Οι Έλληνες εξακολουθούν να ανησυχούν για την πανδημία, η οποία σε σημαντικό βαθμό έχει επηρεάσει αρνητικά και τον σχεδιασμό τους για τις καλοκαιρινές διακοπές και επηρεάζει και τις προβλέψεις τους για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας το επόμενο έτος. Ωστόσο, εμφανίζονται διχασμένοι σε σχέση με την αποτελεσματικότητα του εμβολιασμού ως μέτρο ελέγχου της πανδημίας κι επανόδου στην κανονικότητα, παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου από τους ειδήμονες.
Αυτά είναι μερικά από τα ευρήματα της νέας έρευνας καταναλωτικών τάσεων που εκπόνησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πανδημίας, με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε δείγμα 857 καταναλωτών.
Ειδικότερα, 8 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα κρατήσει και το 2022, ενώ μόνο 14% εκτιμά ότι θα τελειώσει στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Παρά την έντονη ανησυχία που εκδηλώνεται ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το κοινό στην πλειονότητα του είτε έχει σταματήσει είτε αναμένεται να σταματήσει άμεσα τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο λόγω της πανδημίας, μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν σταδιακά μειώσει την απολύμανση, ενώ δεν έχουν σταματήσει την χρήση μάσκας, κάτι που όμως αναμένεται να κάνουν μόλις βελτιωθεί η κατάσταση. Αξίζει εντούτοις να σημειωθεί ότι περίπου το 21% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα συνεχίσει να φοράει μάσκα σε κάποιες δραστηριότητες και μετά το τέλος της πανδημίας.
Σε ό,τι αφορά τις διακοπές του καλοκαιριού για φέτος, μόλις το 15% των Ελλήνων δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές όπως έκανε κάθε χρόνο, ενώ το 25% δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 46% των ερωτηθέντων όμως δεν θα κάνει καθόλου διακοπές φέτος ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 14% που δε γνωρίζει ακόμη τι θα κάνει, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού. Τα ποσοστά αυτά, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές του εργαστηρίου ELTRUN, είναι αρκετά πιο δυσοίωνα σε σχέση με τις μετρήσεις της άνοιξης του 2021, στοιχείο που δείχνει την αναστροφή του κλίματος μετά τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα των τελευταίων εβδομάδων και την επίδραση των εξελίξεων στην οικονομία.
Σε ό,τι αφορά το θέμα του εμβολιασμού, το 48% των ερωτηθέντων επηρεάζεται από τον εμβολιασμό του ίδιου προκειμένου να αποφασίσει να βγει για αγορές, ενώ το 47% συνδέει τις αγορές με τον εμβολιασμό του προσωπικού των καταστημάτων. Επιπλέον, τα χαμηλά επιδημιολογικά δεδομένα και η πραγματοποίηση self test από το προσωπικό των καταστημάτων ικανοποιούν το 61% και το 55% των ερωτηθέντων αντιστοίχως, ώστε να κυκλοφορήσουν με άνεση στην αγορά, ενώ το 42% επί του συνόλου δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από το επίπεδο εμβολιασμού στην κοινωνία ευρύτερα. Σημαντικό είναι επίσης το στοιχείο ότι το 53% επιζητεί ένα επίπεδο εμβολιασμού τουλάχιστον 50%, ενώ αγγίζει το 34% το ποσοστό εκείνων που ζητούν το επίπεδο αυτό να ανέβει στο 80%, προκειμένου να αισθανθούν ασφαλείς στις αγορές τους. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το 72% του δείγματος απάντησε ότι είτε έχει εμβολιαστεί είτε σκοπεύει να το κάνει άμεσα.