ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Έρχεται απάντηση από τα διυλιστήρια στην Επιτροπή Ανταγωνισμού

Καθώς ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για την έκθεση τις επόμενες ημέρες, πηγές αναφέρουν στο BD ότι η έλλειψη των εισαγωγών είναι από τα κύρια θέματα που απασχολούν την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Με εκτεταμένες απόψεις αναμένεται να απαντήσουν τα διυλιστήρια στην έκθεση της Επιτροπής  Ανταγωνισμού που καταγράφει σοβαρές στρεβλώσεις στην αγορά καυσίμων, σε μια δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες, πηγές τονίζουν στο Business Daily.

Η κανονιστική παρέμβαση στον κλάδο των πετρελαιοειδών της επιτροπής που δόθηκε στη δημοσιότητα το καλοκαίρι εντοπίζει μια σειρά από εμπόδια στην λειτουργία του ανταγωνισμού, βάζοντας στο κάδρο τα δύο διυλιστήρια της χώρας.

Μεταξύ των κύριων συμπερασμάτων της έκθεσης που αριθμεί περίπου 300 σελίδες είναι ότι ουσιαστικά δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο ομίλων αλλά ούτε και οι εισαγωγές.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι εισαγωγές θα μπορούσαν να συνιστούν εναλλακτικές πηγές προμήθειας των εταιρειών εμπορίας, ασκώντας ανταγωνιστική πίεση στις εταιρείες διύλισης, προς όφελος του καταναλωτή. Όμως, «φαίνεται ότι η ανάγκη τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας ενδέχεται να θέτει εμπόδια στις εισαγωγές για τις ανεξάρτητες εταιρείες εμπορίας. Οι εταιρείες ικανοποιούν τις ανάγκες τους μέσω συμβάσεων (συν)αποθήκευσης και εξυπηρέτησης, γεγονός το οποίο θα μπορούσε να μειώνει την ένταση ανταγωνισμού μεταξύ τους ή να δημιουργεί bottlenecks, ιδίως σε περιοχές της νησιωτικής χώρας».

Πηγές αναφέρουν ότι η έλλειψη των εισαγωγών είναι από τα κύρια θέματα που απασχολούν την Επιτροπή Ανταγωνισμού. «Μια αγορά που είναι πιο ανοιχτή μπορεί να είναι και πιο ανταγωνιστική», τονίζει πηγή με καλή γνώση της έρευνας αγοράς που πραγματοποιήθηκε.

Νέα δημόσια διαβούλευση

Με τη δημόσια διαβούλευση να ολοκληρώνεται την Παρασκευή, αναμένεται να σταλούν και τα τελευταία υπομνήματα από τους συμμετέχοντες στην επιτροπή, που θα εξεταστούν πριν αποφασιστεί το επόμενο βήμα.

Πηγές αναφέρουν ότι αν θεωρηθεί ότι εξακολουθεί να υφίσταται πρόβλημα στην αγορά (δηλαδή, κάτι που θεωρείται σχεδόν βέβαιο) τότε θα δημοσιευθούν οι τελικές απόψεις της επιτροπής με μέτρα που χρειάζονται ώστε να αρθούν τα εμπόδια ανταγωνισμού.

«Θα πρέπει να εξεταστούν όλες οι απόψεις. Και βάσει αυτών θα προτείνει η επιτροπή τη λήψη κάποιων μέτρων που θα μπουν πάλι στη δημόσια διαβούλευση. Για μια ακόμη φορά τα βλέπουν όλοι στην αγορά και στη συνέχεια η επιτροπή βγάζει την απόφαση της που είναι εκτελεστή», αναφέρουν πηγές.

Ο δρόμος προς τις αλλαγές είναι μακρύς και αβέβαιο τα αποτέλεσμα. Σε προηγούμενες παρεμβάσεις της επιτροπής που είχαν στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού, κάποια μέτρα εφαρμόστηκαν, ενώ άλλα ξεχάστηκαν.

«Ορισμένα σημαντικά μέτρα, όπως η σύσταση Ανεξάρτητου Οργανισμού Τήρησης Αποθεμάτων Έκτακτης Ανάγκης και μέτρα τα οποία ενισχύουν περαιτέρω τη διαφάνεια στην αγορά (π.χ. εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και αναλυτικός επιμερισμός των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση των εταιρειών διύλισης) δεν εφαρμόστηκαν», τονίζεται στην έκθεση.

Ειδικότερα, τα μέτρα τα οποία δεν έχουν εφαρμοστεί έως σήμερα (μεταξύ άλλων) είναι τα εξής, όπως τα παρουσιάζει η Επιτροπή:

  • Να υποχρεωθούν οι εταιρείες διύλισης να προβαίνουν σε αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση (premium) που χρεώνουν τις εταιρείες εμπορίας και τους μεγάλους τελικούς καταναλωτές, τόσο στην εγχώρια αγορά (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης) όσο και στη διεθνή αγορά (αεροπορικά, ναυτιλιακά καύσιμα), και να γνωστοποιούν τα στοιχεία αυτά στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
  • Να προσδιορισθεί σε κατά ανώτατο όριο μία πενταετία, η απαιτούμενη ελάχιστη διάρκεια της μίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης αποθηκευτικών χώρων για την απόκτηση ισόχρονης άδειας χονδρικής εμπορίας υγρών καυσίμων (άρθρο 6 παρ. 5 N. 3054/2002).
  • Να καταστεί αποκλειστική η ευθύνη των κατόχων Άδειας Λιανικής Εμπορίας «Ανεξάρτητου Πρατηρίου» για την ποιότητα και ποσότητα των πετρελαιοειδών προϊόντων που διακινούν, από την παραλαβή του καυσίμου μέχρι την τελική διάθεση στον καταναλωτή (άρθρο 6 παρ. 7 N. 3054/2002).
  • Να τοποθετηθούν ειδικοί ηλεκτρονικοί πίνακες κατά μήκος των εθνικών αυτοκινητοδρόμων προς ενημέρωση των διερχομένων οδηγών για τη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων (απλή αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης) στα επόμενα τρία (3) πρατήρια (από το σημείο τοποθέτησης του ειδικού ηλεκτρονικού πίνακα), καθώς και για τη χιλιομετρική απόσταση από αυτά.
  • Να διερευνηθεί η δυνατότητα αναθεώρησης των συμβάσεων των Σ.Ε.Α. με τους διαχειριστές των εθνικών αυτοκινητοδρόμων, με σκοπό την άρση τυχόν περιοριστικών όρων του ανταγωνισμού (υπολογισμός μισθώματος/οικονομικού ανταλλάγματος επί του συνολικού τζίρου του Σ.Ε.Α).
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταθεροποιούνται οι τιμές της ενέργειας, παίρνουν ανάσα οι καταναλωτές

Οι τιμές του ηλεκτρισμού και των καυσίμων αναμένεται να κινηθούν σταθεροποιητικά ή και να υποχωρήσουν τους επόμενους μήνες, συμβάλλοντας στην αποθέρμανση πληθωρισμού, όπως αναφέρουν οικονομολόγοι στο BD.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έμεινε ψύχραιμη η αγορά πετρελαίου παρά την επίθεση Ιράν στο Ισραήλ

Η απειλή γενίκευσης του πολέμου δεν έφερε ακραίες κινήσεις στις αγορές, με το μπρεντ να ενισχύεται περίπου κατά 11 δολ., αλλά να μένει κάτω από τα 80 δολ. Μικρή αύξηση στη βενζίνη στην Ελλάδα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε χαμηλά τριετίας η τιμή της βενζίνης μετά τη «βουτιά» του πετρελαίου

Κάτω από 1,7 ευρώ το λίτρο έπεσε η μέση τιμή της βενζίνης στην Αθήνα, στα 1,75 ευρώ η πανελλαδική τιμή. Σχεδόν 10% η υποχώρηση της διεθνούς τιμής του αργού, λόγω της μειωμένης ζήτησης από την Κίνα.
benzini_times
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Πώς ανεβαίνουν τα κέρδη ακόμη και όταν πέφτει η τιμή του αργού

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπιστώνει ότι διυλιστήρια και πρατήρια αύξαναν τα περιθώρια κέρδους μετά τα σοκ της πανδημίας και του πολέμου, ανεξάρτητα από τις διεθνείς τιμές. Τα μέτρα που έμειναν ανεφάρμοστα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όγδοη χειρότερη πόλη η Αθήνα σε ευκολία και κόστος μετακινήσεων

Χάνουν 85 ώρες τον χρόνο οι οδηγοί στην κίνηση, έναντι 41 ωρών στη Μαδρίτη. Πανάκριβη η βενζίνη, ανταγωνιστικό το κόστος των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πώς επηρεάζονται εργαζόμενοι και επιχειρήσεις.