Να αμβλύνει την εποχικότητα μέσω ενίσχυσης των κινήτρων και να αποσυμπιέσει τις ώρες αιχμής, με τις ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες αναμονής που είδαμε το φετινό καλοκαίρι, επιχειρεί το Αεροδρόμιο της Αθήνας. Έχοντας χαράξει πορεία για πάνω από 30 εκατ. επιβάτες στο «κλείσιμο» του 2024, αφού η αύξηση στο 9μηνο του έτους είναι 13,3%, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών επιταχύνει, παράλληλα, το πλάνο των επεκτάσεων, πετώντας πιο κοντά στη δεύτερη φάση των 40 εκατ. επιβατών.
Μετά τις επιδόσεις των πρώτων εννέα μηνών, που το αεροδρόμιο κατέγραψε 24,55 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων 17,24 εκατ. εξωτερικού, αυξημένοι κατά 16% συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» πάει για ένα ακόμα ρεκόρ. Με δεδομένη τη δυναμικότητα του αεροδρομίου, που ανέρχεται στους 26 εκατ. επιβάτες, και με την πρώτη επέκταση των υποδομών να αναμένεται το 2028, η αποσυμφόρηση των περιόδων αιχμής συνιστά μια δύσκολη εξίσωση.
Στόχος οι πτήσεις για όλο τον χρόνο
Σε αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ενισχυθεί το υφιστάμενο πρόγραμμα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες σε δύο άξονες: της επέκτασης της σεζόν και των υπερπόντιων πτήσεων. Έτσι θα ενισχυθούν τα κίνητρα διάρκειας τριών ετών για την άμβλυνση της εποχικότητας. Αυτά προορίζονται είτε για year-round δρομολόγια είτε για δρομολόγια που επεκτείνουν τη σεζόν τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο. Η διάρκεια είναι για πέντε χρόνια εφόσον πρόκειται για υπερπόντιους προορισμούς.
Πρόκειται ουσιαστικά για υφιστάμενα σχήματα κινήτρων προς τις αεροπορικές, τα οποία υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων θα βελτιωθούν, ώστε να παρέχουν ευνοϊκότερους όρους.
Παράλληλα, προκειμένου να μην ανακόψει την αναπτυξιακή του δυναμική, αλλά συγχρόνως να δώσει «ανάσες» στις υποδομές τις ώρες αιχμής, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες προτιμούν πχ. τις πρωινές ώρες, αναμένεται να μεταβεί σε κατηγορία facilitated airport. Έτσι, θα επιχειρήσει να διανείμει, επίσης μέσω του προγράμματος κινήτρων, πιο ομαλά την επιβατική κίνηση, τη ζήτηση των slots, αλλά και την κίνηση των αποσκευών.
Brussels Airlines: Σε δωδεκάμηνη βάση Αθήνα-Βρυξέλλες
Φέτος, ήδη μία σειρά δρομολογίων αναβαθμίζονται σε year-round. Μεταξύ αυτών, η Brussels Airlines θα διατηρήσει το «Αθήνα-Βρυξέλλες» τέσσερις φορές την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενισχύοντας την παρουσία της βελγικής αγοράς στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στις τουριστικές αφίξεις, το Βέλγιο κατέχει την 13η θέση στην αγορά της Αθήνας, με 145 χιλιάδες επιβάτες στο 9μηνο του 2024, αυξημένους κατά 13% σε σχέση με πέρσι και 15% από το 2019.
Ως προς την απευθείας κίνηση, κατατάσσεται στην 15η θέση, με 376 χιλιάδες επιβάτες και +25% από τα προ πανδημίας επίπεδα. Για το 2023, η βελγική αγορά σημείωσε ρεκόρ στην Αθήνα διακινώντας 475 χιλιάδες επιβάτες, ενώ διαφαίνεται ότι τη φετινή χρονιά θα πιάσει το μισό εκατομμύριο, με το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης να εντοπίζεται κατά την περίοδο Φεβρουαρίου – Απριλίου. Ειδικά τον Απρίλιο έπιασε +18%.
Δεδομένου ότι η Brussels Airlines το 2023 ξεπέρασε τους 60 χιλιάδες επιβάτες, που αντιστοιχούν στο ένα όγδοο της συνολικής κίνησης, η διατήρηση της πτήσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους δημιουργεί σημαντικές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης. Στο πλαίσιο του θερινού προγράμματος, πετάει σε ακόμη οκτώ προορισμούς. Οι κορυφαίοι τρεις προορισμοί που συνδέει με την Αθήνα είναι Τουλούζη, Μάντσεστερ και Γκέτεμποργκ. Επίσης, συνδέει τη χώρα μας μέσω του δικτύου της με σημαντικούς προορισμούς της Αφρικής.
Φουλ οι μηχανές για το 40MAP
Τα δεδομένα της επιβατικής κίνησης, πάντως, φέρνουν πιο κοντά τη δεύτερη φάση επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας, που ούτως ή άλλως, σε επίπεδο μελέτης, προχωρά χέρι-χέρι με την πρώτη. Η επένδυση για την αύξηση της δυναμικότητας αρχικά στους 33 εκατ. επιβάτες ως το 2028, ύψους 650 εκατ. ευρώ, φαίνεται πως θα τρέξει σχεδόν παράλληλα με τη δεύτερη φάση για να φτάσει στους 40 εκατ. επιβάτες.
Ήδη προχωρά ο διαγωνισμός για τον project manager (PMO) του έργου, που θα συντονίσει και θα επιβλέψει τις διαγωνιστικές διαδικασίες και τα έργα που θα απαιτηθούν. Αυτή την περίοδο, κατά πληροφορίες, εξετάζεται εάν θα τρέξει ένας ενιαίος διαγωνισμός ή δύο ξεχωριστοί για τις δύο φάσεις επέκτασης, όμως όλα τα ενδεχόμενα συγκλίνουν ότι σε διάστημα τριών ετών η δυναμικότητα του αερολιμένα θα είναι ψηλότερα από τα 33 εκατ. προσεγγίζοντας τη δεύτερη φάση.