ΓΔ: 1482.86 0.03% Τζίρος: 0.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:37:33 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Limani_Patra
Το Λιμάνι της Πάτρας. Πηγή: Shutterstock

Σχέδιο από μηδενική βάση για την αξιοποίηση των λιμανιών

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Τι σχεδιάζει το υπουργείο Ναυτιλίας για τα περιφερειακά λιμάνια. Οι μελέτες του ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο αξιοποίησης και τα τρία νομοσχέδια που καταρτίζονται. Ειδική περίπτωση το λιμάνι Αλεξανδρούπολης μετά την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ.

Ξαναγράφεται η διαδικασία για την αξιοποίηση των λιμένων στην Ελλάδα τόσο σε ότι αφορά τα περιφερειακά λιμάνια όσο και τα Δημοτικά Λιμάνια ή του Οργανισμούς Λιμένων όπως στην περίπτωση της Εύβοιας.

Ειδικότερα, το υπουργείο υπό την ηγεσία του Ι. Πλακιωτάκη, σχεδιάζει μια σειρά από ενέργειες ώστε ο εκσυγχρονισμός, οι ιδιωτικοποιήσεις αλλά και όποιες άλλες αξιοποιήσεις να αποδώσουν τα μέγιστα για την ελληνική οικονομία, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες.

Τρεις νομοθετικές ρυθμίσεις, ο οποίες δίνουν και μεγαλύτερες αρμοδιότητες στο υπουργείο ενώ θέτουν σε νέες βάσεις τη στενή συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, σκιαγραφούν την βασική πολιτική που θα δούμε να εξελίσσεται άμεσα.

Αρχής γενομένης από τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας , δηλαδή Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, τα πάντα τίθενται από μηδενική βάση. 

Σηματωρός για τις εξελίξεις θα είναι οι μελέτες βιωσιμότητας που θα παραδώσει το ΤΑΙΠΕΔ για κάθε λιμάνι ξεχωριστά, οι οποίες θα δείξουν και τις δυνατότητες αξιοποίησης αλλά και τον βέλτιστο τρόπο ιδιωτικοποίησης για το κάθε ένα από αυτά. Μελέτες, οι οποίες αναμένεται από τις επόμενες μέρες να αρχίσουν να παραδίδονται, ανοίγοντας το δρόμο για νέες επενδύσεις, θέσεις εργασίας και δημόσια έσοδα.

Σε αυτή τη διαδικασία το πρώτο στάδιο είναι η μελέτη, έπεται η οριοθέτηση των οικονομικών όρων και στο τελευταίο στάδιο η πραγματοποίηση διεθνούς διαγωνισμού, με βάση το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο, ώστε να γίνει η επιλογή αναδόχων.

Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται από την νέα χρονιά, ωστόσο και το διάστημα που απομένει έως το τέλος του έτους είναι σημαντικό καθώς θα υπάρχει σαφής εικόνα των δυνατοτήτων αξιοποίησης των λιμανιών ώστε να καταρτιστεί ένα εφικτό αλλά σφιχτό χρονοδιάγραμμα.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τις αρχές του Οκτώβρη έχει γίνει αλλαγή των διοικήσεων των Οργανισμών Λιμένων Βόλου, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας και αναμένονται αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια και των υπόλοιπων οργανισμών λιμένων, ενόψει και του νέου προγράμματος αξιοποίησής τους.

Σημειώνεται ότι για τους Οργανισμούς Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, υπάρχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2042.

Δυσκολία μπορεί να υπάρξει με την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, μετά τη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας - ΗΠΑ, η οποία προβλέπει τη χρήση μέρους των υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου το έχει σαν βασική προτεραιότητα μαζί με τα λιμάνια της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας, καθώς θεωρούνται κομβικής σημασίας και εξετάζει με προσοχή τις εναλλακτικές λύσεις.

Τρία μοντέλα αξιοποίησης

Όσον αφορά στα μοντέλα αξιοποίησης προκρίνονται τρία διαφορετικά μοντέλα ανάλογα με την κάθε περίπτωση,που αφορούν στην εκατό τοις εκατό παραχώρηση των μετοχών των οργανισμών λιμένων, την επιμέρους παραχώρηση δραστηριοτήτων και, τέλος, την παραχώρηση του 67% των μετοχών –όπως στην περίπτωση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης– με τη διατήρηση του 33% από το Δημόσιο.

Ωστόσο ο σχεδιασμός για τους λιμένες περνά και από τα Δημοτικά Λιμάνια, για τα οποία έχει ήδη προγραμματιστεί να περάσει νομοθετική ρύθμιση ώστε να περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο αυτή τη στιγμή τα χρηματοδοτεί αλλά δεν λαμβάνει έσοδα, ώστε να αναπτυχθούν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών αλλά και της οικονομίας γενικότερα και να υπάρχει σαφής έλεγχος των εσόδων αλλά και των αναγκών τους.

Επίσης, νομοθετική ρύθμιση, θα υπάρξει σύμφωνα με πληροφορίες του BusinessDaily, για να περάσουν από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όλες οι αρμοδιότητες  των λιμενικών υποδομών στο δεύτερο, εξέλιξη για την οποία έχει ήδη επέλθει συμφωνία μεταξύ των δύο υπουργών, Κώστα Αχ. Καραμανλή και Ιωάννη Πλακιωτάκη.

Τέλος, μια ακόμη νομοθετική ρύθμιση θα υπάρξει για τους λοιπούς Οργανισμούς Λιμένων όπως αυτός της Εύβοιας που από κάτω του υπάρχουν αρκετές μικρές λιμενικές εγκαταστάσεις ώστε να περάσει ο έλεγχος στο Ελληνικό δημόσιο και δη στο Υπουργείο Ναυτιλίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στρατηγική αναβάθμιση του λιμένα Κύμης για τη χάραξη Θαλάσσιας Εγνατίας

Το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση του Πειραιά και του οδικού δίκτυο Αλεξανδρούπολης – Θεσσαλονίκης – Αθήνας, με τη δημιουργία της Θαλάσσιας Εγνατία Οδού Αλεξανδρούπολη – Κύμη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ΕΤΕπ θα διαθέσει 200 εκατ. για την αναβάθμιση των λιμανιών στα νησιά

Συμφωνία του υπουργείου Ναυτιλίας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για χρηματοδότηση έργων στα νησιά στοχεύοντας στη βελτίωση των υποδομών και την παροχή τεχνικής υποστήριξης προς την ψηφιακή μετάβαση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έργα ύψους 6 εκατ. από το ΕΣΠΑ στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου

Σύμφωνα με τον υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η συγκεκριμένη παρέμβαση στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου, ύψους 6 εκατ. μέσω ΕΣΠΑ, «θα το ενισχύσει, θα το κάνει πιο λειτουργικό, πιο ασφαλές και για περαιτέρω επαρκείς ακτοπλοϊκές συνδέσεις».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γ. Πλακιωτάκης: Έργα 5 εκατ. ευρώ για το λιμάνι της Χερσονήσου

Το πλάνο περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στον λιμένα Χερσονήσου, που προβλέπει παρεμβάσεις σε υποδομές που θα το καθιστούν όχι μόνο λειτουργικό, αλλά θα αναδεικνύουν σημαντικά τμήματά του, όπως ο Ρωμαϊκός Μόλος.