ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Aegean

Ζημιά 35 εκατ. ευρώ αφήνει στο Δημόσιο η στήριξη της Aegean με 120 εκατ.

Η κυβέρνηση σπεύδει να ασκήσει τα warrants με τιμή 11,43 ευρώ και θα πάρει πίσω 85,4 εκατ. Αν περίμενε μια άνοδο της μετοχής στα 14 - 15 ευρώ θα μπορούσε ακόμη και να βγει με κέρδος από τη συναλλαγή.

Με ζημιά σχεδόν 35 εκατ. ευρώ βγαίνει το Ελληνικό Δημόσιο από την υλοποίηση του σχεδίου κρατικής ενίσχυσης της Aegean, προκειμένου να ξεπεράσει τις βαριές συνέπειες της πανδημίας covid-19. Από τα 120 εκατ. ευρώ που παρείχε το Δημόσιο στην κορυφαία αεροπορική εταιρεία της χώρας ως χορηγία για να αντιμετωπίσει τις ζημιές που προκλήθηκαν από τα έκτακτα μέτρα για την πανδημία, θα πάρει πίσω μόνο τα 85,4 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα κρατικής ενίσχυσης που είχε εγκριθεί από την Κομισιόν για την Aegean ήταν μια κεφαλαιακή ενίσχυση, που όμως είχε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν πήρε τη μορφή συμμετοχής στο μετοχικό κεφαλαίο της Aegean, η οποία θα είχε οδηγήσει σε μερική κρατικοποίησή της, κάτι που συνέβη σε άλλες χώρες την περίοδο της πανδημίας -στην Ελλάδα, μετά την τραυματική εμπειρία της Ολυμπιακής, η έννοια της κρατικοποίησης αερομεταφορέα δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους πολιτικούς, ενώ την αντίθεσή του είχε εκφράσει κατηγορηματικά ο Ευτύχης Βασιλάκης.

Με βάση τον ειδικό κανονισμό για τις κρατικές ενισχύσεις, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε από την Επιτροπή να εγκρίνει μια δωρεά 120 εκατ. ευρώ προς την Aegean για την κάλυψη των ζημιών που υπέστη από τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις αερομεταφορές. Για την ενεργοποίηση αυτής της ενίσχυσης, που επέτρεψε να καλυφθούν οι τεράστιες απώλειες κεφαλαίου της εταιρείας, χρειάσθηκε πρώτα να καλύψουν οι ιδιώτες μέτοχοι μια αύξηση κεφαλαίου κατά 60 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα που εφαρμόσθηκε θα μπορούσε, θεωρητικά, να οδηγήσει στην πλήρη επιστροφή των 120 εκατ. ευρώ από την Aegean στο Δημόσιο: είχε προβλεφθεί ότι το κράτος θα μπορούσε μέχρι το 2026 να ασκήσει δικαίωμα προαίρεσης για να πάρει 10,37 εκατ. μετοχές (10,3% του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean) στην ίδια, χαμηλή τιμή των 3,2 ευρώ που τις αγόρασαν οι ιδιώτες μέτοχοι μέσω της ΑΜΚ.

Για να αποφύγει αυτή την κρατική συμμετοχή, δόθηκε στην Aegean το δικαίωμα, εφόσον το Δημόσιο ασκούσε αυτό το warrant, να αγοράσει η ίδια τις μετοχές στη μέση χρηματιστηριακή τιμή του αμέσως προηγούμενου εξαμήνου, μείον τα 3,2 ευρώ που αντιστοιχούν στην τιμή της αύξησης κεφαλαίου.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε, αν δεν βιαζόταν να ασκήσει τώρα τα warrants, να περίμενε μέχρι να έφθανε η τιμή της μετοχής σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να έπαιρνε πίσω το σύνολο των 120 εκατ. ευρώ που είχε χορηγήσει στην Aegean. Δεδομένου ότι η τιμή της μετοχής έχει ήδη υπερδιπλασιασθεί φέτος, ενώ η πορεία της οικονομίας και του τουρισμού δικαιολογούν πολύ καλές επιδόσεις της Aegen και το 2024, η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε προεξοφλήσει ότι η δυναμική ανόδου της μετοχής θα διατηρείτο και τον επόμενο χρόνο, ώστε να λάμβανε πολύ περισσότερα κεφάλαια από την Aegean.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση τιμή 6μήνου που «κλειδώνει», όπως ανακοίνωσε η Aegean, για να υπολογισθεί το ποσό που θα επιστραφεί στο Δημόσιο, είναι 11,43 ευρώ (από αυτό αφαιρούνται 3,2 ευρώ για υπολογισθεί τι θα πληρώσει η Aegean). Αν το Δημόσιο έδειχνε... υπομονετική διάθεση και περίμενε να αυξηθεί 22% η τιμή της μετοχής, στα 14 ευρώ, θα λάμβανε σχεδόν 112 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας σε μονοψήφιο ποσό εκατομμυρίων τη ζημιά του. Αν είχε λίγο μεγαλύτερη υπομονή, μέχρι να ανέβαινε η μετοχή στα 15 ευρώ, μια άνοδος κατά 31% που φαίνεται ρεαλιστική, θα λάμβανε περισσότερα από 122 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα έβγαινε με κέρδος!

Από την πλευρά της κυβέρνησης δεν έχει εξηγηθεί μέχρι στιγμής ποιος λόγος επέβαλε να κινηθεί βεβιασμένα για την άσκηση των δικαιωμάτων προαίρεσης, παρά το γεγονός ότι όλα δείχνουν πως θα μπορούσε να το μεταθέσει στο όχι πολύ μακρινό μέλλον για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες των φορολογουμένων από τη στήριξη της Aegean. Για τους ιδιώτες μετόχους της Aegean, πάντως, η βιασύνη του Δημοσίου είναι ευνοϊκή, γι' αυτό και σήμερα η μετοχή του αερομεταφορέα σημειώνει σημαντική άνοδο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το Δημόσιο κάνει… ταμείο για την Aegean: Τι έδωσε και τι έχασε στην πανδημία

Από τα 120 εκατ. της κρατικής ενίσχυσης, το Δημόσιο χάνει τα 34,6 εκατ. ευρώ. Η Aegean έλαβε και ένα μεγάλο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και το εξόφλησε πρόωρα φέτος. Ποια είναι η θέση της στην ευρωπαϊκή κατάταξη των επιδοτήσεων.
Aegean
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πετάει προς την κερδοφορία η Aegean με βαρίδι το κόστος των καυσίμων

Εντυπωσιακή αύξηση επιβατικής κίνησης και πληρότητας δείχνουν τα στοιχεία για τον Μάιο. Προβληματίζει το ράλι των τιμών στα αεροπορικά καύσιμα που «τρέχουν» ταχύτερα από το πετρέλαιο. Πώς αμύνεται η Aegean.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πράσινο» για την αύξηση της Aegean, η διοίκηση αποφασίζει τους όρους

Μέσα στο επόμενο δίμηνο, η διοίκηση διατηρεί ευελιξία να αποφασίσει για το ύψος και τους όρους της αύξησης, ανάλογα με τις συνθήκες. Σχεδόν 300 εκατ. ευρώ οι ζημιές του 2020, απώλεια τζίρου 900 εκατ. ευρώ.