Στην οικονομική αλλά πολιτική σκηνή αυτή την εβδομάδα θα είναι – αν δεν υπάρξει κάτι δραματικά απρόοπτο – θα κυριαρχήσει η εκλογή του νέου προέδρου του Eurogroup την Πέμπτη.
Ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκος Πιερρακάκης, θα διεκδικήσει τη θέση με αντίπαλο του τον Βέλγο ομόλογο του. Vincent Van Peteghem.
Η μάχη για την προεδρεία αναμένεται να είναι συναρπαστική και το αποτέλεσμα φαίνεται να είναι αμφίρροπο, διότι παρόλο που δεν έχει μπει στις στοιχηματικές εταιρείες, όπως μας μεταφέρουν από τις Βρυξέλλες οι πιθανότητες είναι 50-50.
Ο πρόεδρος εκλέγεται με απλή πλειοψηφία των υπουργών του Eurogroup, σύμφωνα με το Πρωτόκολλο 14 της Συνθήκης για το Eurogroup, δηλαδή με τουλάχιστον 11 από τις 20 ψήφους.
Εάν κανένας από τους υποψηφίους δεν λάβει τουλάχιστον αυτή την απλή πλειοψηφία στο τέλος του πρώτου γύρου ψηφοφορίας, οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να αποσύρουν την υποψηφιότητά τους. Η ψηφοφορία θα συνεχιστεί έως ότου επιτευχθεί απλή πλειοψηφία για έναν από τους υποψηφίους.
Οποιοσδήποτε υπουργός με αρμοδιότητα τα οικονομικά από κράτος μέλος της ζώνης του ευρώ μπορεί να εκλεγεί πρόεδρος του Eurogroup. Ο υποψήφιος πρέπει να είναι εν ενεργεία μέλος του Eurogroup κατά τη στιγμή της εκλογής. Ο πρόεδρος εκλέγεται για θητεία δυόμισι ετών και η θητεία του μπορεί να ανανεωθεί.
Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι η πρώτη συνεδρίαση του Eurogroup πραγματοποιήθηκε στις 4 Ιουνίου 1998 στο Λουξεμβούργο. Ο πρώτος πρόεδρος του Eurogroup ήταν ο Jean-Claude Juncker. Τον διαδέχθηκε ο Jeroen Dijsselbloem.
Eλληνική απόβαση στην 5η Λεωφόρο
Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε πιο πολλά Ελληνικά άκουγες στην κοσμοπολίτικη 5ης Λεωφόρου του Μανχάταν παρά στην Ερμού που συνεχίζει να κατακλύζεται από τουρίστες.
Κάτι το Rebrain Greece που διοργάνωσε η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως, κάτι άλλο ένα Capital Link Forum και αρκετοί συμπατριώτες μας βρήκαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τις ημέρες αυτές τη Νέα Υόρκη.
Κατά γενική ομολογία τις ημέρες των Χριστουγέννων ο στολισμός των δρόμων, των καταστημάτων στη Νέα Υόρκη (αλλά καις στις άλλες μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ) δημιουργούν μία ανεπανάληπτη ατμόσφαιρα.
Αρκετοί συμπατριώτες μας λοιπόν (αν κρίνουμε από τον κατάλογο των συμμετεχόντων στο επενδυτικό συνέδριο) βρήκαν για μία ακόμη φορά την ευκαιρία να συνδυάσουν το τερπνόν μετά του ωφελίμου.
Την Ελληνική Κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης και θα συμμετάσχουν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Δήμας, η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Εξωτερικών Χάρης Θεοχάρης.
O Σταύρος Παπασταύρου και το ενεργειακό μέλλον της Ευρώπης
Σαφές μήνυμα για τον ρόλο της Ελλάδας στον νέο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης έστειλε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, σε συνέντευξή του στο αμερικανικό Fox News.
Όπως τόνισε, Αθήνα και Ουάσιγκτον δεν αποτελούν απλώς στρατηγικούς εταίρους, αλλά συνεργάζονται στενά ώστε «να αναδιαμορφώσουν το ενεργειακό μέλλον της Ευρώπης», υπό την ηγεσία του Προέδρου Τραμπ και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο υπουργός στάθηκε στη σημασία του κάθετου ενεργειακού διαδρόμου που ξεκινά από την Ελλάδα και καταλήγει στη Βόρεια Ευρώπη, προσφέροντας όπως είπε μια αξιόπιστη εναλλακτική στο ρωσικό φυσικό αέριο.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η χώρα διαθέτει την κατάλληλη γεωγραφική θέση, υποδομές και πολιτική σταθερότητα για να εξελιχθεί σε κύρια πύλη εισόδου του αμερικανικού LNG στην Ευρώπη.
Ο κ. Παπασταύρου αναφέρθηκε ακόμη στα μεγάλα επενδυτικά βήματα στον τομέα των λιμανιών και στην προοπτική της Ελευσίνας ως νέου ενεργειακού κόμβου, ενώ σημείωσε ότι για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια η Ελλάδα προχωρά σε ερευνητικές γεωτρήσεις με τη συμμετοχή ExxonMobil και Chevron, εκφράζοντας αισιοδοξία για τα αποτελέσματα.
Έρχεται παρατηρητήριο για τη βραχυχρόνια μίσθωση
Στη δημιουργία ενός παρατηρητηρίου για τη βραχυχρόνια μίσθωση περνάει η Επιτροπή Βραχυχρόνιας Μίσθωσης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας, σε μια προσπάθεια να καταρρίψει τους μύθους γύρω από τα καταλύματα τύπου Airbnb.
Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Πρόεδρος της Επιτροπής, το Παρατηρητήριο θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να δημοσιεύει αληθινά στατιστικά «για να καθαρίσει το όνομα του κλάδου από της πληρωμένες μελέτες των ξενοδόχων», που κρίνουν το Airbnb υπαίτιο των προβλημάτων του κλάδου, αλλά και της στεγαστικής κρίσης.
Πότε θα προχωρήσει η τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού
Παρά τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Κυβέρνηση για να ανακουφίσει τους οδηγούς από το δραματικό μποτιλιάρισμα στους δρόμους της Αθήνας, δεν βλέπω φως στο βάθος του τούνελ, τουλάχιστον σύντομα.
Κάποια από τα έργα που δρομολογούνται χρειάζονται τουλάχιστον μία δεκαετία για να ωριμάσουν.
Για παράδειγμα ας πάρουμε την τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού της οποίας η ολοκλήρωση αναμένεται το 2035 σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο.
Το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται στα συρτάρια του Υπουργείου Υποδομών και μεταφορών, στα οποία β4ρίσκονται οι φάκελοι με την πρότυπη πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που έχουν καταθέσει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι.
Ωστόσο, στη κατασκευαστική αγορά δεν υπάρχει αισιοδοξία για τη θέσπιση του νέου πλαισίου για τις Πρότυπες Προτάσεις και εκτιμούν πως στην καλύτερη των περιπτώσεων αυτό θα γίνει από το 2027.
Από εκεί και έπειτα χρειάζονται περίπου τρία χρόνια για να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή από τις μελέτες και την έγκριση του σχεδίου που έχει υποβληθεί από τους κατασκευαστές στο υπουργείο, ενώ θα χρειαστούν και άλλα πέντε για την ολοκλήρωση των έργων.
Πόσο θα κοστίσουν στο Δημόσιο οι σήραγγες της Εγνατίας
Την προηγούμενη εβδομάδα γράφαμε στη στήλη ότι η επισκευή και η αναβάθμιση των «γερασμένων σηράγγων» της Εγνατίας αποτελεί το μεγάλο αγκάθι προκειμένου να προχωρήσει η μεταβίβαση της στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS.
Το αγκάθι αυτό λοιπόν όπως προκύπτει από τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού η οποία κατατέθηκε στη Βουλή κοστίζει ούτε λίγο ούτε πολύ 180 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό κρίνεται απαραίτητο για να ολοκληρωθούν τα έργα αναβάθμισης 16 σηράγγων στην κατηγορία Ε και θα κατατεθεί σε ειδικό λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Το ποσό αυτό μειώνει προφανώς ισόποσα το τίμημα των 1,2 δις. ευρώ που είχε προκύψει από τον διαγωνισμό, ωστόσο είναι πολύ μικρότερο από τα 300 εκατ. ευρώ για τα οποία έκανε λόγο ο Σύλλογος των Εργαζομένων στην Εγνατία Α.Ε.
Αλέξης Τσίπρας ο ρεαλιστής
Στα πολλά ωραία που μας μεταφέρει ο πρώην πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στο βιβλίο του «Ιθάκη», ξεχωρίζουμε το άδειασμα για τον Παναγιώτη Λαφαζάνη.
Γράφει ο κ. Τσίπρας: «Για μερικούς συντρόφους μου είχα πάντα την απορία αν αντιλαμβάνονταν έστω και στοιχειωδώς την πραγματικότητα. Ο Λαφαζάνης ήταν ένας απο αυτους».
Ενδιαφέρουσα η απορία του κ. Τσίπρα, που όπως γράφει την είχε πάντα, ωστόσο θα μας επιτρέψετε να εκφράσουμε και εμείς μια απορία: Αφού ο κ. Λαφαζάνης δεν «αντιλαμβάνονταν έστω και στοιχειωδώς την πραγματικότητα» γιατί ο κ. Τσίπρας, ο «ρεαλιστής» του ΣΥΡΙΖΑ, επέλεξε τον κ. Λαφαζάνη για υπουργό ένα κρίσιμο υπουργείο ο οποίος μάλιστα συμμετείχε στις κρίσιμες κυβερνητικές συσκέψεις για το μέλλον της χώρας;
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.