Με πληρωμές 4 εκατ. ευρώ μηνιαίως για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πατάει γκάζι στην ηλεκτροκίνηση σχεδιάζοντας τον τρίτο κύκλο του προγράμματος. Το περιζήτητο από την αγορά «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» θα βγει στον αέρα, μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος επιδότησης, με ενισχυμένους πόρους και υψηλότερο bonus απόσυρσης.
Για να δοθεί, όμως, πραγματικά ώθηση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αρθεί το πιο σημαντικό εμπόδιο, που δεν είναι άλλο από την έλλειψη σταθμών φόρτισης. Σήμερα, υπάρχουν 5.560 δημόσια σημεία φόρτισης, όταν ο στόχος είναι 25.000 ως το 2030. Καλές επιδόσεις έχουν οι παραχωρημένοι αυτοκινητόδρομοι που διαθέτουν σταθμούς φόρτισης ανά 40 χλμ. δικτύου.
Προκειμένου να επιταχυνθεί η εγκατάσταση τουλάχιστον 4.500 δημόσια προσβάσιμων σταθμών επαναφόρτισης, μέσω του προγράμματος «Φορτίζω Παντού», υπεγράφη στις αρχές της εβδομάδας ΚΥΑ με την οποία διευκολύνεται η χρηματοδότηση των δήμων ώστε να υλοποιήσουν τα σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (ΣΦΗΟ) που έχουν εκπονήσει. Το πρόγραμμα έχει να πιάσει τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, από το οποίο χρηματοδοτείται με 80 εκατ. ευρώ, οπότε οι αιτήσειςθα πρέπει να υποβληθούν ως τις 31 Μαΐου.
Το παζλ των κονδυλίων
Αυτή την περίοδο προχωρά ο σχεδιασμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», για το οποίο όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο συνέριο «Υποδομές και Δίκτυα 2024», ανέφερε πως έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι πόροι, οι οποίοι θα είναι περισσότεροι από τον δεύτερο κύκλο. Υπενθυμίζεται ότι, τον περασμένο Νοέμβριο, ο προϋπολογισμός του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» αυξήθηκε στα 65 εκατ. ευρώ.
Ο υπουργός εστίασε στη διασύνδεση του προγράμματος με την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, που είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη. «Υφίσταται ήδη και θα ενισχυθεί περισσότερο η σύνδεση της απόσυρσης οχημάτων με την ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχει μια πρόσθετη επιδότηση 1.000 ευρώ για όποιον προχωρά και σε απόσυρση του οχήματός του. Αυτό το ποσό θα το ενισχύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Πάντως, στο τραπέζι του σχεδιασμού εξετάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, και η αύξηση της επιδότησης, που σήμερα είναι στα 8.000 ευρώ, αλλά και η καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων. Σε κάθε περίπτωση, βασικό κριτήριο για τις αλλαγές που θα γίνουν στον νέο κύκλο αποτελεί η απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση της γραφειοκρατίας. Οι τροποποιήσεις που έγιναν τον περασμένο Νοέμβριο στο τρέχον πρόγραμμα έδειξαν έναν δρόμο επιτάχυνσης.
Η ενεργοποίηση της δυνατότητας μεταφοράς αδιάθετων πόρων από μία κατηγορία οχημάτων σε άλλη, για την οποία οι πόροι έχουν εξαντληθεί, δημιούργησε άμεσα μια νέα δεξαμενή 4,6 εκατ. ευρώ για νέες αιτήσεις. Παράλληλα, με το ξεσκαρτάρισμα ανενεργών αιτήσεων άρχισαν να απελευθερώνονται πόροι, με αποτέλεσμα να ανοίγει ξανά η πλατφόρμα του προγράμματος, φτάνοντας συνολικά στα 9 εκατ. ευρώ.
Ως προς την ταχύτητα εξάντλησης των πόρων του προγράμματος, ο κ. Σταϊκούρας υπονόησε, πάντως, κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Είναι γεγονός ότι κάθε φορά που ανοίγει η πλατφόρμα ξεσηκώνεται γκρίνια γιατί μέσα σε μισή ώρα οι πόροι έχουν τελειώσει. «Αυτό ερευνάται», είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας πως «έχουμε δει περίεργα λογισμικά συστήματα που χρησιμοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις για να κλειδώνουν επιδότηση για μεγάλους στόλους», τόνισε.
Από το καλοκαίρι του 2023, οπότε οι αρμοδιότητες της ηλεκτροκίνησης πέρασαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν καταβληθεί επιδοτήσεις σε 5.000 δικαιούχους συνολικού ύψους περί τα 16 εκατ. ευρώ, όταν το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1» είχε δώσει συνολικά 10 εκατ. ευρώ. Όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός, θα διατίθενται σε μηνιαία βάση 4 εκατ. ευρώ για τους δικαιούχους του δεύτερου κύκλου, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
Μόλις 24 «πράσινα ταξί»
Το πρόγραμμα που έχει προβληματίσει περισσότερο πάντως τους επιτελείς του αρμόδιου υπουργείου είναι τα «Πράσινα Ταξί». Παρότι το οικολογικό bonus φτάνει ως και 23.000 ευρώ, οι ενδιαφερόμενοι προς ένταξη αυτοκινητιστές παραμένουν ελάχιστοι.
«Στα ταξί έχουμε αποτύχει μέχρι σήμερα. Περιμέναμε περίπου 2.000 ταξί να μπουν στο πρόγραμμα κι έχουμε πληρώσει ένα κι αυτό εκτός Αττικής, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε στο κέντρο της Αθήνας, όπου έχουμε τη μεγαλύτερη κυκλοφορία», παραδέχθηκε ο υπουργός, εκτιμώντας ότι η έλλειψη σημείων φόρτισης είναι σημαντικό αντικίνητρο. Πάντως, στις 11 Απριλίου θα πληρωθούν ακόμη 23 πράσινα ταξί, ενώ το υπουργείο εξετάζει τρόπους ώστε να κάνει το πρόγραμμα πιο ελκυστικό.