Η πανδημία του κορονοϊού έχει αλλάξει τις προτεραιότητες των καταναλωτών που πλέον εκτιμούν περισσότερο τις γρήγορες και βολικές παραδόσεις όλων των προϊόντων της καθημερινότητας στην πόρτα τους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο γνωρίζει μοναδικές εποχές δόξας και, πλέον, με τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται αναδεικνύεται μια νέα αγορά, το q-commerce, που προσελκύει ενδιαφέρον ισχυρών παικτών, όπως ο γερμανικός κολοσσός Delivery Hero, που είχε εξαγοράσει την e-food.
Το q-commerce (quick commerce) αποτελεί την νέα γενιά του ηλεκτρονικού εμπορίου και βασίζεται στην παράδοση διάφορων προϊόντων, από είδη παντοπωλείου, φαρμακευτικά είδη, μέχρι ηλεκτρονικές συσκευές και είδη οικιακής φροντίδας, σε διάστημα μικρότερο της μιας ώρας, με δίκυκλα κυρίως να εκτελούν τις παραγγελίες.
Η πανδημία έχει αποδείξει τα πλεονεκτήματα του q-commerce και σημειώνει δυναμική ανάπτυξη, καθώς στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 οι παραγγελίες έχουν αυξηθεί κατά 98% φτάνοντας στις 10,5 εκατ. έναντι των 5,3 εκατ. παραγγελιών που καταγράφηκαν στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Delivery Hero το q-commerce αποτελεί παγκόσμια επιχειρηματική ευκαιρία, με την αγορά να αναμένεται να φτάσει τα 448 δισ. δολάρια μέχρι το 2030.
Βασικός παράγοντας για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος είναι η δημιουργία των Dmarts που είναι γνωστά ως cloud stores. Αυτά είναι μικρά καταστήματα που έχουν δημιουργηθεί για να βελτιστοποιούν την αποθήκευση προϊόντων και τη διαδικασία συλλογής των παραγγελιών που μπορούν να παραδοθούν σε ελάχιστο χρόνο, καθώς βρίσκονται διάσπαρτα σε στρατηγικές τοποθεσίες μέσα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Κάθε κατάστημα, το οποίο ωστόσο δεν είναι ανοικτό για το κοινό, διαθέτει χιλιάδες προϊόντα με τους καταλόγους να αλλάζουν συνεχώς ανάλογα με τα δεδομένα των επιχειρήσεων και την ανταπόκριση των πελατών, ενώ είναι απαραίτητη και η συνεργασία με περισσότερους από 20.000 τοπικούς επιχειρηματίες με την αύξηση να είναι περίπου 50% τους τελευταίους δυο μήνες.
Ο γερμανικός κολοσσός που επενδύει και πάλι στην Ελλάδα
Η Delivery Hero μπορεί να ξεκίνησε από τον χώρο του food delivery αλλά αποτελεί πλέον πρωτοπόρο και στον χώρο του quick commerce, έχοντας επεκτείνει τις σχετικές δραστηριότητες της σε 41 αγορές διεθνώς και θέλει να αναπτύξει και στην Ελλάδα τη δυναμική των Dmarts και το q-commerce. Ο γερμανικός κολοσσός που έχει εξαγοράσει την e-food, προχώρησε στην σύσταση της Delivery Hero Dmart Greece με μετοχικό κεφάλαιο 300.000 ευρώ, το οποίο έχει καλυφθεί από την μοναδική ιδρύτρια -μέτοχο εταιρεία με την επωνυμία DELIVERY HERO STORES HOLDING GmbΗ.
Έχοντας ξεκινήσει το 2019, η Delivery Hero μέχρι τον Ιούνιο του 2020 λειτουργούσε ήδη 150 Dmarts σε όλο τον κόσμο, με τον αριθμό αυτό να έχει αυξηθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου στα 254 σε 19 διαφορετικές χώρες, ενώ στην Ευρώπη άνοιξαν πολλά νέα καταστήματα μέσα στο γ' τρίμηνο. Μέσα στο 2020, Dmarts έχουν εγκαινιαστεί, μεταξύ άλλων, σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αργεντινή, Χιλή, Ουρουγουάη, Σαουδική Αραβία και Χονγκ Κόνγκ, με τον στόχο της Delivery Hero να είναι να φτάσει τα 400 μέχρι το τέλος της χρονιάς, θέλοντας να θέσει νέα δεδομένα στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ο γερμανικός κολοσσός έχει παρουσία σε 49 χώρες και περισσότερες από 700 πόλεις σε Ασία, Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική και απασχολεί πάνω από 27.000 εργαζόμενους. O τζίρος της το 2019 άγγιξε το 1,46 δισ. ευρώ ενώ φέτος αναμένεται να κινηθεί μεταξύ 2,7 - 2,8 δισ. ευρώ.
Ο σκοπός της «Delivery Hero Dmart Greece» είναι:
α) H εισαγωγή, εξαγωγή, προμήθεια, αγορά, χονδρική ή λιανική πώληση, αποθήκευση, διάθεση με οποιονδήποτε τρόπο, σε φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα ή επί αυτοκινήτου ή οχήματος, παράδοση, διανομή (delivery) συσκευασμένων ή μη τροφίμων, γαλακτοκομικών προϊόντων, ειδών διατροφής, αρτοποιίας, συμπληρωμάτων διατροφής, καλλυντικών, ειδών ντελικατέσσεν, προϊόντων παντοπωλείου ή σουπερμάρκετ, βιολογικών τροφίμων και προϊόντων, ετοίμων τροφίμων, γευμάτων, ειδών ζαχαροπλαστικής, παραφαρμακευτικών προϊόντων, φρέσκων ή κατεψυγμένων τροφίμων και συναφών ειδών, αλκοολούχων ή μη ποτών, αναψυκτικών, καφέ, χυμών, ροφημάτων, προϊόντων καπνού ή ατμίσματος, ηλεκτρονικών τσιγάρων και σχετικών αξεσουάρ, προϊόντων περιπτέρου, καρτών κινητής τηλεφωνίας και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, ψιλικών, ειδών δώρων, εποχιακών ειδών, εφημερίδων, περιοδικών και οποιωνδήποτε εντύπων, προϊόντων προσωπικής περιποίησης, ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ, καθώς και συναφών ειδών και γενικά οποιωνδήποτε προϊόντων απευθύνονται στον καταναλωτή
β) Η παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου, logistics, συσκευασίας, ταχυμεταφορών, συμβουλευτικών, εκπαιδευτικών υπηρεσιών, υπηρεσιών προώθησης πωλήσεων, επικοινωνίας και συναφών υπηρεσιών
γ) H ίδρυση, εκμετάλλευση και διαχείριση κάθε είδους καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος ή εμπορικού καταστήματος ή πολυκαταστήματος ή κυλικείου ή αποθηκευτικού χώρου και η παροχή υπηρεσιών σχετικές με αυτά.
Το ελληνικό αντίπαλο δέος
«Ο κορονοϊός θα φύγει, οι αλλαγές θα μείνουν», είχε σημειώσει παλαιότερα στο Business Daily, ο CEO της delivery.gr Νίκος Ιωάννου, που θεωρείται «πατέρας» της ηλεκτρονικής παραγγελίας φαγητού στην Ελλάδα. «Αυτό που αλλάζει τώρα, είναι ο τρόπος που ψωνίζουν οι καταναλωτές και πώς αντιμετωπίζουν την καθημερινότητα των online παραγγελιών. Εκπαιδεύτηκε πλέον ο κόσμος και ξέρει ότι του δίνεται η δυνατότητα να παραγγείλει στο σούπερ μάρκετ διαδικτυακά σε μια εύκολη διαδικασία, όπου μπορεί να προμηθευτεί τα ψώνια του μέσα σε 2 ώρες. Με τη διαδικασία να πάρεις το αμάξι σου και να ψωνίσεις στο φυσικό κατάστημα και να επιστρέψεις, ξοδεύεις σίγουρα περισσότερο χρόνο από τις δύο ώρες που χρειάζονται για να έρθουν τα ψώνια στην πόρτα σου», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ήδη στο delivery.gr φιλοξενούνται περισσότερες από 2.500 επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα, ενώ υπάρχουν και αρκετές που προσφέρουν διαφορετικές υπηρεσίες από την παράδοση τροφίμων. Ωστόσο η επιβολή του πρώτου lockdown και το υποχρεωτικό κλείσιμο των επιχειρήσεων δεν άφησε να «ανθήσουν» αυτές οι υπηρεσίες.
Για την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του q-commerce ο ιδρυτής της delivery.gr είχε σημειώσει πως με την επάνοδο στην κανονικότητα και το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων θα μπορεί να υπάρξει και άνοδος των αγορών μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες και για άλλες υπηρεσίες πέρα από το food delivery. «όλα πηγαίνουν στη λογική του e-commerce και του q-commerce, της γρήγορης διανομής και ότι θα έρθουν το συντομότερο δυνατό στην πόρτα του καταναλωτή», είχε αναφέρει ο κ. Ιωάννου, σημειώνοντας ότι πλέον «βλέπουμε ακόμα και μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους να προσπαθούν να μάθουν πως λειτουργούν οι πλατφόρμες ώστε να μπορούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους από το σουπερ μάρκετ ηλεκτρονικά, ενώ οι πιο νέες ηλικίες το έχουν ήδη εντάξει στις συνήθειες τους».