Συνεχίστηκε και στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου η οριακή άνοδος του όγκου των πωλήσεων στην αγορά των καταναλωτικών προϊόντων -έχει παίξει καθοριστικό ρόλο η τουριστική περίοδος. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αφορά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η αξία των οποίων ανέρχεται στα 1,35 δισ. ευρώ και καταλαμβάνουν το 26,2% της αγοράς -συμπεριλαμβανομένης βεβαίως της Lidl Hellas.
Σύμφωνα με την έρευνα της Circana (πρώην IRI), στο επτάμηνο η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 5,152 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο κατά 9,8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, εκ των οποίων τα 3,925 δισ. ευρώ αφορούν τις κατηγορίες των τροφίμων.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος με ρυθμό υψηλότερο από τα επώνυμα προϊόντα –η ιδιωτική ετικέτα, με ώθηση και από το «καλάθι του νοικοκυριού», «τρέχει» με ρυθμό 13,3% ενώ τα επώνυμα με ρυθμό 8,6%- και το μεγαλύτερο μερίδιο το κατέχουν στις κατηγορίες των τροφίμων.
Η περιοχή της Κρήτης αναδεικνύεται μακράν η καλύτερη περιφερειακή αγορά της χώρας με ρυθμό ανάπτυξης 17,7%, ενώ δεύτερη σημαντικότερη περιοχή σε αύξηση πωλήσεων είναι η Πελοπόννησος 11,4%, ακολουθεί η Βόρειος Ελλάδα με 10,1%, η Θεσσαλονίκη, η Κεντρική Ελλάδα και η Αττική με 8,8%.
Τα μικρά καταστήματα, αλλά και τα σούπερ μάρκετ με πολύ μεγάλες επιφάνειες έχουν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, 15,7% και 14,3%, αντίστοιχα. Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ακρίβεια που επικρατεί στα ράφια και ψυγεία των σούπερ μάρκετ έχει αναγκάσει μεγάλο τμήμα των καταναλωτών – κυρίως των ευάλωτων οικονομικά ομάδων – είτε να περιορίζει τις αγορές του στα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή να αποφεύγει τις υψηλού κόστους εβδομαδιαίες αγορές, ή να αναζητά μεγαλύτερη ποικιλία προσφορών στα πολύ μεγάλα καταστήματα. Ακολουθούν τα καταστήματα από 400 τμ ως 1.000 τμ με αύξηση 10,2% και τα καταστήματα από 1.000 ως και 2.500 τμ με ρυθμό 6,9%.
Αναφορικά με την εξέλιξη του όγκου των πωλήσεων η κατηγορία των τροφίμων είχε αύξηση 0,6%, τα είδη υγιεινής και ομορφιάς επίσης 0,6% και τα είδη σπιτιού είχαν μείωση κατά 1,1%. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι στο εφετινό επτάμηνο ο όγκος των πωλήσεων των τροφίμων είχε απώλεια 0,7% -πέρυσι είχε άνοδο 1,3%. Αντιθέτως οι άλλες δύο κατηγορίες έχουν εμφανή βελτίωση.
Ωστόσο τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα δημητριακά (πρωινού) κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων -κατά 1,3%, 3,4% και 1,8% αντίστοιχα. Οι κατηγορίες των σνακς, των γαλακτοκομικών, των μη αλκοολούχων ποτών και των αλκοολούχων ποτών είχαν θετικό πρόσημο μεταβολής του όγκου των πωλήσεών τους, κατά 4,7%, 0,3%, 3,5% και 1,9% αντίστοιχα.
Εν τω μεταξύ το 25,2% των πωλήσεων προέρχεται από προσφορές. Στις κατηγορίες των τροφίμων το ποσοστό αυτό είναι 25,1%, στις κατηγορίες των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς είναι 28,2% και των ειδών του σπιτιού 25,3%. Στο ίδιο διάστημα οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 9,2%.