Στα κύματα έχει πέσει το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς νέα «εμπόδια» ξεπηδούν, ενώ το ενδεχόμενο να βγουν άλλα προγράμματα από τον «πάγο» που έχουν μπει εδώ και αρκετό καιρό πλέον μοιάζει πολύ πιθανό.
Η καθυστέρηση στο πρόγραμμα Constellation μέχρι και τρία χρόνια που ανακοινώθηκε μέσα στην πρώτη εβδομάδα του Απριλίου στις ΗΠΑ χτύπησε «καμπανάκια» και στην Ελλάδα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο επιτελείο του Πολεμικού Ναυτικού που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.
Αυτή η ενδεχόμενη καθυστέρηση είναι που επανέφερε στο προσκήνιο το πρόγραμμα κατασκευής νέων κορβετών, το οποίο σύμφωνα και με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια «έχει ανασταλεί δεν έχει ακυρωθεί». Έτσι, υπάρχουν σκέψεις πλέον να «ξεπαγώσει» το εν λόγω πρόγραμμα για τέσσερις κορβέτες.
Το πρόγραμμα των κορβετών είχε προκαλέσει «ναυμαχία» μεταξύ της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri, ενώ εμμέσως είχαν εμπλακεί και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Στις προτάσεις τους μάλιστα οι δύο εταιρείες υπόσχονταν μεγάλη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών σε ποσοστό ακόμα και πάνω από 30% του προγράμματος του 1,7 δισ. ευρώ.
Παράλληλα ανοιχτό είναι και το ενδεχόμενο ενεργοποίησης της option για τέταρτη φρεγάτα Belharra. Άλλωστε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στην τελευταία συνέντευξη που είχε δώσει είχε πει χαρακτηριστικά για την περίπτωση ενεργοποίησης της option: «Η μη ενεργοποίηση της προαίρεσης οφείλεται στην ανάγκη ιεράρχησης και αναθεώρησης των αμυντικών προτεραιοτήτων καθώς και της επαναξιολόγησης των επιχειρησιακών απαιτήσεων από τα Γενικά Επιτελεία. Παρότι η προαίρεση για την 4η FDI δεν ενεργοποιήθηκε, η Ελλάδα διατηρεί ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικής προμήθειας επιπλέον φρεγατών FDI, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελισσόμενες αμυντικές ανάγκες και τα διαθέσιμα οικονομικά μέσα».
Μια ανάγκη που μάλλον ήρθε πολύ σύντομα καθώς η τριετής καθυστέρηση του προγράμματος Constellation σε συνδυασμό με την απόσυρση σταδιακά πλοίων του ελληνικού στόλου, όπως οι φρεγάτες κλάσης S δημιουργούν έναν ασφυκτικό κλοιό στο Πολεμικό Ναυτικό που κινδυνεύει σε μερικά χρόνια να μείνει με περιορισμένες μεγάλες μονάδες επιφανείας.
Την ίδια ώρα το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ που θα μπορούσε να δώσει μια σημαντική ανάσα δείχνει να μην προχωράει καθόλου καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο ξένες εταιρείες TKMS και Thales έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό των 600 εκατ. ευρώ που απαιτούνταν για την αναβάθμιση, έχοντας υποπέσει στο …αμάρτημα του «πληθωρισμού της απληστίας».
Οι Constellation και το εργατικό δυναμικό που λείπει
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα ανάπτυξης και ναυπήγησης των καινούργιων φρεγατών κλάσης Constellation του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είναι σημαντικά, καθώς η παράδοση του πρώτου πολεμικού πλοίου της κατηγορίας θα καθυστερήσει περίπου τρία χρόνια, όπως αναφέρουν τα πορίσματα έκθεσης που διενεργήθηκε από το U.S Navy.
Ειδικότερα, η νέα φρεγάτα Constellation της ομώνυμης κλάσης (FFG-62) που βρίσκεται υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της εταιρείας Fincantieri στο Ουισκόνσιν, ενδέχεται να παραδοθεί στο αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό το 2029 και όχι το 2026 όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, σύμφωνα με την έκθεση που ζήτησε ο πολιτικός προϊστάμενος του U.S Navy, Κάρλος Ντελ Τόρο.
Η έκθεση αυτή παρουσιάζει στοιχεία και πληροφορίες μετά από έρευνες 45 ημερών για την πορεία των προγραμμάτων ανάπτυξης και ναυπήγησης υποβρυχίων και μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτής, διαπιστώθηκαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για εξαρτήματα και πρώτες ύλες, καθώς και ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό και εργάτες, ήταν μερικοί από τους παράγοντες που προκαλούν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των πλοίων.
Μάλιστα όπως αναφέρει το US Navy Institute, το ναυπηγείο της Fincantieri στο Ουισκόνσιν προσπαθεί να προσλάβει εργατικό και υπαλληλικό δυναμικό για να ανταπεξέλθει στο πρόγραμμα, ενώ προσπαθεί να δώσει κίνητρα με μπόνους για να παραμείνουν στο έργο.