Μνήμες από τις «ηρωικές» εποχές της διετίας 2015 - 2016 ξύπνησαν χθες στη Βουλή, όταν ο Γιάννης Στουρνάρας ενημέρωσε την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για την Attica Bank και τη συγχώνευσή της με την Παγκρήτια για τη δημιουργία πέμπτου πυλώνα στο τραπεζικό σύστημα, αλλά και για την αποφυγή χειρότερων σεναρίων, που έφθαναν ως τις καταθέσεις. Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος αφιέρωσε ένα σημαντικό τμήμα της ομιλίας του για να εξηγήσει πώς μια τράπεζα που, έστω με δυσκολίες, «στεκόταν όρθια» το 2014, η Attica Bank, οδηγήθηκε πολύ κοντά στο αδιέξοδο επί ημερών της «ηρωικής» κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ως κεντρικός τραπεζίτης, ο κ. Στουρνάρας απέφυγε τις ευθείες πολιτικές αναφορές, όλοι όμως κατάλαβαν πολύ καλά πώς βρέθηκε η Attica Bank στη σημερινή θέση της: «Για την Attica Bank ειδικότερα», τόνισε, «μεγάλο μέρος των προβλημάτων της σήμερα προέρχεται από την περίοδο 2015-16». Εξηγώντας περαιτέρω τι ακριβώς συνέβη, θύμισε στους βουλευτές, μεταξύ άλλων, εκείνη την ωραία ιδέα του ΣΥΡΙΖΑ για «παράλληλο τραπεζικό σύστημα» (μετάφραση: τραπεζικό σύστημα εκτός εποπτείας της ΕΚΤ, που θα μπορούσε ελεύθερα να δίνει θαλασσοδάνεια στην πελατεία του κόμματος). «Την περίοδο αυτή», είπε ο κ. Στουρνάρας, «είχαμε και τη δημόσια δεδηλωμένη προσπάθεια της τότε κυβέρνησης να δημιουργήσει το λεγόμενο "παράλληλο τραπεζικό σύστημα" το οποίο δεν θα υπαγόταν σε εποπτικούς ελέγχους της Τράπεζας της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πολύ γρήγορα έγινε αντιληπτό από όλους ποιος ήταν ο πραγματικός σκοπός». Για τον ρόλο της ΤτΕ, σημείωσε ότι «αποτέλεσε τότε το βασικό θεσμικό ανάχωμα στην προσπάθεια της τότε κυβέρνησης να παρέμβει στο τραπεζικό σύστημα και στην Attica Bank ειδικότερα. Τα γεγονότα είναι γνωστά και δεν θα ήθελα να τα επαναλάβω, στο βαθμό μάλιστα που πολλά από αυτά, αρκετά θλιβερά, αφορούν εμένα προσωπικά αλλά και την οικογένειά μου». Αυτό ήταν, βέβαια, μια αναφορά στους τόνους λάσπης που είχαν εκτοξευτεί τότε εναντίον του ίδιου και της συζύγου του, Σταυρούλας Νικολοπούλου και στην προσπάθεια να την εμπλέξουν σε υποτιθέμενο σκάνδαλο.
-- Ίσως στον σημερινό ΣΥΡΙΖΑ του Στέφανου Κασσελάκη να έχουν στοιχειώδη επίγνωση ότι το θέμα της Attica Bank είναι από αυτά για τα οποία, κατά τη γνωστή φράση παλιού ηγετικού στελέχους του ΠΑΣΟΚ, «δεν δικαιούνται να ομιλούν». Παρότι ο πρόεδρος του κόμματος επιχείρησε αρχικά να το αναδείξει σε μείζον θέμα για αντιπολιτευτικές επιθέσεις στην κυβέρνηση, όσοι παρακολουθούν αυτές τις ημέρες τις συζητήσεις στη Βουλή διαπιστώνουν ότι τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αποφεύγουν τις πολλές κορώνες και μάλλον περιμένουν πότε θα τελειώσει η διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου για να ξεφύγουν από την αμηχανία.
Γιατί ο Κασσελάκης δεν πήγε στον Δένδια
Ίσως η είδηση από τη χθεσινή επίσκεψη του ναυάρχου, Ευάγγελου Αποστολάκη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν ήταν ποιος πήγε, αλλά ποιος και γιατί δεν πήγε: Ο τομεάρχης Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ είχε ραντεβού με τον υπουργό, Νίκο Δένδια, για μια τετ α τετ ενημέρωση για τα ζητήματα της Εθνικής Άμυνας. Αρχικά, είχε γίνει συνεννόηση να μεταβεί στο Πεντάγωνο ο Στέφανος Κασσελάκης, συνοδευόμενος από τον κ. Αποστολάκη, αλλά οι πληροφορίες λένε ότι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε το πρόγραμμα του, για να συναντηθεί με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα. Πάντως, η συνάντηση του Ν. Δένδια με τον ναύαρχο Αποστολάκη πρέπει να είχε αρκετά πλούσιο περιεχόμενο, καθώς μία μόλις ημέρα πριν η Τουρκία φρόντισε να επαναφέρει το τουρκολιβυκό μνημόνιο στην επικαιρότητα, στέλνοντας πέντε πολεμικά πλοία στα ανοιχτά της Κάσου – Καρπάθου, ενώ τις προηγούμενες ημέρες είχε στείλει 50 πλοία στην Κύπρο. Στο «μενού» της συνάντησης προφανώς και θα υπήρχε μία συνολική ενημέρωση για τα θέματα που τρέχουν γύρω από την άμυνα τα οποία δεν είναι και λίγα. Στον τομέα των εξοπλιστικών ειδικά, πρέπει να έγινε αρκετή συζήτηση, καθώς αυτές τις ημέρες απασχολεί έντονα το Πεντάγωνο η ενίσχυση του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, ένα θέμα που γνωρίζει άριστα ο ναύαρχος Αποστολάκης.
Το όραμα Ψάλτη για την Alpha
Ο Βασίλης Ψάλτης, στη χθεσινή του ομιλία στη Γενική Τακτική Συνέλευση των μετόχων, παρουσίασε το όραμά του για την επόμενη ημέρα της Alpha Bank, το οποίο μπορεί να συνοψιστεί στο τρίπτυχο: εξωστρέφεια, ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού της τράπεζας και αποτελεσματική και ακριβής υλοποίηση του business plan. Ο επικεφαλής της Alpha Bank έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη συμφωνία με την UniCredit, χαρακτηρίζοντάς την ως «ιστορική ευκαιρία για αλλαγή» για την τράπεζα. Περιγράφοντάς το όραμα του για την επόμενη ημέρα του ομίλου ο κ. Ψάλτη μίλησε για την Alpha Bank ως την «τράπεζα του ιδιωτικού τομέα για τον ιδιωτικό τομέα», αναφορά που εκτός της πλήρους ιδιωτικοποίησης της τράπεζας και της ανάκτησης της ηγετικής της θέση στην επιχειρηματική τραπεζική αγγίζει και τη νέα κουλτούρα υψηλής απόδοσης που επικρατεί στην τράπεζα. Στο πλαίσιο αυτό έκανε ειδική αναφορά στο δυναμικό της τράπεζας και όσους διακρίνονται στην καθημερινή μάχη. Όπως σημείωσε, στην Alpha οι ικανοί και πρωτοπόροι αναγνωρίζονται. Είναι εκείνοι που βοηθούν την τράπεζα να προοδεύσει, να αντιμετωπίσει δυσλειτουργίες και να δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτοί είναι που αξίζουν το σεβασμό, αλλά και προσωπική ανταμοιβή και αναγνώριση.
Η δεξίωση στο Προεδρικό Μέγαρο για τα 50 χρόνια Δημοκρατίας
Η δεξίωση στους κήπους του Προεδρικού Μεγάρου για τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας τα είχε όλα. Μουσικές, εδέσματα, εντυπωσιακές παρουσίες, αλλά και ατέλειωτα πηγαδάκια. Σχεδόν 1.500 ήταν οι καλεσμένοι της Κατερίνας Σακελλαροπούλου, με αρκετούς να συζητούν ψιθυριστά και μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα ότι η βραδιά αυτή ίσως και να ήταν και η τελευταία της νυν Προέδρου της Δημοκρατίας, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της…
-- Το χαλαρό κλίμα επέτρεψε στους πολιτικούς αρχηγούς να έχουν αρκετά ενσταντανέ, μακριά από τις εντάσεις της πολιτικής αντιπαράθεσης, με το φωτογραφικό φακό να συλλαμβάνει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να ρωτά τον Στέφανο Κασσελάκη για τις προετοιμασίες ενόψει του γάμου του με τον σύντροφό του Τάιλερ Μακμπέθ στην Κρήτη και εκείνο να του απαντά ότι «όλα βαίνουν καλώς». Η συζήτηση «άναψε», όταν στην παρέα προστέθηκε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης ο οποίος παρατήρησε ότι «στην Ανατολική Κρήτη οι γάμοι πάνε περίφημα στη δυτική έχουμε πρόβλημα», δίνοντας πολιτικό χρώμα στη συζήτηση, αφού προφανώς αναφερόταν στο «χρώμα» του πολιτικού χάρτη, με τους νομούς Ρεθύμνου και Χανίων να έχουν βαφτεί μπλε!
-- Σε άλλο σημείο των κήπων του Προεδρικού Μεγάρου, στήθηκε ακόμα ένα πηγαδάκι, αμιγώς «πασοκικό», με τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, την Άννα Διαμαντοπούλου και τη Νάντια Γιαννακοπούλου, με τη συζήτηση να περιστρέφεται στην απόφαση της Μιλένας Αποστολάκη να αποσυρθεί από την κούρσα διαδοχής στο ΠΑΣΟΚ. Αυτόπτες μάρτυρες παρατήρησαν ότι και οι τρεις ήταν ιδιαιτέρως χαμογελαστοί, αφού θεωρούν ότι αμφότεροι κερδίζουν πόντους από την απόφαση της Μιλένας.
Η «απόσυρση» Μ. Αποστολάκη
Οι συνδαιτημόνες σε ένα τραπέζι των βορείων προαστίων ήταν οι «τυχεροί» που έμαθαν πρώτοι την απόφαση της Μιλένας Αποστολάκη να αποσύρει την υποψηφιότητά της για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ που από την αρχή κατέβηκε στην κούρσα για την προεδρία της Χαριλάου Τρικούπη με σύνθημα «νιώθω έτοιμη για να είμαι η επόμενη πρωθυπουργός», μέτρησε τα κουκιά και κατέληξε ότι ανάμεσα στον συνωστισμό των οκτώ υποψηφιοτήτων δεν θα είχε την τύχη που ίδια σχεδίαζε για τον εαυτό της. Έτσι, πήρε ξαφνικά την απόφασή της, την οποία μοιράστηκε πρώτα με τους φίλους που την στήριξαν από την πρώτη στιγμή.
-- Οι αντιδράσεις στο τραπέζι ήταν ανάμεικτες, αν και οι περισσότεροι δήλωσαν ότι παραμένουν στο πλευρό της σε ότι και αν αποφασίσει για το μέλλον, με ορισμένους να της ζητούν να τους δώσει «γραμμή» για τις εσωκομματικές κάλπες. Στο ερώτημα «ποιον να στηρίξουμε», η Μιλένα Αποστολάκη απάντησε με γρίφους λέγοντάς τους να επιλέξουν όποιον κρίνουν ως καλύτερο για να ηγηθεί του κόμματος… Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι μέχρι και λίγη ώρα πριν πάρει την απόφασή της, οι υποστηρικτές της είχαν καταφέρει να συγκεντρώσουν περί τις 4.700 υπογραφές, από τις συνολικά 5.000 που απαιτούνται σύμφωνα με το καταστατικό του κόμματος.
Το νέο μπλέξιμο με το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ
Σαν να μην ήταν αρκετά έντονοι οι πονοκέφαλοι στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ για τη στάση της Λευκωσίας σε σχέση με την ηλεκτρική διασύνδεση, ήλθαν και οι Τούρκοι να περιπλέξουν ακόμη περισσότερο τις προσπάθειες να προχωρήσει αυτό το στρατηγικής σημασίας έργο. Η ένταση που δημιουργήθηκε από την παρουσία τουρκικών πλοίων, που επιτήρησαν τις εργασίες του ιταλικού ερευνητικού σκάφους στα ανοικτά Κάσου - Καρπάθου, τελείωσε χωρίς περισσότερες επιπλοκές, αφού ο τουρκικός στόλος φαίνεται ότι δεν είχε εντολές να παρενοχλήσει το πλοίο που κάνει τις θαλάσσιες έρευνες ενόψει της πόντισης του καλωδίου. Το ιταλικό σκάφος έφυγε αφού ολοκλήρωσε την έρευνά του, όπως ανακοίνωσε ο ΑΔΜΗΕ. Από την κυβέρνηση λένε ότι βοήθησαν στην αποκλιμάκωση της έντασης και οι ανοικτές γραμμές επικοινωνίας που υπάρχουν πλέον με την Άγκυρα.
-- Ωστόσο, το θέμα δεν τελειώνει εδώ. Είναι προφανές ότι οι Τούρκοι ήθελαν να υπενθυμίσουν την ύπαρξη του (παράνομου για μας και τη διεθνή κοινότητα) μνημονίου με τη Λιβύη και τις οριοθετήσεις που αυτό προβλέπει, αμφισβητώντας την ελληνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας στις θαλάσσιες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου. Προφανώς, οι Τούρκοι δεν έστειλαν τα πλοία τους για βόλτα, αλλά για να υπογραμμίσουν ότι αυτές οι διεκδικήσεις είναι ενεργές.
-- Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον ΑΔΜΗΕ και το καλώδιο; Αν στέλνουν σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού στο στάδιο των θαλάσσιων ερευνών, τι άραγε θα κάνουν οι Τούρκοι αν φθάσουμε στο στάδιο της πόντισης του καλωδίου. Καθένας μπορεί να κάνει τις δικές του υποθέσεις, όμως η Άγκυρα είναι γνωστό ότι σπάνια αφήνει τις διεκδικήσεις που έχει εγείρει να χάνονται. Ο δε ΑΔΜΗΕ, προς το παρόν τουλάχιστον, είναι ακάλυπτος έναντι αυτών των κινδύνων. Η ΡΑΕΚ δεν δέχεται ότι θα πρέπει να αποζημιωθεί από τους Κύπριους καταναλωτές, αν υπάρξουν καθυστερήσεις για λόγους που δεν μπορεί να ελέγξει ο ΑΔΜΗΕ. Μπλέξιμο...
Η περίεργη διάψευση από την Hellenic Train
Μια μάλλον αχρείαστη διάψευση μπήκε στον κόπο να κάνει χθες η Hellenic Train, μετά τα δημοσιεύματα περί έγερσης αξιώσεων κατά του Δημοσίου λόγω των ζημιών που κατέγραψε το 2023, ύψους 65 εκατ. ευρώ. Αναφέρει μεν ότι η ίδια ουδέποτε ανακοίνωσε, δημοσίευσε ή διέρρευσε πρόθεση να αιτηθεί αποζημιώσεων εξαιτίας των ζημιών από την κακοκαιρία Daniel και του δυστυχήματος των Τεμπών. Όμως, την ίδια στιγμή επικαλείται τη σύμβαση που έχει με το Δημόσιο για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, από την οποία πηγάζουν αυτοτελώς οι όποιες αξιώσεις της.
-- Να θυμίσουμε βεβαίως ότι στις πρόσφατα δημοσιευμένες οικονομικές της καταστάσεις για το 2023 -εκτός αν διαψεύδονται και αυτές-, αναφέρονται επί λέξει τα παρακάτω: «Για το έτος 2023, η εταιρεία κατέγραψε σημαντικές ζημιές από την λειτουργία της σύμβασης, κυρίως από λόγους που συνδέονται με τις αποφάσεις για τη μείωση του μεταφορικού έργου που ακολούθησαν το δυστύχημα των Τεμπών, καθώς και με τις καταστροφικές ζημιές στη σιδηροδρομική υποδομή της κεντρικής Ελλάδας από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel τον Σεπτέμβριο του 2023. Η Εταιρεία προτίθεται να απαιτήσει τις αποζημιώσεις που συμβατικά δικαιούται για τις σημαντικές αυτές ζημιές, αλλά σημειώνεται πως οι αξιώσεις της Εταιρείας δεν έχουν αναγνωριστεί ως έσοδο κατά τη χρήση 2023, καθώς δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις του ΔΠΧΑ 15».
Εκπτώσεις σε διόδια
Μειώνοντας τα διόδια προτίθεται να «επιστρέψει» στους πολίτες το Δημόσιο το έσοδο που του αναλογεί από την αναχρηματοδότηση της παραχώρησης του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου». Το όφελος που αναμένεται να μπει στα ταμεία εντός του Αυγούστου ανέρχεται σε 14,2 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από την τροποποίηση της ισχύουσας από το 2007 σύμβασης παραχώρησης. Η δυνατότητα αναχρηματοδότησης του παραχωρησιούχου, μια πρόβλεψη που δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση, με τη σύναψη νέων και ευνοϊκότερων δανειακών συμβάσεων, άνοιξε τον δρόμο για την επιστροφή ομολογιακών δανείων άνω των 250 εκατ. ευρώ στους τέσσερις μετόχους, δηλαδή Hochtief (38.89%) - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22,22%)- ΑΒΑΞ (23,26%) - Vinci Concessions (15,28%).
-- Για να γίνει πάντως πράξη η δυνατότητα μείωσης των διοδίων απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση. Εκεί θα δούμε αν αυτή θα είναι οριζόντια για τους χρήστες του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί της εθνικής Αθήνας – Θεσσαλονίκης ή στοχευμένες σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Όπως είπε, εχθές, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στη Βουλή, προαναγγέλλοντας τις μειώσεις, «βούλησή μας, από την πρώτη στιγμή που επιτεύχθηκε αυτή η συμφωνία, ήταν το ποσό, που απορρέει από τη χορήγηση της έγκρισης του ελληνικού δημοσίου για την αναχρηματοδότηση του ιδιώτη παραχωρησιούχου, να αποδοθεί άμεσα ως ωφέλεια στους πολίτες/χρήστες».
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.