Σχετικά ομαλά κύλησε η χθεσινή πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στις περισσότερες περιοχές της χώρας μας, με την εξαίρεση της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Κοζάνης, όπου το εμπόριο παραμένει κλειστό λόγω της αυξημένης επιδημιολογικής επιβάρυνσης. ΄Οπως σημειώνουν στο BD παράγοντες της αγοράς, η αγοραστική κίνηση ήταν ενθαρρυντική, αν και όχι ιδιαίτερα αυξημένη, στοιχείο ωστόσο που αναμένετο δεδομένων των νέων κανονισμών βάσει των οποίων τα εμπορικά καταστήματα επαναλειτουργούν. Όπως επεσήμανε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, «οι πρώτες ώρες επαναλειτουργίας της αγοράς έδειξαν εξαιρετική ωριμότητα και σοβαρότητα από όλους».
Πάντως, εκπρόσωποι του εμπορίου σημειώνουν ότι αρκετοί καταναλωτές δεν έχουν ακόμη εξοικειωθεί με τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας και ελέγχου που έχουν θεσπιστεί, και ειδικότερα την ανάγκη επιβεβαίωσης ραντεβού με το κατάστημα και στη συνέχεια την αποστολή SMS στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό, κινήσεις που προαπαιτούνται προκειμένου ο καταναλωτής να είναι νομότυπος. Αυξημένες ουρές πάντως δεν παρατηρήθηκαν σε γενικές γραμμές, ούτε και έξω από τις μεγάλες αλυσίδες για τις οποίες πολύς λόγος είχε γίνει τις τελευταίες ημέρες, επιβεβαιώνοντας όσους διατείνεντο ότι το εμπόριο είναι μία σχετικά ασφαλής δραστηριότητα και μπορεί να επαναλειτουργήσει χωρίς προβλήματα.
Αντιθέτως, σύγχυση προέκυψε σχετικά με την λειτουργία των πολυκαταστημάτων, καθώς η αστυνομία χρειάστηκε να επέμβει ώστε να αποτραπεί η λειτουργία του πολυκαταστήματος Notos στο κέντρο της Αθήνας, για το οποίο υπήρχε σαφής ενημέρωση ότι δεν πληρούσε τους κανονισμούς επαναλειτουργίας. Επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 8.000 ευρώ και το κατάστημα έκλεισε, αφού προηγουμένως κινήθηκαν και οι διαδικασίες του αυτοφώρου. Διευκρινίζεται ότι ο νόμος προβλέπει προς το παρόν το άνοιγμα -στις κόκκινες περιοχές όπως η Αττική- μόνο όσων πολυκαταστημάτων λειτουργούν επί της ουσίας κάτω από ένα ΑΦΜ και όχι εκείνων που εκμισθώνουν τμήμα του χώρου τους σε τρίτους, εισπράττοντας ένα ποσοστό επί των πωλήσεων στην συνέχεια (μέθοδος shop in shop).
Η σύγχυση προέκυψε καθώς δεν υπάρχει επακριβής ορισμός για τα πολυκαταστήματα στην ελληνική νομοθεσία, με αποτέλεσμα να απαιτείται η διάκριση τους βάσει της παραπάνω λογικής. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα τεχνικό θέμα λειτουργίας μίας επιχείρησης, το οποίο εντούτοις στην τρέχουσα συγκυρία ανάγεται σε κριτήριο για το άνοιγμα ή μη της επιχείρησης. Έτσι, πολυκαταστήματα όπως τα Hondos Center, τα Public, τα Jumbo αλλά και τα Leroy Merlin μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους κανονικά, τόσο με την μέθοδο του click in shop όσο και με click away, καθώς εμπίπτουν στην πρώτη κατηγορία. Στην ίδια κατηγορία εμπίπτουν και τα Αττικά Πολυκαταστήματα (Attica), τα οποία θα μπορούσαν να επαναλειτουργήσουν βάσει της νομοθεσίας ωστόσο, στην συγκεκριμένη φάση επελέγη η λειτουργία αποκλειστικά μέσω του διαδικτυακού καταστήματος.
Ο περιορισμός εξάλλου των 20 ατόμων κατ’ ανώτατο όριο εντός των χώρων των καταστημάτων αποτελεί αντικειμενικά προβληματικό στοιχείο για τους μεγάλους εμπορικούς χώρους, όπως είναι τα πολυκαταστήματα, τα οποία απασχολούν μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Επιπλέον, από την στιγμή που ο πελάτης εισέρχεται σε ένα κατάστημα, κανείς δεν μπορεί να τον περιορίσει χρονικά. Η σχετική ανακοίνωση της αλυσίδας Jumbo ότι θα δέχεται τους πελάτες της για ένα μισάωρο τον καθένα, ώστε να εξυπηρετήσει τους περισσότερους δυνατούς επισκέπτες, επί της ουσίας προέκυψε για να εξυπηρετήσει την ίδια την εταιρεία. Ωστόσο, ο περιορισμός δεν μπορεί να επαληθευθεί στην πράξη εντός του καταστήματος, καθώς κανείς δεν χρονόμετρα τον επισκέπτη ενώ κι εκ του νόμου δεν προβλέπεται…
Το μισάωρο αναφέρεται και από άλλες αλυσίδες ως το προτεινόμενο «παράθυρο» για τον επισκέπτη-πελάτη, προκειμένου να ξεπεραστεί ο αντικειμενικός περιορισμός των 20 ατόμων ως ανώτατο όριο πελατών εντός των καταστημάτων ωστόσο, δύσκολα εφαρμόζεται στην πράξη. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μάλιστα, αυτός ο περιορισμός θα αποτελέσει προβληματικό στοιχείο το επόμενο διάστημα, οπότε αναμένεται η αύξηση της κίνησης στην αγορά, καθώς οι καταναλωτές θα εξοικειωθούν με την διαδικασία. Βάσει αυτής της λογικής, αρκετοί επιχειρηματίες σημείωσαν στο BD ότι ο τζίρος της αγοράς υπό αυτές τις συνθήκες δεν δύναται να υπερβεί το 30% του εμπορικού τζίρου που πραγματοποιείται υπό φυσιολογικές συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση, κοινή αγωνία των εμπόρων παραμένει η έλλειψη ρευστότητας και η αντιμετώπιση των τεράστιων οφειλών που θα επέλθουν την επόμενη ημέρα, ενώ κοινό αίτημα παραμένει να μην ξανακλείσει η αγορά έως το τέλος της κρίσης.