Στο επίκεντρο της συζήτησης για το μέλλον της κρουαζιέρας στην Ελλάδα βρίσκεται το νέο τέλος αποβίβασης επιβατών, το οποίο εφαρμόστηκε από τον Ιούλιο του 2025. Όπως επισημαίνεται από παράγοντες του κλάδου, ο σχεδιασμός και η κατανομή των εσόδων από το συγκεκριμένο τέλος χαρακτηρίζονται ως «ανορθόδοξοι», προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την αξιοποίηση των πόρων.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας και Ανώτατος Διευθυντής Επιχειρήσεων της Celestyal, καπτ. Γιώργος Κουμπενάς, μιλώντας στο 8ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών, τόνισε πως «το τέλος κρουαζιέρας στηρίχθηκε σε παραδοχές που χρήζουν επανεξέτασης, καθώς δεν είναι βέβαιο ότι τα έσοδα θα κατευθυνθούν σε έργα υποδομών - που αποτελούν το κύριο ζητούμενο.»
Ο καπτ. Κουμπενάς υπογράμμισε την ανάγκη για στοχευμένες επενδύσεις στις λιμενικές εγκαταστάσεις και την εκπόνηση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την κρουαζιέρα. Αυτές οι ενέργειες θεωρούνται απαραίτητες προϋποθέσεις για τη διατήρηση και την ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας του κλάδου στη χώρα.
Όπως σημείωσε, «χωρίς σαφές σχέδιο, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός έργων ή σωστή αξιοποίηση πόρων», επισημαίνοντας ότι δεκάδες ελληνικά λιμάνια υποδέχονται κρουαζιερόπλοια, ωστόσο τα περισσότερα υστερούν σε υποδομές.
Στο πλαίσιο αυτό, ο καπτ. Κουμπενάς ανέδειξε το λιμάνι του Λαυρίου ως «σημαντική εναλλακτική πύλη, που μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον Πειραιά, χάρη στην εγγύτητά του τόσο με το αεροδρόμιο όσο και με τις Κυκλάδες». Το Λαύριο προβάλλεται ως κομβικό σημείο για την αποσυμφόρηση του Πειραιά και την ενίσχυση της διασύνδεσης με νησιωτικούς προορισμούς.
Η τοποθέτηση του Ανώτατου Επιχειρησιακού Διευθυντή της Celestyal πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του πάνελ «Ακτοπλοΐα - Ναυτιλία - Λιμένες: Η ανανέωση του στόλου και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών», όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι θεσμικών φορέων και οργανισμών, μεταξύ των οποίων η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), οι Οργανισμοί Λιμένος Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, καθώς και η Octane Management Consultants.
Ο καπτ. Κουμπενάς ανέδειξε τη θετική πορεία του κλάδου, υπενθυμίζοντας ότι το 2024 η Ελλάδα κατέγραψε 8 εκατ. κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας, με πρόβλεψη για περαιτέρω αύξηση της τάξης του 10% το 2025.
Παράλληλα, η Celestyal ακολουθεί ανοδική πορεία, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του τομέα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Ωστόσο, ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις, όπως οι αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το υψηλό λειτουργικό κόστος, αλλά και έκτακτες συγκυρίες, όπως η πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη που επηρέασε τις κρατήσεις.