Την επιβολή πλαφόν στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται τα ελληνικά νησιά, το πιθανότερο από το 2025, εξετάζει η ελληνική κυβέρνηση, όπως αναφέρει το Bloomberg, επικαλούμενο δηλώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, από την πρόσφατη συνέντευξή του στο αμερικανικό πρακτορείο.
Σύμφωνα με το πρακτορείο ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι εάν αυτή η κίνηση πραγματοποιηθεί θα έχει στόχο να περιορίσει τον υπερτουρισμό σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς της χώρας μας, ενώ μέσω των νέων κανόνων θα μπορούσε να περιοριστεί ο συνολικός αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για τις θέσεις, είπε.
Παράλληλα στο δημοσίευμα τονίζεται ότι η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση των επισκεπτών κατά σχεδόν 25%. Οι κρουαζιέρες απέφεραν έσοδα 847,4 εκατ. ευρώ πέρυσι, υπερδιπλάσια σε σχέση με το 2022.
Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τεράστιο τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν ως βάση τους τον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα. Αντιθέτως, τα σχόλια του κ. Μητσοτάκη, σημειώνει το δημοσίευμα, εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον τα τεράστια κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που αντισταθμίζουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.
Μιλώντας στο Bloomberg, ο κ. Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην επιβάρυνση των πιο δημοφιλών σημείων της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης. «Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», όπως δήλωσε, σημειώνοντας ότι μπορεί να υπάρχει μια αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες της Σαντορίνης θα μπορούσαν να απομακρυνθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να βρεθούν στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλύζεται», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και όσον αφορά την ασφάλεια». Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό της τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, μεταφέροντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της στους τουρίστες. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια τη διέλευση από το κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές που προκλήθηκαν από τον υπερτουρισμό, ενώ οι ημερήσιοι τουρίστες χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, δέχονται πίεση. Η Μύκονος, με επίκεντρο τα πάρτι, είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μετά τη Σαντορίνη, μια αύξηση πάνω από 23% από το 2022. «Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», δήλωσε ο πρωθυπουργός.