Με την ένταση των προσφορών στο τελευταίο τρίμηνο του χρόνου – την πιο «ζεστή αγορά» - οι προμηθευτικές επιχειρήσεις σκοπεύουν να ανακόψουν την μείωση του όγκου των πωλήσεων, που λόγω της εντεινόμενης ακρίβειας οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σημαντικά τις ανάγκες τους. Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι αυτό που αναμένεται στο επόμενο τρίμηνο – μέσα σε ένα περιβάλλον σχετικής αβεβαιότητας, ενεργειακής κρίσης και συνεπειών της κλιματικής αλλαγής – είναι περισσότερες προσφορές στα ράφια και στα ψυγεία των καταστημάτων.
Παράλληλα μετά από την ψήφιση από την Βουλή του «πακέτου» των μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, στα οποία προεξάρχουσα θέση έχει η μείωση κατά 5% των τιμών με εξάμηνη διάρκεια και με αντίστοιχη σήμανση στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, εντός των προσεχών ημερών πρόκειται να εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή τους.
Πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD έλεγαν πως η βασική λογική του υπουργού Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα και του γενικού γραμματέα Εμπορίου κ. Σωτήρη Αναγνωστόπουλου – θρυλείται πως η ιδέα του 5% είναι δική του – είναι η ακόλουθη: εφόσον όλες οι προμηθευτικές εταιρείες των καταναλωτικών προϊόντων διαθέτουν ένα σημαντικό πακέτο προσφορών, μπορούν ένα μέρος από αυτό να το «μετατρέψουν» σε μόνιμη μείωση τιμής.
Κατ΄αυτό τον τρόπο, εφόσον παρατηρηθεί σε ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων, είναι δυνατόν να διαμορφωθεί μία τάση αποκλιμάκωσης των τιμών. Πηγές του κλάδου των σούπερ μάρκετ σχολίαζαν πως αυτή η λογική είναι σωστή, δεδομένου ότι στην Ελλάδα η «ατμομηχανή» της αγοράς είναι προσφορές, που είναι προφανής στρέβλωση, αλλά αυτό είναι δύσκολο να συμβεί στις παρούσες συνθήκες.
Είναι γνωστό, εξάλλου, πως η ακρίβεια, εκτός από οικονομικό πρόβλημα που ταλαιπωρεί χιλιάδες καταναλωτές, είναι και πολιτικό πρόβλημα, που αποτυπώνεται πρωτίστως στα δημοσκοπικά ευρήματα. Σ΄αυτό το θέμα, λοιπόν, πιθανόν να μην έχουν αντίρρηση οι προμηθευτικές επιχειρήσεις, τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν πηγές της αγοράς προς το BD. Στο σημείο όμως που «σκαλώνουν» είναι ο χρόνος διάρκειας του μέτρου. Οι έξι μήνες σ΄αυτό το οικονομικό περιβάλλον είναι πολύς χρόνος, όπως λένε. Μάλιστα την απαισιοδοξία του εξέφρασε και πρόσφατα δημόσια ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ κ. Γιάννης Γιώτης σε ειδική εκδήλωση της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), συγκεντρώνοντας την δυσαρέσκεια του παρόντος κυβερνητικού κλιμακίου.
Άλλες πηγές ανέφεραν πως η επιτυχία των μέτρων και κυρίως της μείωσης κατά 5% εξαρτάται σε πόσα προϊόντα θα γίνει. Λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αν αυτό συμβεί σε πχ σε 500 προϊόντα, που είναι ένας σημαντικός αριθμός, αν και μικρός σε σύγκριση με τους 25.000 κωδικούς που υπάρχουν στα μεγάλα καταστήματα των αλυσίδων, τότε μπορεί να πει κανείς ότι το μέτρο έχει σημειώσει σχετική επιτυχία. Αν όμως οι κωδικοί δεν ξεπεράσουν τους 100 τότε βέβαια ο αριθμός θα συνιστά και την αποτυχία του του μέτρου. Πάντως στην πρόταση των του κ. Σκρέκα σ΄αυτή την διαδικασία να συμμετάσχουν και οι αλυσίδες με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας - «κοιτάξτε τι μπορείτε να κάνετε και εσείς με την ιδιωτική ετικέτα» τους είπε χαρακτηριστικά με έκδηλη αγωνία – πηγές του κλάδου των σούπερ μάρκετ έλεγαν προς το ΒD πως «αν οι προμηθευτές μας μας δώσουν την μείωση εμείς θα την μεταφέρουμε».
Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό το μέτρο της μείωσης των τιμών κριθεί επιτυχές ή όχι θα φανεί ως τις 30 Νοεμβρίου, που είναι ο χρονικός ορίζοντας για να δηλώσει μία εταιρεία αν σκοπεύει να το κάνει και σε πόσους κωδικούς της.