ΓΔ: 1432.53 0.49% Τζίρος: 63.69 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Αλλάζει σελίδα η Αττική Οδός, τον Σεπτέμβριο οι υπογραφές για τη νέα σύμβαση

Συστάθηκαν από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα δύο SPVs που θα «τρέξουν» τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού για 25 έτη. Στις 5 Οκτωβρίου λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση. Τα σενάρια για τη μετάβαση.

Πλώρη για υπογραφές εντός Σεπτεμβρίου βάζει η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Η σύσταση, εχθές, των εταιρικών σχημάτων που θα αναλάβουν τον οδικό άξονα υπό την επωνυμία «Νέα Αττική Οδός» βάζει στην τελική ευθεία τις διαδικασίες. Οι εκκρεμότητες, όμως, παραμένουν από την πλευρά του δημοσίου για την παράδοση του αυτοκινητόδρομου στον νέο παραχωρησιούχο, ενώ η κλεψύδρα της υφιστάμενης παραχώρησης λήγει στις 5 Οκτωβρίου 2024.

Με τη σύσταση των δύο εταιρειών, «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε.» και «Νέα Αττική Οδός Λειτουργία Α.Ε.», ολοκληρώνονται οι υποχρεώσεις από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, ενόψει της νέας 25ετούς παραχώρησης. Το μετοχικό κεφάλαιοτων δύο εταιρειών ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ και 1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, ενώ η διάρκειά τους είναι 30 χρόνια, ήτοι ως τις 21/08/2054.

Ειδικότερα, για την εταιρεία παραχώρησης, πριν την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο θα πρέπει να αυξηθεί κατά 494.065.400 ευρώ, όπως ορίζεται στη σχετική σύμβαση. Αυτό θα καλυφθεί ολοσχερώς από την αρχική μέτοχο με καταβολές σε μετρητά. Για διάστημα πέντε ετών από την έναρξη της παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να μεταβιβάσει ποσοστό που συνολικά δεν θα ξεπεράσει το 49% του μετοχικού κεφαλαίου της. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι υποχρεωμένη να διατηρεί τον έλεγχο της διοίκησης ως την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης.

Κουίζ το μεσοδιάστημα

Ο δρόμος για την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης άνοιξε στα τέλη Ιουλίου με την έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα, λιγότερο του ενός μήνα. Επί του παρόντος, εκκρεμούν οι υπογραφές των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων, ενώ μετά την υπογραφή της, η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να περάσει για κύρωση και από τη Βουλή.

Το ΤΑΙΠΕΔ που έχει «τρέξει» μέχρι σήμερα με γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες, θέτει ως ορίζοντα για το οικονομικό κλείσιμο το τέλος του έτους, καθώς τα 3,27 δισ. του τιμήματος έχουν προβλεφθεί και στον προϋπολογισμό του 2024. Όμως αυτό είναι ένα ιδιαίτερα δύσκολο στοίχημα.

Για να παραδοθεί η Αττική Οδός στον νέο παραχωρησιούχο, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μία σειρά απαιτητικών ενεργειών, ώστε το asset να αλλάξει χέρια σε άρτια τεχνική και εμπορική κατάστασηόπως αυτή ορίσθηκε στα τεύχη δημοπράτησης. Αυτό σημαίνει λεπτομερή έλεγχο και καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου μέτρο – μέτρο.

Πρόκειται εξάλλου για μία υποδομή που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Για αυτό και ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – Egis Projects) εδώ και ένα χρόνο προχωρά σε εργασίες συντήρησης. Υπενθυμίζεται, δε, πως έχει συμβατική υποχρέωση να συντηρεί τον δρόμο για ακόμη δύο χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης.

Αυτό σημαίνει ότι στις 6 Οκτωβρίου, η Αττική Οδός επιστρέφει στο Δημόσιο. Εν συνεχεία, όταν όλες οι προαιρέσεις θα έχουν εκπληρωθεί, αυτό θα την παραδώσει στον νέο παραχωρησιούχο. Όμως, το τι θα γίνει στο μεταβατικό διάστημα παραμένει ακόμη θολό.

Fast track ανάθεση και έσοδα

Αν και από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το προηγούμενο διάστημα, εκπέμφθηκε το σήμα ότι θα έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων για να αναθέσει σε κάποιον φορέα τη λειτουργία του άξονα, αυτό βγαίνει εκτός κάδρου. Βασικό εμπόδιο είναι οι δυσκίνητες δομές και διαδικασίες, όταν μάλιστα μένει μόλις ενάμιση μήνας για να δοθεί η σκυτάλη της λειτουργίας σε έναν νέο φορέα.

Τη λύση σε αυτόν τον γρίφο φαίνεται πως θα δώσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο μέσω κυρίως της μονάδας συμβάσεων στρατηγικής σημασίας (PPF) διαθέτει τεχνογνωσία και εμπειρία σε τέτοιου τύπου αναθέσεις, που δεν μπορούν να γίνουν από την κεντρική διοίκηση. Μπορεί, ακόμη, να υπερκεράσει το εμπόδιο της είσπραξης των εσόδων από τα διόδια, τα οποία εποφθαλμιούσε ως φαίνεται το υπουργείο αλλά αδυνατεί να βάλει στο δικό του ταμείο.

Ως προς τον φορέα, δε, στον οποίο θα ανατεθεί η λειτουργία μέχρι ο άξονας να περάσει στον νέο ανάδοχο, θα μπορούσε να είναι ο σημερινός παραχωρησιούχος -σενάριο που μέχρι πρότινος είχε διερευνηθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζια» στα έσοδα της Αττικής Οδού λίγο πριν περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ένα εξάμηνο προτού γίνει αλλαγή σκυτάλης, με τις εργασίες βαριάς συντήρησης του άξονα σε πλήρη εξέλιξη, τα έσοδα του αυτοκινητόδρομου συνέχισαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 την ανοδική πορεία, ξεπερνώντας τα 50 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράταση αγωνίας για τη διεκδίκηση του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης

Σε αναμονή μέχρι νεωτέρας εισέρχεται ο διαγωνισμός για το μεγάλο έργο παραχώρησης των 1,75 δισ. ευρώ, ενώ στο προσκήνιο έρχεται η αύξηση του προϋπολογισμού που είχε καταρτιστεί πριν από έξι χρόνια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι συμμαχίες κατασκευαστικών με funds για τη μεγάλη «μάχη» της Αττική Οδού

Έντονο ενδιαφέρον για τη σύμβαση παραχώρησης που αναμένεται να φέρει στο κράτος έσοδα 2,5 με 3 δισ. ευρώ. Πώς διαμορφώνονται τα σχήματα ελληνικών και ξένων εταιρειών που θα μπουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αττική Οδός: Το επιχειρηματικό παρασκήνιο πίσω από τις εικόνες χάους

Η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ δεν έχει προλάβει να διαχειριστεί την απώλεια στελεχών που δημιούργησε η κόντρα με την πλευρά Καλλιτσάντση, αλλά και η προηγούμενη διαμάχη της τελευταίας με την πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα.