Στην εντατική προετοιμασία που έχει κάνει η Intrum προκειμένου να ενσωματώσει αποδοτικά τον εξωδικαστικό μηχανισμό στη λειτουργία της, αποδίδει τα υψηλά ποσοστά εγκρίσεων η γενική διευθύντρια της εταιρείας διαχείρισης δανείων, Αλεξάνδρα Φατσέα.
Σε αποκλειστικές δηλώσεις της στο Business Daily, η κ. Φατσέα εξηγεί πώς η Intrum κατόρθωσε να εγκρίνει το 61% των αιτημάτων που παρήγαγε ο αλγόριθμος του εξωδικαστικού με στόχο τη συνολική ρύθμιση των χρεών νοικοκυριών και επιχειρήσεων. «Η θέση του υπουργού Οικονομικών και της Ειδικής Γραμματέως Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ότι η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού παράγει σωστές λύσεις, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Η Intrum συμμετείχε από την αρχή στον σχεδιασμό της πλατφόρμας. Έχουμε αφιερώσει πολύ χρόνο για να προετοιμαστούμε κατάλληλα και να ενσωματώσουμε τον μηχανισμό στον σχεδιασμό μας. Αυτός είναι ο λόγος που έχουμε πετύχει τα υψηλά ποσοστά εγκρισιμότητας των αιτημάτων ρύθμισης τα οποία ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας».
Η κ. Φατσέα εξηγεί τις αμφιβολίες με τις οποίες οι πιστωτές ξεκίνησαν τις διαβουλεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών και την ΕΓΔΙΧ, σημειώνοντας ότι είχε προηγηθεί ένα άλλο πλαίσιο εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών το οποίο δεν είχε ανταπόκριση. Ο ΥΠΟΙΚ έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η δημιουργία ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού πλαισίου για την ολιστική αντιμετώπιση του τεράστιου ιδιωτικού χρέους που άφησε πίσω της η 10ετής κρίση αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την κυβέρνηση.
Οι αδυναμίες του εξωδικαστικού
Υψηλόβαθμες πηγές του κλάδου -τραπεζών και servicers- με τις οποίες συνομίλησε το BD επιβεβαιώνουν τα προβλήματα που ανέφεραν κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του εξωδικαστικού μηχανισμού ο κ. Σταϊκούρας και η ειδική γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Μαρία - Ελένη Αθανασοπούλου. Εξηγούν ότι είναι αυτά που εν μέρει ευθύνονται για τα χαμηλά ποσοστά αποδοχής των προτάσεων ρύθμισης του αλγορίθμου. Αίσθηση προκάλεσε, μάλιστα, η δριμεία κριτική εκ μέρους του κ. Σταϊκούρα προς τους πιστωτές για τα υψηλά ποσοστά απόρριψης.
«Είμαι αισιόδοξη ότι, και συνολικά ως πιστωτές, θα πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα -όπως άλλωστε δηλώσαμε και μέσω των Ενώσεων μας. Ήδη, έχουμε συμφωνήσει με την κ. Αθανασοπούλου να συστήσουμε ομάδες εργασίας το επόμενο διάστημα προκειμένου για να εξετάσουμε τους λόγους απόρριψης των αιτήσεων και να αναζητήσουμε λύσεις», δήλωσε σχετικά η κ. Φατσέα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα υψηλά ποσοστά απόρριψης οφείλονται, σε ό,τι αφορά τις τράπεζες, στις ενήμερες, ρυθμισμένες οφειλές. Εάν αποδεχθούν την πρόταση του αλγορίθμου, τα χρέη «κοκκινίζουν» και οι τράπεζες πρέπει να λάβουν αυξημένες προβλέψεις, κάτι που προφανώς δεν επιθυμούν. Αυτό που ζητούν, λοιπόν, οι τράπεζες είναι η δυνατότητα οι ρυθμισμένες οφειλές να εξαιρεθούν από τον εξωδικαστικό, κάτι που θα συζητήσουν πιο διεξοδικά με το ΥΠΟΙΚ. «Η επαναρύθμιση αυτών των οφειλών θα τις καθιστούσε εκ νέου μη εξυπηρετούμενες με κανονιστικούς όρους και θα οδηγούσε σε χειρότερους όρους ρύθμισης για τον δανειολήπτη», αναφέρει στο BD υψηλόβαθμη πηγή συστημικής τράπεζας.
Ένας άλλος λόγος απόρριψης -που αφορά κυρίως τους servicers- είναι οι υποθέσεις στις οποίες επίκειται πλειστηριασμός εντός τριμήνου. Σε πολλές περιπτώσεις, πρόκειται για οφειλέτες που δεν συνεργάζονται με τους πιστωτές, έχουν επανειλημμένα αθετήσει διακανονισμούς και δεν είναι συνεργάσιμοι. Οι περιπτώσεις αυτές δεν υπερβαίνουν το 20% των απορρίψεων, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες.
Το τρίτο και τελευταίο σημείο που «μπλοκάρει» τις ρυθμίσεις είναι η αδυναμία των πιστωτών να διατυπώσουν αντιπρόταση στη λύση που παράγει ο αλγόριθμος. Για παράδειγμα, εάν η πρόταση του αλγόριθμου αφορά αποπληρωμή σε 30 μήνες, ο πιστωτής δεν μπορεί αυτό να το τροποποιήσει, μειώνοντας για παράδειγμα τη διάρκεια της ρύθμισης ή ζητώντας προκαταβολικά κάποιο συγκεκριμένο ποσό. Και το θέμα αυτό θα εξεταστεί στις κοινές ομάδες εργασίας, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Βελτιώνονται αργά οι επιδόσεις του εξωδικαστικού
Η νέα πλατφόρμα ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από έναν χρόνο και, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν πρόσφατα το ΥΠΟΙΚ και η ΕΓΔΙΧ, δάνεια άνω των 20 δισ. ευρώ βρίσκονται σε προχωρημένα στάδια τουμηχανισμού. Από αυτά, πάνω από 3 δισ. ευρώ έχουν οριστικά υποβληθεί, τα οποία αντιστοιχούν σε περίπου 6.500 οριστικές αιτήσεις των οφειλετών. Ο ρυθμός ολοκλήρωσης των αιτήσεων αυξάνεται κάθε εβδομάδα και πλέον ολοκληρώνονται πάνω από 200 αιτήσεις, με μέσο σύνολο οφειλών πάνω από 200 εκατ. ευρώ εβδομαδιαίως.
Μέχρι σήμερα, 425 αιτήσεις έχουν γίνει αποδεκτές από τους πιστωτές (288 από τράπεζες και διαχειριστές δανείων και 137 από το Δημόσιο). Στις ρυθμίσεις αυτές έχει πραγματοποιηθεί διαγραφή οφειλής ποσοστού μέχρι και 33%,ενώ η μέση διάρκεια των ρυθμίσεων ανέρχεται μέχρι και τους 253 μήνες.