Ξαναγράφεται η διαδικασία για την αξιοποίηση των λιμένων στην Ελλάδα τόσο σε ότι αφορά τα περιφερειακά λιμάνια όσο και τα Δημοτικά Λιμάνια ή του Οργανισμούς Λιμένων όπως στην περίπτωση της Εύβοιας.
Ειδικότερα, το υπουργείο υπό την ηγεσία του Ι. Πλακιωτάκη, σχεδιάζει μια σειρά από ενέργειες ώστε ο εκσυγχρονισμός, οι ιδιωτικοποιήσεις αλλά και όποιες άλλες αξιοποιήσεις να αποδώσουν τα μέγιστα για την ελληνική οικονομία, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες.
Τρεις νομοθετικές ρυθμίσεις, ο οποίες δίνουν και μεγαλύτερες αρμοδιότητες στο υπουργείο ενώ θέτουν σε νέες βάσεις τη στενή συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, σκιαγραφούν την βασική πολιτική που θα δούμε να εξελίσσεται άμεσα.
Αρχής γενομένης από τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας , δηλαδή Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, τα πάντα τίθενται από μηδενική βάση.
Σηματωρός για τις εξελίξεις θα είναι οι μελέτες βιωσιμότητας που θα παραδώσει το ΤΑΙΠΕΔ για κάθε λιμάνι ξεχωριστά, οι οποίες θα δείξουν και τις δυνατότητες αξιοποίησης αλλά και τον βέλτιστο τρόπο ιδιωτικοποίησης για το κάθε ένα από αυτά. Μελέτες, οι οποίες αναμένεται από τις επόμενες μέρες να αρχίσουν να παραδίδονται, ανοίγοντας το δρόμο για νέες επενδύσεις, θέσεις εργασίας και δημόσια έσοδα.
Σε αυτή τη διαδικασία το πρώτο στάδιο είναι η μελέτη, έπεται η οριοθέτηση των οικονομικών όρων και στο τελευταίο στάδιο η πραγματοποίηση διεθνούς διαγωνισμού, με βάση το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο, ώστε να γίνει η επιλογή αναδόχων.
Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται από την νέα χρονιά, ωστόσο και το διάστημα που απομένει έως το τέλος του έτους είναι σημαντικό καθώς θα υπάρχει σαφής εικόνα των δυνατοτήτων αξιοποίησης των λιμανιών ώστε να καταρτιστεί ένα εφικτό αλλά σφιχτό χρονοδιάγραμμα.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τις αρχές του Οκτώβρη έχει γίνει αλλαγή των διοικήσεων των Οργανισμών Λιμένων Βόλου, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας και αναμένονται αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια και των υπόλοιπων οργανισμών λιμένων, ενόψει και του νέου προγράμματος αξιοποίησής τους.
Σημειώνεται ότι για τους Οργανισμούς Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, υπάρχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2042.
Δυσκολία μπορεί να υπάρξει με την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, μετά τη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ, η οποία προβλέπει τη χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου το έχει σαν βασική προτεραιότητα μαζί με τα λιμάνια της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας, καθώς θεωρούνται κομβικής σημασίας και εξετάζει με προσοχή τις εναλλακτικές λύσεις.
Τρία μοντέλα αξιοποίησης
Όσον αφορά στα μοντέλα αξιοποίησης προκρίνονται τρία διαφορετικά μοντέλα ανάλογα με την κάθε περίπτωση,που αφορούν στην εκατό τοις εκατό παραχώρηση των μετοχών των οργανισμών λιμένων, την επιμέρους παραχώρηση δραστηριοτήτων και, τέλος, την παραχώρηση του 67% των μετοχών –όπως στην περίπτωση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης– με τη διατήρηση του 33% από το Δημόσιο.
Ωστόσο ο σχεδιασμός για τους λιμένες περνά και από τα Δημοτικά Λιμάνια, για τα οποία έχει ήδη προγραμματιστεί να περάσει νομοθετική ρύθμιση ώστε να περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο αυτή τη στιγμή τα χρηματοδοτεί αλλά δεν λαμβάνει έσοδα, ώστε να αναπτυχθούν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών αλλά και της οικονομίας γενικότερα και να υπάρχει σαφής έλεγχος των εσόδων αλλά και των αναγκών τους.
Επίσης, νομοθετική ρύθμιση, θα υπάρξει σύμφωνα με πληροφορίες του BusinessDaily, για να περάσουν από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όλες οι αρμοδιότητες των λιμενικών υποδομών στο δεύτερο, εξέλιξη για την οποία έχει ήδη επέλθει συμφωνία μεταξύ των δύο υπουργών, Κώστα Αχ. Καραμανλή και Ιωάννη Πλακιωτάκη.
Τέλος, μια ακόμη νομοθετική ρύθμιση θα υπάρξει για τους λοιπούς Οργανισμούς Λιμένων όπως αυτός της Εύβοιας που από κάτω του υπάρχουν αρκετές μικρές λιμενικές εγκαταστάσεις ώστε να περάσει ο έλεγχος στο Ελληνικό δημόσιο και δη στο Υπουργείο Ναυτιλίας.