ΓΔ: 1415.42 0.79% Τζίρος: 21.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:26:32 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ilektrokinisi
Φώτο: Shutterstock

Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Επιδότηση - εξπρές και διπλάσιο μπόνους απόσυρσης

Με διαδικασία first in – first served και άμεση πληρωμή οι επιδοτήσεις του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», που μπορούν να φτάσουν ως 11.000 ευρώ. Διπλασιάζεται στα 2.000 ευρώ το κίνητρο απόσυρσης. Τι αλλάζει για τις εταιρείες.

Αυξημένο αρχικό προϋπολογισμό στα 33 εκατ. ευρώ και απλοποιημένη διαδικασία ενός σταδίου, χωρίς δεσμευμένους πόρους, έχει στην εκκίνηση το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Στοχεύοντας στη μεγαλύτερη ανανέωση του στόλου, καθιερώνεται διπλάσιο κίνητρο απόσυρσης από το προηγούμενο πρόγραμμα ύψους 2.000 ευρώ, ενώ μειώνεται η επιδότηση για τα νομικά πρόσωπα, με στόχο να καλύψει μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων, αφού βάσει νόμου 1 στα 4 νέα εταιρικά οχήματα θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό.

Με στόχο να μην επαναληφθούν φαινόμενα «κλειδωμένων» πόρων από αιτούντες που δεν έχουν πρόθεση να αποκτήσουν άμεσα ηλεκτρικό ΙΧ, η νέα πλατφόρμα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ακολουθεί τη λογική «πρώτος αγοράζεις, πρώτος επιδοτείσαι». Αυτό σημαίνει ότι όποιος έχει τιμολόγιο αγοράς ή μίσθωσης από την 1η Μαΐου 2024 και μετά, θα πληρώνεται άμεσα, μέχρι εξαντλήσεως των 33 εκατ. ευρώ.

«Αγοράζεις το όχημα, κάνεις την αίτησή σου στην πλατφόρμα, προσκομίζεις το τιμολόγιο αγοράς ή μίσθωσης και πληρώνεσαι. Ένα μόνο στάδιο, χωρίς ανοιγο-κλεισίματα της πλατφόρμας, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, μόνο με έμπρακτο ενδιαφέρον», εξήγησε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά τη χθεσινή παρουσίαση του νέου κύκλου του προγράμματος.

Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας δεσμεύτηκε για την αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος σε ορίζοντα δεκαμήνου. Οι πόροι θα προέλθουν τόσο από νέα έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων -που τροφοδοτούν και το αρχικό budget- όσο και από το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και πρόσθετες χρηματοδοτήσεις από εθνικούς πόρους. Υπενθυμίζεται ότι ο δεύτερος κύκλος ξεκίνησε με 30 εκατ. ευρώ και «έκλεισε» τελικά με 65 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο της επιτάχυνσης των διαδικασιών για την πληρωμή των δικαιούχων, ώστε να μην έχουμε πάλι αναμονές μηνών και γκρίνιες, εκτιμάται πως εφόσον οι αιτήσεις είναι πλήρεις, η αξιολόγηση και η πληρωμή μπορούν να γίνουν και σε διάστημα δύο μηνών. Η εμπειρία, βέβαια, των προηγούμενων κύκλων έχει δείξει ότι, πέρα από τις δυσλειτουργίες του ίδιου του προγράμματος, πολλές πληρωμές κόλλαγαν στο στάδιο κατάθεσης ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας. Ως αποτέλεσμα, δικαιούχοι καλούνταν τρεις και τέσσερις φορές να πληρωθούν, αλλά δεν ήταν ενήμεροι.

Τι αλλάζει και τι μένει σταθερό

Ως προς τις προβλέψεις του προγράμματος, η επιδότηση για φυσικά πρόσωπα διατηρείται μεν στο 30% της λιανικής τιμής του οχήματος προς φόρων με ανώτατο όριο τις 9.000 ευρώ, όμως η αύξηση του bonus απόσυρσης στις 2.000 ευρώ από τα 1.000 που ήταν στον προηγούμενο κύκλο του προγράμματος, αυξάνει το συνολικό όριο της επιδότησης στις 11.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι η επιδότηση της απόσυρσης αφορά σε οχήματα προ του 2010, άρα άνω των 14 ετών.

Παράλληλα, η επιδότηση προσαυξάνεται με κίνητρα για τα άτομα με αναπηρία, που ενισχύονται, όπως και στο προηγούμενο πρόγραμμα με επιπλέον 1.000 ευρώ, καθώς και για πολύτεκνους, επίσης με 1.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και έως 4.000 ευρώ. Παραπάνω κίνητρο 1.000 ευρώ δίνεται και στους νέους ως 29 ετών.

Όσο για την κρατική επιδότηση, για δίκυκλα ή τρίκυκλα, δεν υπάρχουν αλλαγές. Αυτή ανέρχεται σε ποσοστό 30% επί της αξίας αγοράς προ Φ.Π.Α., για τις κατηγορίες L1e έως και L4e, με μέγιστο τα 1.300 ευρώ, ενώ το ποσοστό αυξάνεται σε 40% για τις κατηγορίες L5e έως και L7e, φτάνοντας το μέγιστο στις 3.000 ευρώ. Σε αυτή την κατηγορία, ΑμεΑ και πολύτεκνοι λαμβάνουν προσαύξηση 500 ευρώ, οι νέοι ως 29 ετών επιπλέον 1.000 ευρώ, αλλά μόνο για κατηγορίας L6e-L7e. Εδώ το bonus απόσυρσης παραμένει 400 ευρώ.

Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, στα οποία θα κατευθυνθεί το 10% του προϋπολογισμού του προγράμματος, το οικολογικό bonus καλύπτει το 40% επί της αξίας αγοράς προ φόρων, με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ. Όπως και στον προηγούμενο κύκλο, πολύτεκνοι και ΑμεΑ λαμβάνουν επιπλέον κίνητρο 500 ευρώ.

Όπως εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας, το υπουργείο αν και δέχθηκε εισηγήσεις να μειώσει την κρατική συμβολή για τα φυσικά πρόσωπα, έχοντας αίσθηση των κοινωνικών αναγκών και δυνατοτήτων και δεδομένου του διαθέσιμου εισοδήματος, διατήρησε σταθερά τα ποσά της επιδότησης, βελτιώνοντας παράλληλα το κίνητρο για απόσυρση.  

Μικρότερη επιδότηση για εταιρικούς στόλους

Η μεγάλη αλλαγή για την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης αφορά στα νομικά πρόσωπα, για τα οποία η επιδότηση μειώνεται κατά 2.000 ευρώ. Σήμερα, 8 στα 10 ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους αντιστοιχούν σε εταιρικούς στόλους. Εκτιμάται λοιπόν ότι αυτή η κίνηση θα ανοίξει την πόρτα σε περισσότερους δικαιούχους για τη δεξαμενή των 20 εκατ. ευρώ του προγράμματος που αφορούν στα νομικά πρόσωπα. Τα υπόλοιπα 13 εκατ. ευρώ θα μοιραστούν στα φυσικά πρόσωπα.

Σημειώνεται ότι, όπως συνέβη και στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» η αναλογία νομικών – φυσικών προσώπων κινείται αρχικά σε 60-40. Για τον προηγούμενο κύκλο, με την αύξηση των πόρων, αυτή μεταβλήθηκε σε 70-30.

Ειδικότερα, η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος για νομικά πρόσωπα επιδοτείται στο 30% της λιανικής τιμής προ φόρων με ανώτατο όριο τις 6.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο και μέχρι 20 οχήματα, όταν στο προηγούμενο πρόγραμμα ήταν 8.000 ευρώ. Από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω η επιδότηση είναι στο 20% της λιανικής και κατά το μέγιστο 4.000 ευρώ έναντι 6.000 στον προηγούμενο κύκλο. Αξιοποιώντας το κίνητρο απόσυρσης, η εταιρεία θα επιδοτηθεί συνολικά με 8.000 ευρώ και 6.000 ευρώ αντίστοιχα.

Ειδικά για τις επιχειρήσεις με νησιωτική έδρα, παραμένει η επιπλέον επιδότηση των 4.000 ευρώ για αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτου. Η επιδότηση, λοιπόν, μπορεί να φτάσει από 8.000 ευρώ από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω ως 10.000 ευρώ για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα.

Παράλληλα, διπλασιάζεται η επιδότηση απόσυρσης για δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα στα 800 ευρώ έναντι 400 ευρώ του προηγούμενου προγράμματος, ενώ για τα οχήματα τύπου γουρούνας υπερτριπλασιάζεται στα 1.500 ευρώ από μόλις 400 ευρώ στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Εξηγώντας ότι πρόκειται για σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, η υφυπουργός εκτίμησε ότι αναμένεται αυξημένο ενδιαφέρον για τον εν λόγω τύπο οχήματος, όπως φάνηκε από τις πρώτες επικοινωνίες των αρμοδίων.

«Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»: Πληρώνει 4-5 εκατ. μηνιαίως

Για ικανοποιητικό ρυθμό πληρωμών στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», που μετακινήθηκε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά τις τελευταίες εθνικές εκλογές σχεδόν «παγωμένο», έκανε λόγο ο κ. Σταϊκούρας. Από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν καταβληθεί επιδοτήσεις σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό να ανέρχεται σε 26,1 εκατ. ευρώ.

Εχθές, υπεγράφη απόφαση για την πληρωμή στις 5 Ιουνίου επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ.  Έτσι, το συνολικό ποσό που έχει καταβληθεί μέσω του δεύτερου κύκλου του προγράμματος είναι 33,3 εκατ. ευρώ. «Οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό», είπε ο υπουργός, σημειώνοντας πως κάθε μήνα πληρώνονται 4-5 εκατ. ευρώ.

Σήμερα, οι αιτήσεις που είναι σε εκκρεμότητα από το προηγούμενο πρόγραμμα είναι περίπου 8.000 αιτήσεις, που βαίνουν προς πληρωμή. Εφόσον, όμως, οι πόροι δεν εξαντληθούν, αυτοί θα μεταφερθούν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».  Εάν κάποιες ενδιαφερόμενος έχει κάνει αίτηση στον δεύτερο κύκλο, αλλά απέκτησε ηλεκτρικό όχημα μετά την 1η Μαΐου, που είναι η ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης, μπορεί να ενταχθεί στο 3ο πρόγραμμα. Η υποβολή των αιτήσεων για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» θα ολοκληρωθεί στις 30 Απριλίου 2025.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»: Αύξηση μπόνους απόσυρσης και εισοδηματικά κριτήρια

Υψηλότερο προϋπολογισμό, επιπλέον κίνητρο απόσυρσης και διαμόρφωση της επιδότησης με εισοδηματικά κριτήρια θα περιλαμβάνει το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ στο δίκτυο φορτιστών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επειγόντως ψάχνουν συμβούλους για το... χάος σε Κηφισό και Flyover

Σπεύδει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προσλάβει συμβούλους που θα προτείνουν λύσεις για την ανακούφιση των εξαιρετικά σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ilektrokinisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά, ποιες αλλαγές εξετάζονται

Ο επόμενος κύκλος θα στοχεύει στην απλοποίηση της διαδικασίας, την επίσπευση του χρόνου πληρωμής των δικαιούχων και τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων. Διεύρυνση των κριτηρίων ζητάει η αγορά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέοι φάκελοι στον εισαγγελέα για συμβάντα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο

Υπό ποινική διερεύνηση τα πρόσφατα συμβάντα. «Πληγές» οι ισόπεδες διαβάσεις, λείπουν οι ταχογράφοι. Σε εξέλιξη η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, εφαρμόζεται σχέδιο δράσης για την ασφάλεια στο δίκτυο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Έμφραγμα» στη γραμμή αεροδρομίου, ζητούνται επειγόντως λύσεις

Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.