Προχωράει με τρεις συμμετοχές στην πίστα του ανταγωνιστικού διαλόγου το οδικό ΣΔΙΤ «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα», προϋπολογισμού 444,91 εκατ. ευρώ. Το μεγάλο οδικό έργο της Βόρειας Ελλάδας, που διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ, είναι ένα ακόμη κομμάτι στο παζλ των περιφερειακών οδικών υποδομών, που έχει απλώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αν και οι μεγάλες παραχωρήσεις που άλλαξαν τον οδικό χάρτη της χώρας καλύπτουν τον βασικό κορμό, σε αναμονή μόνο για το μεγάλης σημασίας έργο του ΒΟΑΚ, μια σειρά περιφερειακών συνδέσεων, που αθροίζουν άνω των 1,8 δισ. ευρώ, έχουν βρεθεί στο προσκήνιο. Κι αυτό διότι είναι και τα μόνα οδικά έργα που, στο πλαίσιο των διευρωπαϊκών διασυνδέσεων, μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση, αφού για Αττική και Θεσσαλονίκη οι κάνουλες είναι κλειστές.
Τα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας
Σε αυτόν τον σχεδιασμό, προχωρούν και τα δύο μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας, που προσεγγίζουν συνολικά τα 700 εκατ. ευρώ, που έχουν καταγράψει και κοινή πορεία. Έτσι, στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου συνεχίζουν με τους ίδιους τρεις συμμετέχοντες. Σημειώνεται ότι αρχικά η Intrakat είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα δύο έργα, μη συνεχίζοντας στο πλαίσιο μίας πιο ορθολογικής επιλογής των έργων που «χτυπάει» από τη μεγάλη δεξαμενή των διαγωνισμών.
Πρόκειται για το προαναφερθέν έργο της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης και αναβάθμισης του άξονα Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών και Παράκαμψη Χαλκηδόνας, συνολικού μήκους 24,67 χλμ., που περιλαμβάνει και τη λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση της γέφυρας Αξιού Ποταμού – Έδεσσας, για διάστημα 30 ετών.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, καθώς στα εν λόγω τμήματα περί το 30% της συνολικής κυκλοφορίας αντιστοιχεί σε βαρέα οχήματα, άρα θα βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των χρηστών. Σημειώνεται ότι ο νομός Πέλλας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα μεταποίησης και εξαγωγής φρούτων της χώρας και ένα από τα βασικά εξαγωγικά κέντρα νωπών φρούτων και λαχανικών. Επίσης, θα αναβαθμίσει την πρόσβαση σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως τα Λουτρά Λουτρακίου – ΠΟΖΑΡ, το χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν, ο Άγιος Αθανάσιος.
Αντίστοιχα, το δεύτερο έργο, που βρίσκεται επίσης στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, είναι το Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ, που θα αναβαθμίσει τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Το φυσικό αντικείμενο αφορά τα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ.
Ο εν λόγω άξονας επίσης καταγράφει αυξημένη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, που κατά κύριο λόγο μεταφέρουν λευκό μάρμαρο από τα 15 λατομεία της Δράμας, είτε με εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για εξαγωγή, είτε σε εργοστάσια επεξεργασίας. Ο όγκος των μεταφορών ξεπερνά τα 50.000 δρομολόγια φορτηγών ετησίως που αντιστοιχούν σε 1.250.000 τόνους μαρμάρου. Θα βελτιώσει, ακόμη, τη σύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης και θα διασφαλίσει γρήγορη και ασφαλή σύνδεση με τη Βουλγαρία.
Άλλα περιφερειακά οδικά έργα
Η επόμενη μεγάλη υπογραφή, που αναμένεται εντός Ιουλίου, αφορά στην επέκταση της Ιόνιας Οδούαπό τα Ιωάννινα ως την Κακαβιά στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το έργο, ύψους 310 εκατ. ευρώ, παρουσιάστηκε εχθές στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Το έργο θα αναλάβει η ΑΒΑΞ. Ο οδικός άξονας, μήκους 69,5 χλμ., είναι ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και θα αποτελέσει κύρια πύλη εισόδου της χώρας από την Αλβανία και κατ’ επέκταση τα Δυτικά Βαλκάνια. Ακόμη συνδέει το αεροδρόμιο και τη ΒΙΠΕ Ιωαννίνων, καθώς και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με τους κύριους οδικούς άξονες.
Εντωμεταξύ, έχουν ξεκινήσει επίσης από την ΑΒΑΞ οι εργασίες στο Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 286 εκατ. ευρώ. Επί του παρόντος, στα 24 χλμ. του άξονα προχωρούν χωματουργικά και θεμελιώσεις. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται και οι γεωτεχνικές μελέτες για το Λαμία – Καρπενήσι.
Ένα ακόμη έργο υπό υλοποίηση είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας - Ψαχνών, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων της Εύβοιας. Οι εργασίες είναι στην εκκίνηση αφού ολοκληρώθηκε η φάση των μελετών εφαρμογής. Ανάδοχος είναι η ΜΕΤΚΑ.
Σε αναμονή για την έναρξη των εργασιών, με στόχο τους επόμενους μήνες, είναι ένα ακόμα οδικό ΣΔΙΤ, που έχει υπογραφεί από τον περασμένο Απρίλιο. Πρόκειται για το
Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, ύψους 312,23 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο το σχήμα Intrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Είναι σε φάση ολοκλήρωσης μελετών, όμως μεγάλο στοίχημα αποτελούν οι απαλλοτριώσεις.