ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Σφοδρές αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ στην παράταση του πλαφόν στα κέρδη

«Ο νόμος πρακτικά είναι εις βάρος του καταναλωτή, διότι δεν επιτρέπει στις εταιρείες να ανταγωνίζονται», δηλώνει στο BD ο Απ. Πεταλάς, γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

Αναβρασμός επικρατεί στον κλάδο των σούπερ μάρκετ αλλά και των προμηθευτών μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκου, ότι δεν θα σταματήσει να ισχύει ο νόμος για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και το 2025.

Παρά το γεγονός ότι ο υπουργός παραδέχθηκε ότι πρόκειται για έναν πολύ σκληρό νόμο απέναντι στην επιχειρηματικότητα, ωστόσο δήλωσε ότι θα δοθεί παράταση για το 2025, προκαλώντας αντιδράσεις από τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές.

Αναλυτές της αγοράς και εκπρόσωποι σούπερ μάρκετ συγκλίνουν ότι είναι ένας πολύ σκληρός νόμος που έπρεπε να έχει προσωρινό χαρακτήρα, αλλά ήδη έχει εφαρμοστεί για τέσσερα χρόνια. «Το να ελέγχεις το κέρδος για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι αρκετά έντονο και πλέον δεν έχει τόσο μεγάλη επίδραση στις τιμές», τονίζουν στο BD. 

Ερωτηθείς από το BD, ο κ. Απόστολος Πεταλάς γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας τόνισε: «Στις συσκέψεις που κάνουμε και με τους παράγοντες και με τον ίδιο τον υπουργό εδώ και δύο χρόνια έχουμε δηλώσει ότι αυτός ο νόμος πρακτικά είναι εις βάρος του καταναλωτή. Διότι δεν επιτρέπει στις εταιρείες να ανταγωνίζονται, ενώ κατηγορίες οι οποίες θα ενδιέφεραν πάρα πολύ τον καταναλωτή δεν μπορούν να κυκλοφορούν. Σε κάθε περίπτωση, ο καταναλωτής θα μπορούσε να έχει πολύ περισσότερες επιλογές. Είναι ξεκάθαρη η θέση μας, το έχουμε δηλώσει με πάρα πολλούς τρόπους ότι αυτό δεν βοηθάει τον καταναλωτή και δεν βοηθάει την επιχειρηματικότητα».

Και συμπλήρωσε: «Είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας με παραδείγματα, με οτιδήποτε χρειάζεται. Αυτό το πράγμα έγινε το 2021 λόγω της πανδημίας, είχε νόημα τότε, καθώς έσπασε η εφοδιαστική αλυσίδα, είχαμε τεράστια αβεβαιότητα, κανένας δεν γνώριζε αν υπάρχει επάρκεια προϊόντων και έγινε για να προλάβει υπερβολικές ανατιμήσεις μπροστά στο φόβο έλλειψης προϊόντων. Από τότε, μόνο για πολιτικούς λόγους διατηρείται». 

Στις αρχές του μήνα, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εταιρείας, ο Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος είχε πει σχολιάζοντας το μέτρο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους: «Ένα μέτρο τέτοιο, όπως η επιβολή πλαφόν, έχει λογική όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν. Όταν βγήκε αυτό το μέτρο ξεκίνησε από τον Covid19 και ακολούθησε ο πόλεμος. Ένα μέτρο το οποίο περιορίζει την κερδοφορία σε μία ελεύθερη αγορά πέντε χρόνια είναι θετικό; Όσον αφορά τα μέτρα κάποια στιγμή θα αρθούν. Μειώνεται η ακρίβεια, αφού υπάρχει αποπληθωρισμός στα τρόφιμα, είναι ξεκάθαρο».

Απάντηση θα δώσουν τα δικαστήρια;

Δεν είναι λίγες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, καθώς με αφορμή τον νόμο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους τους επιβλήθηκαν πρόστιμα, στην περίπτωση μάλιστα της ΑΒ Βασιλόπουλος ιδιαίτερα υψηλό 319.000 ευρώ, ενώ πρόστιμα είχαν «πέσει» σε Lidl, Γαλαξία και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός για παραβιάσεις της νομοθεσίας περί αισχροκέρδειας από το υπουργείο Ανάπτυξης. Όλες οι αλυσίδες έχουν προσφύγει στα δικαστήρια, όμως δεν έχουν εκδοθεί ακόμη αποφάσεις.

Παρόλα αυτά ο δρόμος για την Δικαιοσύνη έχει ανοίξει, με την απόφαση διοικητικού δικαστηρίου που δικαίωνε την ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία είχε προσφύγει κατά προστίμου ύψους 5.000 ευρώ που της επιβλήθηκε το 2022 και αφορούσε παραβίαση του νόμου περί πλαφόν στο περιθώριο κέρδους σε συγκεκριμένο προϊόν σε κατάστημα στη Λ. Στρατού στη Θεσσαλονίκη. 

Σύμφωνα μάλιστα με παράγοντες της αγοράς, η συγκεκριμένη απόφαση μπορεί να δείχνει τον δρόμο που θα ακολουθήσει η Δικαιοσύνη και σε επόμενες αποφάσεις για τις προσφυγές των αλυσίδων, κάτι που θα οδηγούσε σε «ξήλωμα» του νόμου για το περιθώριο κέρδους.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άνοδος 9,8% στον τζίρο των σούπερ μάρκετ το οκτάμηνο, αύξηση των PL

Συγκεκριμένα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) σε αξία το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου, διαμορφώθηκε στο 26,2% από 25,5% το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 12,9%.