ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
oikodomi, kataskeues
Φώτο: Shutterstock

Ακριβότερα θα γίνουν για τους χρήστες τα έργα που προχωρούν με ΣΔΙΤ

Νέο μοντέλο για συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029. Τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ υπογράφονται μέσα στο 2024.

Αργοί ρυθμοί και δυστοκίες στο «κλείσιμο» της χρηματοδότησης λόγω της γραφειοκρατίας και της ανόδου των επιτοκίων φρενάρουν τις υπογραφές των έργων ΣΔΙΤ, με την αναμονή να φτάνει στη χώρα μας τα δύο χρόνια, όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι 9-12 μήνες. Με το τέλος των έργων ΣΔΙΤ μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας να έχει προαναγγελθεί, εντός του 2024 μπαίνουν σε τροχιά υπογραφών τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ, ύψους άνω των 650 εκατ. ευρώ, οι διαγωνιστικές διαδικασίες των οποίων ξεκίνησαν το 2020 και το 2021.

Δεδομένου ότι οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν ήδη εξαντλήσει το ανώτατο όριο δέσμευσης που έχει θέσει το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, πιάνοντας το «ταβάνι» του 0,24% του ΑΕΠ το 2029, το οποίο αντιστοιχεί σε 590 εκατ. ευρώ, το υφιστάμενο μοντέλο ΣΔΙΤ ρίχνει αυλαία. Η υπερφόρτωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) με πληρωμένες διαθεσιμότητας για τις ΣΔΙΤ, διάρκειας 20 ή και 30 ετών, έφερε την αμφισβήτηση.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έχει επαναλάβει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες ότι το υφιστάμενο μοντέλο συμπράξεων δημοσίου – ιδιωτικού τομέα είναι πεπερασμένο, εστιάζοντας στο δημοσιονομικό κόστος, που επιβαρύνει τα κρατικά ταμεία. Έτσι, αναζητείται ένα νέο μοντέλο χρηματοδότησης για τα μεγάλα έργα. Αυτό δεν σημαίνει όμως πως οι συμπράξεις βγαίνουν τελείως από τον χάρτη των έργων υποδομών.

Αυτό που αναμένεται είναι να αλλάξει η φόρμουλα που εφαρμοζόταν μέχρι στιγμής, «ξεχειλώνοντας» ουσιαστικά ένα εργαλείο που ως το 2017 αφορούσε μόνο έργα μερικών δεκάδων εκατομμυρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα δώδεκα ΣΔΙΤ που υπογράφηκαν από το 2009 ως το 2017 άθροιζαν 633 εκατ. ευρώ, όταν οι οκτώ συμβάσεις που τελεσφόρησαν το 2023 ξεπερνούν τα 1,6 δισ. ευρώ!

Ουσιαστικά, τα ΣΔΙΤ θα γυρίσουν σε ανταποδοτικά, όπως φαίνεται από τις δηλώσεις του κ. Ταχιάου, ο οποίος σε πρόσφατο συνέδριο επισήμανε ότι «θα πρέπει ως κοινωνία να καταλάβουμε ότι οι συμπράξεις περιλαμβάνουν και την επιβάρυνση του χρήστη», ώστε να μην πληρώνει το κόστος ο φορολογούμενος μέσω το προϋπολογισμού. Η πιο γνωστή εκδοχή αυτής της επιβάρυνσης είναι τα διόδια ή, για παράδειγμα, η χρέωση ενός λελογισμένου αντιτίμου στους φοιτητές που διαμένουν σε μία εστία, όπως γίνεται στο εξωτερικό.

Τα κτηριακά έργα που βαίνουν προς υπογραφή

Πιο ώριμο προς υπογραφή έργο, επί του παρόντος, είναι το νέο βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που αναμένεται να γίνει το νέο τοπόσημο της οδού Πειραιώς. Το καινοτόμο κτηριακό συγκρότημα θα στεγάσει υπηρεσίες που σήμερα είναι διάσπαρτες σε 13 διαφορετικά κτήρια, καθώς και πάνω από 900 εργαζόμενους, με το όφελος για το δημόσιο να ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο προϋπολογισμός είναι 139,59 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και η διάρκεια της σύμβασης 30 έτη. Προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί η ένωση Intrakat – REDEX.

Ακόμα, στην τελική ευθεία μπαίνουν δύο ΣΔΙΤ φοιτητικών εστιών σε Κρήτη και Θεσσαλία, με ανάδοχο και στις δύο περιπτώσεις την Intrakat. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 371,62 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Η τέταρτη σύμβασης που βαίνει προς υπογραφή εντός του έτους αφορά στις 17 σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 159,21 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με ανάδοχο το σχήμα Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλο το σχέδιο των 421 εκατ. ευρώ για το πάρκο 9 υπουργείων στον Υμηττό

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ. Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη στην εφημερίδα της ΕΕ. Μεταφορά υπουργείων και άλλων φορέων, 80 στρέμματα πρασίνου και σύνδεση με το μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέσσερις ισχυροί των κατασκευών στη μάχη για οδικό ΣΔΙΤ 445 εκατ. ευρώ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ διεκδικούν το έργο «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα». Σκυτάλη από τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους έχουν πάρει οι περιφερειακές οδικές συνδέσεις, με έργα 2,2 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πού «κολλάνε» τα μεγάλα έργα της Αττικής για λύσεις στο κυκλοφοριακό

Αναζητούν φόρμουλα οι τεχνικές εταιρείες ακόμα και για μηδενισμό της συμμετοχής του Δημοσίου σε κρίσιμα έργα εντός αστικού ιστού,, ώστε να ζωντανέψουν οι πρότυπες προτάσεις. Εξετάζει νομοθετικές αλλαγές η κυβέρνηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα έργα που θα σώσουν την Αθήνα από το κυκλοφοριακό χάος

Το α' εξάμηνο του 2025 δημοπρατείται ο κόμβος Σκαραμαγκά, ενώ έρχεται στο προσκήνιο ο άξονας Ελευσίνα - Οινόφυτα για λιγότερα φορτηγά στον Κηφισό. Πρόταση της Lamda για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Ζητούνται 55.000 εργαζόμενοι, πάνω από 100 ευρώ το ημερομίσθιο

Εκτιμήσεις για ελλείψεις ακόμη και 100.000 εργαζομένων τα επόμενα χρόνια. Το ανεκτέλεστο των έργων έχει σκαρφαλώσει σε ιστορικά υψηλά. Δεν μπαίνει νέο «αίμα» στον κλάδο την τελευταία δεκαετία.