Την περίοδο του «πληθωρισμού απληστίας», όπως επισήμανε και το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, φαίνεται πως διανύει και η ελληνική αγορά, καθώς, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ, κατά 45% οι πληθωριστικές πιέσεις στην ευρωζώνη, προέρχονται από τη διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους των επιχειρήσεων.
Αυτό το φαινόμενο δεν αρνούνται και οι άνθρωποι της αγοράς. Στο περιθώριο εκδήλωσης προχθές, ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος τόνισε ότι οι επιχειρήσεις δεν πρόκειται να περιορίσουν την κερδοφορία τους.
Η μηνιαία έρευνα που παρουσιάζει σήμερα το BD, της CIRCANA (πρώην ΙRΙ), είναι εξόχως αποκαλυπτική για τα όσα συμβαίνουν στην αγορά, επιβεβαιώνοντας ότι οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά δεν έχουν σταματήσει, παρά τη γενική υποχώρηση του πληθωρισμού.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διάρκεια του Μαΐου ο όγκος των πωλήσεων ήταν οριακά ανοδικός, μόλις 0,4%, αλλά το ποσοστό των ανατιμήσεων ανήλθε στο 9,5%. Τον ίδιο μήνα, η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,9%. Συνολικά οι πωλήσεις των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου ανήλθαν στα 3,664 δισ. ευρώ έναντι 3,335 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Πρωταγωνιστές στο ανατιμητικό κύμα των τροφίμων του Μαΐου ήταν τα γαλακτοκομικά προϊόντα –παρά το γεγονός ότι έχουν μειωθεί εντυπωσιακά οι τιμές των πρώτων υλών– με 14,5%. Ακολουθούν τα δημητριακά με 10,6%, στην τρίτη θέση βρίσκονται τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 9,7%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 8,3% και τα σνακ με 7,7%. Επίσης, ανατιμήθηκαν τα μη αλκοολούχα ποτά με 7,3%, τα αλκοολούχα ποτά με 5%, τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς με 8,7%, τα είδη προσωπικής υγιεινής με 10,7%, τα είδη καθαρισμού σπιτιού με 13,7% και διάφορα είδη σπιτιού με 11,9%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν έχει εκδώσει μέσα στη χρονιά νέους τιμοκαταλόγους με μειωμένες τιμές, συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το «εργαλείο» των προσφορών. Έτσι, έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα, τον Μάιο οι προσφορές στο σύνολο των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης εμφανίζονται αυξημένες κατά 2,3% -ανήλθαν στο 27,4% των συνολικών πωλήσεων.
Αναλυτικότερα, στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό ανήλθε στο 27,6%, στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής ανήλθε στο 30,7% - εμφανώς μειωμένες έναντι του 2022 – και στα είδη σπιτιού ανήλθε στο 25,2%, επίσης μειωμένες έναντι πέρυσι.
Η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,1% στην κατηγορία των τροφίμων, κατά 12,2% στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και κατά 12,4% στα είδη καθαρισμού σπιτιού. Τα ποσοστά αυτά είναι κατά πολύ υψηλότερα έναντι του 2022, που ο γενικός πληθωρισμός είναι κατά πολύ υψηλότερος! Ο όγκος των πωλήσεων στις τρεις κατηγορίες είναι θετικός κατά 0,1% και κατά 2,6% αντίστοιχα στα τρόφιμα και στα είδη προσωπικής φροντίδας και αρνητικός κατά 0,7% στα είδη σπιτιού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας από τις πέντε υποκατηγορίες τροφίμων οι τέσσερις έχουν αρνητική εξέλιξη στον όγκο των πωλήσεων από 1,3% ως και 3,5%, ενώ θετικό πρόσημο – κατά 5,8% - καταγράφει μόνο η υποκατηγορία των σνακ. Από τις υπόλοιπες υποκατηγορίες των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης θετικό πρόσημο έχουν μόνο τρεις, τα μη αλκοολούχα ποτά, τα είδη ομορφιάς και τα είδη ατομικής υγιεινής.
Εν τω μεταξύ, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο μήνα με τον μήνα. Ειδικότερα, το μερίδιο τους στην αγορά –εκτός από το Lidl– ανέρχεται στο 17,4% και ο ρυθμός ανάπτυξης τους στο 19,4% και είναι ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης από το 2012 και εντεύθεν!
Ωστόσο –και αυτό οφείλεται στην αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών– τον υψηλότερο ρυθμό πωλήσεων παρουσιάζουν τα μικρά καταστήματα μέχρι 400 τ.μ. Η αύξηση των πωλήσεων του ανήλθε στο 13,9%. Ακολουθούν τα πολύ μεγάλα καταστήματα, άνω των 2.500 τμ, με αύξηση πωλήσεων κατά 13%, οι εμπορικές επιφάνειες από 400 τμ ως 1.000 τ.μ. με αύξηση 9,7% και τα σούπερ μάρκετ από 1.000 τ.μ. ως 2.500 τ.μ. με αύξηση πωλήσεων 7,4%.