόσχονται πολύ μεγάλο ποσοστό συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Στο δε «σίριαλ» της αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει υπογραφεί η τελική σύμβαση με τη κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) - Thales Netherlands, η οποία έχει αναλάβει το έργο όπως τόνισαν στελέχη του ΠΝ και «μόνο ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις είναι θετικό».
Τα δύο αυτά προγράμματα είναι μεγάλης σημασίας καθώς οι λύσεις που αναζητήθηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό για μεταχειρισμένα σκαριά δεν καρποφόρησαν, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία.
Οι ανάγκες και ο δημοσιονομικός χώρος
Οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού είναι μία πραγματικότητα που επείγει, καθώς η ηλικία του Στόλου είναι ιδιαίτερα μεγάλη, ενώ από την άλλη πλευρά οι υποχρεώσεις σε άμυνα και ασφάλεια τόσο στο ΝΑΤΟ όσο και στην ΕΕ (Ασπίδες) στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας είναι μεγάλες και συνεχείς.
Παρά το γεγονός των αναγκών όμως, «γρίφος» παραμένει το που θα βρεθεί τελικά ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσουν αυτά τα προγράμματα.