Πιο «έξυπνες» θα γίνουν 36 γέφυρες της περιφέρειας Αττικής σε ορισμένους από τους πλέον κεντρικούς και πολυσύχναστους οδικούς άξονες της πόλης. Από το υπερυψωμένο τμήμα του Κηφισού, που φτιάχτηκε πριν 22 χρόνια, τις γέφυρες σε λεωφόρο Συγγρού, Πειραιώς, Τατοΐου, Ποσειδώνος, ως τη λεωφόρο Σχιστού – Σκαραμαγκά και τον συνδετήριο κλάδο της με το λιμάνι, πρόκειται για υποδομές που δέχονται μεγάλο όγκο φορτηγών και ιδιαίτερο φόρτο της καθημερινής κυκλοφορίας της πόλης.
Οι εν λόγω γέφυρες εντάσσονται στην πρώτη εκτελεστική σύμβαση της συμφωνίας πλαίσιο, που υλοποιεί το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), για τις «Έξυπνες Γέφυρες Περιφερειών», κόστους 120.230.524 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Το έργο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, μοιράζονται οι Globitel, ΤΕΡΝΑ και ΟΤΕ.
Μέσω της πρώτης εκτελεστικής σύμβασης που ανέλαβε η Globitel έναντι 15,81 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) με δικαίωμα προαίρεσης 50%, που αντιστοιχεί σε ποσό 7,9 εκατ. ευρώ, η περιφέρεια Αττικής θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τη δομική υγεία 36 γεφυρών, όπως τις κατέγραψε και τις προτεραιοποίησε ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους.
Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται δύο γέφυρες που περνούν πάνω από τις γραμμές του Ηλεκτρικού σε Κόνωνος και Αλιπέδου, οι γέφυρες της λεωφόρου Κηφισίας σε Σπύρου Λούη και Καποδιστρίου, καθώς και η γέφυρα Κατεχάκη. Επίσης, οι ισόπεδες γέφυρες του Κηφισού προς Αχαρνών και της Ποσειδώνος πάνω από τον κυκλικό κόμβο του ΣΕΦ, η έξοδος της Ποσειδώνος προς Λαμία αλλά και εκείνη προς την Αλίμου.
Γερασμένες οι γέφυρες της χώρας
Η μετατροπή των γερασμένων γεφυρών της χώρας, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν κατασκευαστεί κατά τις δεκαετίες 1950 ως 1980, σε «έξυπνες» θα γίνει μέσω real time αξιολόγησης της δομικής και λειτουργικής τους απόκρισης με τη βοήθεια του Internet of Things.
Καθώς η ανθεκτικότητα των υποδομών απασχολεί όλο και περισσότερο τους πολίτες, πρόσφατη έρευνα της Cyclomedia για 32 ευρωπαϊκές πόλεις ανέδειξε, όπως έχει γράψει το BD, πως οι Αθηναίοι είναι μεταξύ των πιο ανήσυχων για την ασφάλεια των υφιστάμενων υποδομών. Ποσοστό 41% όσων συμμετείχαν εξέφρασαν την ανησυχία τους για την κατάρρευση μίας γέφυρας ή οδογέφυρας, καθώς οδηγούν ή περπατούν από κάτω ή τη διασχίζουν, ενώ αντίστοιχα δεν δήλωσαν σίγουροι ότι οι δρόμοι αντέχουν στις έντονες βροχοπτώσεις.
Συλλογή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο
Για όσες γέφυρες εντάσσονται στο έργο, οι οποίες αναμένεται να φτάσουν τις 260 σε όλη την Ελλάδα, θα ελέγχονται ως προς τον ρυθμό φθοράς με στόχο την αποτελεσματική συντήρηση. Ειδικά στην Αττική, οι πληροφορίες θα συλλέγονται μέσω 583 αισθητήρων διαφόρων ειδών, που θα μετρούν την αξονική παραμόρφωση, τις δονήσεις, τη στάθμη υδάτων, τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Θα εγκατασταθούν 72 καταγραφικοί σταθμοί με σύστημα αδιάλειπτης επικοινωνίας με την ενιαία πλατφόρμα του έργου.
Θα γίνεται επεξεργασία των δεδομένων με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την απόκριση των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμα σε εξειδικευμένους μηχανικούς, αρμόδιους για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων. Στο πλαίσιο της σύμβασης, η ανάδοχος θα προχωρήσει και σε μη καταστροφικές δοκιμαστικές φορτίσεις στις γέφυρες και σε επικαιροποίηση των μελετών.
Το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025, που είναι το τελικό ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης. Η συμφωνία πλαίσιο προβλέπει και προαίρεση ύψους ως 48,48 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), που δεν δεσμεύεται από αυτή την προθεσμία. Επίσης, ο ανάδοχος κάθε εκτελεστικής σύμβασης μετά την οριστική παραλαβή εκάστου έργου θα πρέπει να παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας για δύο έτη.