ΓΔ: 2061.69 0.26% Τζίρος: 203.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Η πανδημία φέρνει μόνιμες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών

Κρίση διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών περιμένουν οι καταναλωτές και αλλάζουν τη σύνθεση του καλαθιού της νοικοκυράς, ενώ περιορίζουν τις δαπάνες τους. Ένας στους δύο δηλώνει ότι οι αλλαγές θα είναι μόνιμες.

Για τουλάχιστον δύο μήνες σε καραντίνα προετοιμάζονται οι εγχώριοι καταναλωτές, γεγονός που αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στις αγοραστικές συνήθειες εφεξής. Η νέα τάξη πραγμάτων «πριμοδοτεί» τα εγχώρια προϊόντα ενώ ταυτόχρονα αποδυναμώνει τα μη συσκευασμένα είδη.

Η ανησυχία για περιορισμένη έκθεση στρέφει τους καταναλωτές στα κοντινά τους καταστήματα, ενώ έχει αρχίσει ήδη να μπαίνει «μαχαίρι» στις δαπάνες ώστε να διασφαλιστεί οικονομικό απόθεμα έκτακτης ανάγκης στα νοικοκυριά. 

Τουλάχιστον δύο μήνες καραντίνα 

Σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από την έρευνα που πραγματοποίησε περίοδο 18 έως 19 Μαρτίου 2020, προκύπτει ότι, η πλειοψηφία του κοινού θεωρεί ότι η έκτακτη κατάσταση με τον κορωνοϊού θα διαρκέσει περίπου 2 μήνες σε ποσοστό 55%.

Λιγότερο αισιόδοξο εμφανίζεται το 22% των ερωτηθέντων που προετοιμάζεται για έκτακτη κατάσταση 3 ή 4 μηνών ενώ το 9% εκφράζει την ανησυχία ότι η κρίση θα διατηρηθεί πάνω από 4 μήνες. Πιο «αισιόδοξη» πρόβλεψη δηλαδή για διάρκεια της κρίσης λιγότερο από ένα μήνα εμφανίζει το 14% των ερωτηθέντων.

Νέες συνήθειες 

Ήδη το πρώτο δεκαπενθήμερο της εξάπλωσης της πανδημίας, έχουν καταγραφεί μεγάλες και απότομες αλλαγές στις επιλογές και στις συνήθειες των καταναλωτών. Σε ό,τι αφορά στα μέτρα προφύλαξης το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι φορούν κάποιο είδος μάσκας κατά την επίσκεψη τους στα καταστήματα από μόλις 7% την εβδομάδα 9-12 Μαρτίου αυξήθηκε σε 41% μέσα σε λίγες μέρες.

Αναφορικά με την κατανάλωση, πέρα από την εκτόξευση των προϊόντων που ανήκουν στην κατηγορία των αντισηπτικών, σαπουνιών και καθαριστικών, η πλάστιγγα των επιλογών στο καλάθι γέρνει υπέρ των συσκευασμένων προϊόντων τροφίμων. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμούν συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) αυξήθηκε από 19% σε 33%. 

«Παπούτσι από το τόπο σου»

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η διαφαινόμενη τάση που εμφανίζουν οι καταναλωτές σε περίοδο καραντίνας και αφορά στην προτίμησή τους για εγχώρια προϊόντα. Με βάση την ίδια έρευνα, 6 στους 10 επιλέγουν προϊόντα ελληνικής προέλευσης, ενώ το 48% εμφανίζεται πιο ευαισθητοποιημένο στο ζήτημα της προέλευση των τροφίμων.

Εξίσου ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι το 72% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προτιμά τα κοντινότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ για τις αγορές του. Αξίζει σε αυτό το σημείο να επισημανθεί ότι, τις πρώτες μέρες που καταγράφηκε ρεκόρ επισκεψιμότητας στις αλυσίδες, τη μερίδα του λέοντος είχαν τα hypermarket, καθώς οι καταναλωτές επιδίωκαν να «στοκάρουν» μεγάλες ποσότητες προϊόντων με αποτέλεσμα να αναζητούν και επάρκεια στο ράφι αλλά και δυνατότητα στάθμευσης οχήματος.

Κούρεμα στις δαπάνες και αποταμίευση

Την ίδια ώρα και όσο διευρύνεται η περίοδος της καραντίνας και της εξάπλωσης των κρουσμάτων του κορονοϊού, σε συνδυασμό με το «πάγωμα» πολλών επαγγελματικών δραστηριοτήτων, οι καταναλωτές εμφανίζουν μεγαλύτερη ανησυχία για τα οικονομικά τους αποθέματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ στη μέτρηση της περιόδου 9 - 12 Μαρτίου ένα ποσοστό της τάξεως του 16% δήλωνε ότι αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση ανάγκης, αυτό το ποσοστό σχεδόν διπλασιάστηκε σε λιγότερο από μία εβδομάδα στο 30%.

Δεν είναι προσωρινές οι αλλαγές

Με βάση τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι για μεγάλο μέρος των καταναλωτών, οι υφιστάμενες αλλαγές τείνουν να εμφανίζουν «μονιμότερο» χαρακτήρα. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην ερώτηση «αν αύριο το πρωί εξαφανιζόταν ο κορονοϊός και επανερχόμασταν στις προηγούμενες συνθήκες αγοράς, θα διατηρούσατε τις προηγούμενες αγοραστικές συνήθειες»; ποσοστό μόνο 46% του ερωτηθέντων δήλωσε ότι συμφωνεί. «Αυτό το στοιχείο αποτελεί ένδειξη ότι οι εξελίξεις που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία μπορεί να έχουν συνέπειες για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα» επισημαίνουν οι αναλυτές του ΙΕΛΚΑ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άνοδος εξαγορών στα σούπερ μάρκετ με επενδύσεις 2,2 δισ. το 2020-2025

Η περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ θεωρείται βέβαιη λόγω των αυξημένων κοστών και των νέων ρυθμίσεων. Αναμένεται μείωση των αλυσίδων, ενώ οι εξαγορές θα συνεχιστούν τουλάχιστον έως το 2026.
super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ανθεκτικά σούπερ μάρκετ, οι «φοβισμένοι» καταναλωτές, τι ψωνίζει κάθε γενιά

Η αγορά των σούπερ μάρκετ δείχνει εντυπωσιακή ανθεκτικότητα, οι καταναλωτές αν και πιεσμένοι ψυχολογικά αυξάνουν τις αγορές τους με σημαντικές διαφοροποιήσεις αναλόγως τη γενιά που ανήκουν.
Martin-Brandenburger-Lidl
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μ. Μπράντενμπουργκερ (Lidl): Σταθεροί κανόνες όχι νέα εμπόδια στο εμπόριο

Ο CEO και πρόεδρος διοίκησης της Lidl Ελλάς τονίζει ότι η αγορά χρειάζεται προβλεψιμότητα, ευέλικτο κανονιστικό πλαίσιο και επενδύσεις στην τεχνολογία ώστε να στηριχθούν μισθοί και τιμές.
Γυναίκα σε εσωτερικό χώρο
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Κινεζική αντίδραση, τα deals που φέρνουν γκρίνιες και η εξαγορά της Κρητικός

Οι κινέζοι αντιδρούν στις δηλώσεις Γκίλφοιλ, ποιοί γκρινιάζουν για τα deals, οι νταήδες και οι φυλακές. η Dimand φτιάχνει κατοικίες με κοινωνικό χαρακτήρα και οι καθυστερήσεις στο deal Μασούτης - Κρητικός.
Σκλαβενίτης Τhe FoodHall
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σκλαβενίτης: Η επένδυση στο FoodHall και η επιστροφή της «Σπιτικής Κουζίνας»

Η Σκλαβενίτης μεταμορφώνει το πρώην εργοστάσιο Πίτσος σε ένα πρωτοποριακό FoodHall μι επένδυση 150 εκατ. ευρώ και ετοιμάζει την επιστροφή της «Σπιτικής Κουζίνας» με νέο concept και νέα δυναμική.
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ελληνική αγορά χωράει 4 με 6 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Σε νέο γύρο συγκέντρωσης οδεύει η αγορά των σούπερ μάρκετ, καθώς το περιθώριο κέρδους έχει μειωθεί στο 1,65%, το λειτουργικό κόστος έχει εκτιναχθεί κυρίως λόγω των ενοικίων, ενώ η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή μειώνεται διαρκώς.