ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
super market, trofima, emporio, prosfores
Φώτο: Shutterstock

ΕΛΣΤΑΤ: Πτώση 9,9% των καταναλωτικών αγορών το 2020 λόγω πανδημίας

Όπως αναφέρει η Στατιστική Αρχή, η μέση ετήσια δαπάνη το περασμένο έτος ξεπέρασε το επίπεδο των 15.900 ευρώ, ενώ το 50% των νοικοκυριών δαπανούν άνω των 1.080 ευρώ μηνιαίως.

Αρνητική υπήρξε, κάτι απόλυτα φυσικό, η πανδημία και τα μέτρα περιορισμού στις μετακινήσεις για την κατανάλωση το 2020, όπως δείχνουν τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). 

Η έρευνά της για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ σε δείγμα 6.256 ιδιωτικών νοικοκυριών στο σύνολο της χώρας, καταλήγει στα εξής βασικά συμπεράσματα: 

  • Η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών για αγορές, κατά το έτος 2020, ανήλθε στα 15.981,96 ευρώ (1.331,83 το μήνα), καταγράφοντας μείωση -9,9% σε σχέση με το έτος 2019. 
  • Το 50% των νοικοκυριών δαπανούν περισσότερα από 1.080 ευρώ το μήνα. 
  • Τα νοικοκυριά που διαμένουν σε ενοικιασμένη κατοικία δαπανούν το 19,8% του προϋπολογισμού τους κατά μέσο όρο για ενοίκιο. 
  • Το μερίδιο της μέσης δαπάνης για είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά και στέγαση των νοικοκυριών του φτωχότερου 20% του πληθυσμού ανέρχεται στο 58,2% των δαπανών των νοικοκυριών, ενώ το αντίστοιχο μερίδιο του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού ανέρχεται στο 29%. 
  • Η υψηλότερη μέση ετήσια δαπάνη καταγράφηκε στην Περιφέρεια Αττικής και ανήλθε σε 18.401,52 ευρώ, ενώ η χαμηλότερη στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και ανήλθε σε 11.193,24 ευρώ. 
  • Η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών το 2020 εμφανίζεται μειωμένη κατά -37,1% σε σύγκριση με το 2008.

 

Παράλληλα η ΕΛΣΤΑΤ τονίζει ότι το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά: 

  • στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (23,1%), 
  • στη στέγαση (15,3%) και 
  • στις μεταφορές (12,3%), 

ενώ το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,5%) αντιστοιχεί στις υπηρεσίες αναψυχής και πολιτισμού. 

Η μεγαλύτερη αρνητική ποσοστιαία μεταβολή δαπανών των νοικοκυριών, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2019), παρουσιάζεται, κατά φθίνουσα κατάταξη, σε: 

  • αναψυχή και πολιτισμό (-36,4%), 
  • εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία (-35,4%), 
  • είδη ένδυσης και υπόδησης (-27,4%), 

ενώ η μικρότερη αρνητική ποσοστιαία μεταβολή παρουσιάζεται στη στέγαση (-1,5%). 

Αύξηση παρουσιάστηκε στις κατηγορίες: 

  • είδη διατροφής (4,2%), 
  • οινοπνευματώδη ποτά και καπνός ( 3,9%), 
  • εκπαίδευση (2,6%), 
  • υγεία (1,3%) και 
  • επικοινωνίες (0,8%). 

Η μεγαλύτερη θετική μεταβολή στην ποσοστιαία συμμετοχή των διαφόρων δαπανών σε σταθερές τιμές 2020, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα του έτους 2019, παρατηρείται στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (2,5 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση συμμετοχής στα εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία (-3,3 ποσοστιαίες μονάδες). 

Όσον αφορά στις δαπάνες για είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2019), η μεγαλύτερη αύξηση της μέσης μηνιαίας δαπάνης (τρέχουσες τιμές), παρατηρείται στα παρακάτω είδη: 

  • καφές, τσάι και κακάο (9,3%) 
  • μεταλλικά νερά, αναψυκτικά, χυμοί (8,5%) 
  • φρούτα (8,1%) 
  • ζάχαρη, μαρμελάδες, μέλι, σιρόπια, σοκολάτα (6,7%) 
  • λοιπά είδη διατροφής (6,3%) 
  • λαχανικά (5,9%), 

ενώ η μικρότερη αύξηση της μέσης μηνιαίας δαπάνης (τρέχουσες τιμές), παρατηρείται στα γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά (1,1%). 

Σε καμία βασική κατηγορία ειδών διατροφής και μη οινοπνευματωδών ποτών δεν καταγράφηκε μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης (τρέχουσες τιμές). 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Xrimata, Money, Metrita, Cash, Evro, Euro
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση κατά 11,4 δισ. σημείωσε πέρυσι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών

Το ποσοστό των επενδύσεων των μη χρηματοοικονομικών εταιρειών, που ορίζεται ως ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου προς την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, ήταν 22,6% το 2023 σε σύγκριση με 22,3% το 2022.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενισχυμένος κατά 8% ο τζίρος του εμπορίου παρά την πτώση των πωλήσεων

Οι αυξήσεις των τιμών στα σούπερ μάρκετ που έχουν ενισχύσει και τη φετινή χρονιά τον τζίρο τους, έχει οδηγήσει τους καταναλωτές σε λιγότερες αγορές, ενώ παρόμοια είναι η εικόνα και στα καύσιμα. Ενισχυμένος τζίρος και όγκος για τα ηλεκτρονικά είδη.
katatheseis, Apotamieysi, Xrima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξήθηκε 1,7% το διαθέσιμο εισόδημα το β' τρίμηνο του 2022

Άλμα άνω του 20% σημείωσε η καταναλωτική δαπάνη που διαμορφώθηκε στα 37,7 δισ. ευρώ έναντι 31,4 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο του 2021, με την αποταμίευση να έχει μειωθεί κατά 14,2%, αντί της αύξησης που είχε σημειώσει την περασμένη χρονιά.