Αποφασισμένη να συνεχίσει το πρέσινγκ στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου είναι η Ελλάδα, καθώς η Υδρογραφική Υπηρεσία προχώρησε την Τετάρτη 8 Μαΐου στην επανάληψη της NAVTEX που δέσμευε περιοχή του Λακωνικού κόλπου για ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Η νέα ναυτική οδηγία που έχει εκδοθεί από τον Σταθμό Ηρακλείου Κρήτης αφορά την ίδια περιοχή για το χρονικό διάστημα 9 – 19 Μαΐου.
Με τη δέσμευση της συγκεκριμένης περιοχής εμποδίζεται η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με μεταγγίσεις φορτίων από πλοίο σε πλοίο ώστε να παρακαμφθούν οι κυρώσεις της Δύσης σε βάρος του Κρεμλίνου για την παράνομη εισβολή στην Ουκρανία. Ο τζίρος φτάνει σε δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς οι ελληνικές αρχές δεν μπορούν να κάνουν έλεγχο ή νηοψία, αφού η επιχείρηση είχε στηθεί στα διεθνή ύδατα και τα πλοία δεν είναι με ελληνική σημαία.
Η νέα NAVTEX προτρέπει εμπορικά και άλλα πλοία να αποφεύγουν την περιοχή, καθώς προγραμματίζονται στρατιωτικές ασκήσεις. Εφόσον το μέτρο φαίνεται πως αποδίδει είναι πιθανό η σχετική οδηγία να πάρει και νέα παράταση.
Με την κίνηση αυτή πλέον το παράνομο έργο των υπέργηρων δεξαμενόπλοιων -τα περισσότερα εκ των οποίων σε άλλη περίπτωση θα είχαν γίνει σκραπ και ανήκουν στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας- γίνεται δύσκολο, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι οι δραστηριότητες τους σταματούν. Οι NAVTEX τα ωθούν νοτιότερα σε ιδιαίτερα βαθιά νερά, κάτι που προκαλεί προβληματισμό, αφού δημιουργούνται κίνδυνοι για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, αλλά και περιβαλλοντικοί.
Η νέα NAVTEX
Περιορίστηκε ο «σκιώδης στόλος»
Mετά την ανακοίνωση της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, η περιοχή έχει εγκαταλειφθεί από τα δεξαμενόπλοια που είχαν συρρεύσει εκεί και συγκεντρώνονται πλέον ακριβώς στα νότια αυτής της περιοχής, σύμφωνα με στοιχεία της TankerTrackers.com Inc. που επικαλείται το Bloomberg.
Οι παράνομες μεταφορές είχαν προκαλέσει ανησυχίες για μια μεγάλη περιβαλλοντική διαρροή σε μια γραφική περιοχή της ευρωπαϊκής ακτογραμμής.
Η Δανία, η οποία βρίσκεται δίπλα σε μια θαλάσσια οδό μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου στη Βαλτική Θάλασσα, πραγματοποίησε επίσης παρόμοια, αν και σύντομη, ναυτική δραστηριότητα πριν από περίπου ένα μήνα.
Όταν το Bloomberg News επισκέφθηκε τον Λακωνικό Κόλπο τον περασμένο Σεπτέμβριο, περίπου δώδεκα δεξαμενόπλοια συμμετείχαν στη μετάγγιση φορτίου σε μεγάλο τάνκερ.
Ορισμένα από αυτά αποτελούσαν μέρος του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» γερασμένων δεξαμενόπλοιων, των οποίων η ιδιοκτησία και το ασφαλιστικό καθεστώς ήταν ασαφές, εγείροντας ένα ερώτημα σχετικά με το ποιος θα ήταν υπεύθυνος εάν κάτι πήγαινε στραβά κατά τη διάρκεια της μεταφοράς.
«Μέχρι στιγμής αυτή η κατάσταση μοιάζει με προσωρινή», δήλωσε στο Newsweek ο Yörük Işık, από τη ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων Bosphorus Observer που εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη. «Μετά το τέλος αυτών των ναυτικών ασκήσεων οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο θα συνεχιστούν».
Ο Işık δήλωσε ότι οι ρωσικές παραβιάσεις του ανώτατου ορίου τιμών (60 δολ. το βαρέλι) δεν έχουν παρεμποδιστεί, αν και η Ρωσία λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις απειλές της Δανίας, η οποία τον περασμένο μήνα έκλεισε προσωρινά το στενό Great Belt μεταξύ των δανικών νησιών Zealand και Funen, που είναι βασικό για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Ο Işık δήλωσε ότι οι κίνδυνοι που ενέχουν τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο στον Βόσπορο, τη Μάγχη και τα στενά της Δανίας, «παραμένουν εξαιρετικά υψηλοί». Υπάρχει κίνδυνος τα πλοία αυτά που διέρχονται από αυτά τα στενά να προκαλέσουν ένα σημαντικό περιβαλλοντικό συμβάν, πρόσθεσε.
Ωστόσο, το Bloomberg ανέφερε πώς το ρωσικό πετρέλαιο κινείται και άλλες θαλάσσιες περιοχές. Για παράδειγμα, δεξαμενόπλοιο μεταφόρτωσε φορτίο αργού πετρελαίου σε ένα πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα τον Απρίλιο, το οποίο στη συνέχεια μετέφερε το φορτίο του στην Ινδία. Ήταν η πρώτη αλλαγή που παρατηρήθηκε ποτέ σε αυτή τη θέση στα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων.