Στα θολά νερά μίας αγοράς πολλαπλών ταχυτήτων κινείται ο εμπορικός κόσμος στη χώρα μας, λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι για την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Σε συνέχεια μίας μάλλον απογοητευτικής περιόδου θερινών εκπτώσεων, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών το 57,9% των επιχειρήσεων είχε μειωμένο τζίρο σε σχέση με πέρσι, ο Σεπτέμβριος σηματοδοτεί την επανεκκίνηση, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την βελτίωση της εικόνας στο τέλος του έτους.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς, η χρονιά θα κλείσει στα περσινά επίπεδα για τους εμπόρους (+/-1%), παρά το γεγονός ότι παρατηρούνται αποκλίσεις ανά κατηγορία. Οι αλυσίδες γρήγορης μόδας (fast fashion) εκτιμάται ότι κινούνται ανοδικά περί το 7%, σε αντίθεση με τα καταστήματα πιο επίσημων ενδυμάτων που φαίνεται να παρουσιάζουν πτώση σε επίπεδο 10%. Κοστούμια και επίσημα φορέματα φαίνεται να χάνουν έδαφος, αντικατοπτρίζοντας την διεθνή επικράτηση του casualwear.
Αντιθέτως, σημαντική άνοδο, που φαίνεται να προσεγγίζει ακόμη και το 35%, καταγράφουν τα εκπτωτικά καταστήματα τάση που τροφοδοτείται αφενός από τη διαχρονική προτίμηση του Έλληνα προς τα επώνυμα είδη, αλλά και από την επικράτηση της μόδας του athleisure, του πιο πρόχειρου, αθλητικού ντυσίματος όλες τις ώρες της ημέρας. Ως προς το τελευταίο, ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα των αλυσίδων Intersport και Athlete’s Foot του ομίλου Φουρλή, που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 4,4% στο εξάμηνο του έτους (+3,6% στην Ελλάδα), αγγίζοντας τα 74,4 εκατομμύρια ευρώ.
Μικρή βελτίωση δείχνουν και οι αλυσίδες ηλεκτρικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, περίπου στο 1%, που φαίνεται να τροφοδοτείται και από την επικράτηση της Airbnb και την κινητοποίηση πολλών ιδιοκτητών για την αναβάθμιση των οικημάτων τους.
Τέλος, βελτιωμένη εκτιμάται η εικόνα σε ό,τι αφορά τον κλάδο του αυτοκινήτου, κυρίως χάρη στην λύση του leasing που φαίνεται να αποτελεί πλέον το 35% των ταξινομήσεων από ιδιώτες. Σημειώνεται ότι διεθνώς ο χώρος του leasing αναμένεται να κινηθεί ανοδικά με αθροιστικό ετήσιο ποσοστό αύξησης 5,6% μέχρι το 2021.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, η δύσκολη οικονομική κατάσταση εξακολουθεί να επηρεάζει την αγορά, καθώς 9 στους 10 ερωτηθέντες αναδεικνύουν την έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος ως το βασικότερο πρόβλημα, στοιχείο που καθιστά την άμεση εφαρμογή των εξαγγελθεισών φοροελαφρύνσεων απολύτως αναγκαία. Στα θετικά πάντως της έρευνας του ΕΣΑ για τις θερινές εκπτώσεις συγκαταλέγεται το γεγονός ότι το 24,9% των εμπόρων είχαν βελτίωση τζίρου σε σχέση με πέρσι, ενώ για το 16,7% η κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη.