ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Γραφείο Τύπου Πρωθυπουργού

Επιχειρηματική γέφυρα στο Αιγαίο, ο δείκτης MSCI και τα ριζίτικα Κασσελάκη

Τα βαριά ονόματα στο Ελληνοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, τα μυστικά των ευρωεκλογών, τι (δεν) αλλάζει στον MSCI, τα ριζίτικα τραγούδια του Στ. Κασσελάκη, τα 32 δισ. του εξωδικαστικού, τα νέα πρόστιμα του SSM και η επενδυτική επίθεση της Γαλλίας.

Βαριά επιχειρηματικά ονόματα από τις δύο όχθες του Αιγαίου θα στελεχώσουν το Ελληνοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, η ίδρυση του οποίου ανακοινώθηκε χθες στην κοινή συνέντευξη Τύπου Μητσοτάκη και Ερντογάν. Το Συμβούλιο θα έχει δέκα μέλη, πέντε από κάθε χώρα και θα συντονίζει τις επιχειρηματικές επαφές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Συμπρόεδροι θα είναι δύο: από ελληνικής πλευράς, ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου και από την Τουρκία ο μεγιστάνας των κατασκευών και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Αντνάν Πολάτ. Ο Πολάτ, που διατηρεί άριστη προσωπική σχέση με τον Ερντογάν, υπήρξε στο παρελθόν και κορυφαίος παράγοντας του τουρκικού ποδοσφαίρου, όταν ανέλαβε την ευθύνη διοίκησης της Γαλατασαράι. Εκτός από το Επιχειρηματικό Συμβούλιο, κανάλι επιχειρηματικής επαφής συμφωνήθηκε να ανοίξει και μέσω της συνεργασίας των κεντρικών επιμελητηρίων των δύο χωρών. Ιθύνων νους στον σχεδιασμό της διμερούς επιχειρηματικής συνεργασίας από ελληνικής πλευράς ήταν ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης. Ο στόχος που έχει τεθεί από τις πολιτικές ηγεσίες είναι να αυξηθεί κατακόρυφα η αξία των διμερών εμπορικών συναλλαγών τα επόμενα χρόνια, ξεπερνώντας τα 10 δισ. ευρώ. Επιπλέον, υπάρχει η προσδοκία ότι μπορούν να προχωρήσουν και κάποια μεγάλα επενδυτικά σχέδια.


Τα μυστικά των ευρωεκλογών

Για τις δημοσκοπήσεις, λίγο πολύ ξέρουμε τι λένε για τις ευρωεκλογές. Υπάρχουν όμως και οι επικοινωνιολόγοι που, καθώς δεν είναι δέσμιοι των αριθμών, μπορούν να βλέπουν και έξω από... το κουτί. Μια τέτοια παρέα επικοινωνιολόγων μεταξύ τυρού και αχλαδιού μιλούσε για τις ευρωεκλογές και η στήλη σεβόμενη τον εαυτό της έστησε αυτί και άκουσε τα εξής, τα οποία σημειωτέον δεν υιοθετεί, αλλά τα ρίχνει στο τραπέζι ως τροφή για σκέψη. Λέγανε λοιπόν οι επικοινωνιολόγοι ότι καλά έκανε ο Μητσοτάκης και σήκωσε το γάντι στις αναφορές της αντιπολίτευσης ότι αν φέρει κάτω από 33% θα έχουμε πολιτική αστάθεια και έθεσε το δίλημμα ή εγώ ή οι άλλοι. Αλλά αυτό, όπως εκτιμούν, λίγο ενδιαφέρει τους πολίτες, οι οποίοι δεν έχουν απέναντι έναν Τσίπρα για να καταψηφίσουν. Βλέπουν μόνο τον Μητσοτάκη και όπως συνήθως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις κάνουν focus στα κυβερνητικά λάθη και καταψηφίζουν με ψήφο διαμαρτυρίας αφού γνωρίζουν ότι δεν τίθεται θέμα κυβερνησιμότητας της χώρας από τη συγκεκριμένη κάλπη. Οπότε θεωρούν ότι καλά είναι τα διλήμματα αλλά λόγω της ιδιομορφίας της κάλπης των ευρωεκλογών εκεί που πρέπει να δώσει βάση ο πρωθυπουργός είναι η προβολή του κυβερνητικού έργου και όχι οι συγκρίσεις.


Τι (δεν) αλλάζει στον MSCI

Σήμερα είναι προγραμματισμένη η αναθεώρηση των δεικτών της MSCI και θα έχουμε και τις σχετικές ανακοινώσεις. Στον MSCI Greece Standard Index δεν αναμένονται αλλαγές, ούτε με νέες προσθήκες, ούτε με αποχωρήσεις. Θα μπορούσαν να εισέλθουν ενδεχομένως το Αεροδρόμιο και τα ΕΛΠΕ αλλά έχουν χαμηλή διασπορά σε σχέση με τις προϋποθέσεις που απαιτεί η ΜSCI. Η ελληνική αγορά έχει κινηθεί ανοδικά, αλλά ανοδικά κινήθηκαν και οι άλλες αγορές με αποτέλεσμα οι εταιρείες μας σύμφωνα με τις προϋποθέσεις για την ένταξη στο δείκτη να μην έχουν αποκτήσει κάποιο πλεονέκτημα. Κάθε έκπληξη της τελευταίας στιγμής όμως θα είναι καλοδεχούμενη. Μια τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να είναι η Τιτάν που βρίσκεται στο όριο η ελεύθερη διασπορά της να πιάσει το 1 δισ. που είναι από τα βασικά προαπαιτούμενα, Ενδεχομένως αν συνεχιστεί η καλή πορεία της μετοχής να βάλει υποψηφιότητα στην αναθεώρηση του επόμενου τριμήνου. Οι μετοχές που  απαρτίζουν τον MSCI Greece Standard Index είναι οι: ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Jumbo, ΔΕΗ, Eurobank, Alpha, Εθνική, Πειραιώς, Μυτιληναίος και Motor Oil. Αν υπάρξουν αλλαγές θα εφαρμοστούν από τη Δευτέρα 3 Ιουνίου.


Τα ριζίτικα του Κασσελάκη

Ολοταχώς προχωρά ο Στέφανος Κασσελάκης τις προετοιμασίες για τον γάμο του, το καλοκαίρι, στην Κρήτη με τον σύντροφό του, Τάιλερ Μάκμπεθ. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να είναι κοσμοπολίτης, αλλά έχει επιλέξει να τιμήσει τις κρητικές παραδόσεις στο γαμήλιο γλέντι του. Όπως πληροφορείται η στήλη, αναζητεί καλλιτέχνες της παραδοσιακής κρητικής μουσικής και, ειδικότερα, τραγουδιστές για ριζίτικα τραγούδια. Σημειώνεται ότι τα ριζίτικα τραγούδια είναι από τα παλαιότερα είδη κρητικής μουσικής και προέρχονται κυρίως από τη Δυτική Κρήτη, ωστόσο είναι διαδεδομένα τόσο στην κεντρική όσο και ανατολική Κρήτη. Πρόκειται δηλαδή για... σκληροπυρηνική κρητική παράδοσης.


Τα 32 δισ. του εξωδικαστικού

Όλο και πιο πανηγυρικούς τόνους υιοθετεί το υπουργείο Οικονομικών στις μηνιαίες ανακοινώσεις του για την πορεία του εξωδικαστικού μηχανισμού, που είναι αλήθεια ότι έχει πάρει πάνω του το τελευταίο διάστημα, ύστερα από αρκετές ευνοϊκές αλλαγές που έγιναν στο θεσμικό πλαίσιο. Όμως, παρά τη σχετική βελτίωση των ρυθμών, πανηγυρισμοί δεν δικαιολογούνται. Ακόμη και τον Απρίλιο, όπου καταγράφηκαν επιδόσεις ρεκόρ στις ρυθμίσεις χρεών, έγιναν συνολικά 1.331 ρυθμίσεις για οφειλές 391,2 εκατ. Όμως, τα συνολικά χρέη για τα οποία έχουν γίνει αιτήσεις ρύθμισης με τον εξωδικαστικό υπερβαίνουν τα 32 δισ. ευρώ και έχουν υποβληθεί συνολικά σχεδόν 66.000 αιτήσεις. Με αυτούς τους ρυθμούς, θα χρειαστούν πολλά χρόνια μέχρι να «καθαρίσει» όλο αυτό το χρέος, για να μπορέσουν και όσοι οφειλέτες το θέλουν να επανέλθουν κανονικά στην οικονομική ζωή -σημειωτέον ότι κατά 58% τα χρέη του εξωδικαστικού προέρχονται από επιτηδευματίες.

-- Για πρώτη φορά χθες, εξάλλου, το υπουργείο έδωσε στη δημοσιότητα και στοιχεία για τις διμερείς ρυθμίσεις που κάνουν οι servicers και έχουν αρκετό ενδιαφέρον. Έγιναν διμερείς ρυθμίσεις για σχεδόν 7.900 οφειλέτες, με συνολικό ύψος οφειλών 351 εκατ. ευρώ. Οι περισσότερες, περίπου 119 εκατ. ευρώ, αφορούν χρέη που έχουν υπαχθεί στον νόμο Κατσέλη.


Τα νέα πρόστιμα του SSM

Όλο και πιο «βαριές» γίνονται οι εποπτικές απαιτήσεις για τις τράπεζες της ευρωζώνης, ενώ προστίθενται στο μενού και νέες κυρώσεις σε περίπτωση ανεπαρκούς προσαρμογής. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της διαχείρισης των περιβαλλοντικών κινδύνων, ένα θέμα που ήλθε στην επιφάνεια τα τελευταία χρόνια με τις μεγάλες περιβαλλοντικές καταστροφές. Όπως ενημέρωσε χθες το Eurogroup η επικεφαλής του SSM, Κλαούντια Μπουχ, στις τράπεζες έχει δοθεί προθεσμία ως το τέλος του 2024 να προσαρμοστούν στις νέες εποπτικές απαιτήσεις για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους. «Εάν οι τράπεζες δεν συμμορφωθούν με τις εποπτικές μας απαιτήσεις, θα λάβουμε κατάλληλα μέτρα, που μπορεί να περιλαμβάνουν περιοδικές χρηματικές κυρώσεις», τόνισε.


Οι gigabit υποδομές της ΕΕ

Ένα εξαιρετικά ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο δημιουργεί η Ευρώπη για επενδύσεις που αφορούν τις υποδομές οπτικών ινών και 5G και να μειωθούν οι δαπάνες που απαιτούνται για να επιτευχθούν ταχύτητες gigabit. Ο νέος Κανονισμός για τις Gigabit υποδομές, έρχεται να αντικαταστήσει την οδηγία του 2014 για τη μείωση του κόστους των ευρυζωνικών υπηρεσιών (BCRD) και αποσκοπεί επίσης στη μείωση του αδικαιολόγητα υψηλού κόστους εγκατάστασης δικτύων υψηλής χωρητικότητας, που οφείλεται εν μέρει στις διαδικασίες αδειοδότησης. Στοχεύει στο να απλουστεύσει τις διαδικασίες και να επιταχύνει την εγκατάσταση δικτύων υπερυψηλών ταχυτήτων, με τον κανονισμό να καλύπτει και την εγκατάσταση ενδοκτιριακών υλικών υποδομών και την πρόσβαση σε αυτές. Επίσης, ο Κανονισμός παρέχει εξαιρέσεις για τις κρίσιμες εθνικές υποδομές. Ο νέος Κανονισμός θα εφαρμοστεί το αργότερο σε 18 μήνες, στο τέλος του 2025 χωρίς να χρειάζεται να γίνει νόμος (εναρμόνιση). Η ΕΕ προτίμησε αυτή τη διαδικασία προκειμένου να αποφευχθούν οι συνήθεις καθυστερήσεις από τις χώρες μέλη σε ένα τόσο κομβικής σημασίας ζήτημα.


Πολύφερνη νύφη για επενδύσεις η Γαλλία

Επενδύσεις αξίας 15 δισ. ευρώ φαίνεται ότι κατόρθωσε να συγκεντρώσει η Γαλλία σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στις Βερσαλλίες. Με τίτλο «Επιλέξτε τη Γαλλία», στην εκδήλωση συγκεντρώθηκαν 180 επικεφαλής κορυφαίων επιχειρήσεων ανά την υφήλιο, με τη Microsoft να δεσμεύεται για επενδύσεις 4 δισ. ευρώ, την Amazon για 1,2 δισ. ευρώ, την Pfizer για 500 εκατ. ευρώ και την AstraZeneca για 365 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για εντυπωσιακή πορεία που θα ωφελήσει κάθε πολίτη της χώρας μας και κάθε περιοχή της», έσπευσε να τονίσει ο Γάλλος πρόεδρος, Εμ. Μακρόν. Όπως όλα δείχνουν, ο Γάλλος πρόεδρος μπορεί να μην κατορθώνει να πείσει τους ομολόγους του στην ΕΕ για την ανάγκη αύξησης των αμυντικών δαπανών ή την πιο ενεργή συμμετοχή στον πόλεμο της Ουκρανίας, αλλά με τους επιχειρηματίες τα καταφέρνει άριστα. Πιθανώς και λόγω του πρότερου βίου του στον χώρο των επιχειρήσεων.


Ο φόβος των... άλλων

Η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους είναι, λίγο ως πολύ, γνωστή και κυρίως δυσάρεστη. Τα ατυχήματα όλο και αυξάνονται και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν φταίει το κακό οδόστρωμα αλλά η συμπεριφορά των οδηγών. Άλλωστε, σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος VINCI Autoroutes που πραγματοποίησε η Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, το 87% των Ελλήνων οδηγών φοβούνται τους άλλους οδηγούς, καθώς θεωρεί ότι έχουν εγωκεντρισμό, θεωρούν ότι είναι παντοδύναμοι στον δρόμο και είναι εξαιρετικά επιθετικοί στον τρόπο χειρισμού των οχημάτων τους. Την ίδια ώρα, βέβαια, η ίδια έρευνα δείχνει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων οδηγών υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας, ενώ δεν διστάζει να προσπεράσει και από τη δεξιά λωρίδα. Τελικά και στην οδήγηση, όπως και σε άλλα θέματα, αυτό που λείπει είναι πρώτα απ’ όλα η Παιδεία. Για όσους θέλουν να το διαπιστώσουν αρκεί μία βόλτα στο κέντρο της Αθήνας είτε ως πεζοί, είτε ως οδηγοί.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Μεγάλου, CEO Τράπεζα Πειραιώς
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Κυβερνητική επιστροφή Βαρβιτσιώτη, η σφραγίδα Μεγάλου και το εξώδικο Τσέτη

Το επόμενο βήμα του Θωμά Βαρβιτσιώτη, γιατί έφυγε το... «Τράπεζα» από την Πειραιώς, το εξώδικο σε Δασκαλάκη - Μυτιληναίου, Σ. Εφραίμογλου κ.α., φθηνά στεγαστικά, οι ξεχασμένοι τόκοι και ο Στ. Κασσελάκης.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Εκλογές Tik Tok, το νέο πατατράκ με Κατρούγκαλο και οι αυξήσεις στα ΕΛΠΕ

Η προεκλογική εκστρατεία για "like" και καρδούλες με απόντες τους ψηφοφόρους, η επική γκάφα Κατρούγκαλου, οι υπερδιπλάσιες αμοιβές στα στελέχη της Hellenic Energy και ο έρωτας της Easy Jet με το ελληνικό καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Μητσοτάκης και η Νεφέλη Μέγκ, το ρεκόρ επενδύσεων και οι αργίες στις αγορές

Πώς ο πρωθυπουργός κέρδισε τις εντυπώσεις στη συνέντευξη με τη νεαρή ποντκάστερ, πού οφείλεται το ρεκόρ 20ετίας στις ξένες επενδύσεις, η κυριακάτικη τρικυμία για το κόμμα Κασιδιάρη και η κυβερνητική συλλογιστική για την επόμενη ημέρα των εκλογών της 21ης Μαΐου.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η οπαδική διάσταση των υποκλοπών, οι εκλογές στις ΗΠΑ και η επένδυση στα καζίνο

Πως συνδέονται οι παρακολουθήσεις με το ντέρμπι Παναθηναϊκού - Ολυμπιακού, γιατί οι αγορές μπορούν να βγουν κερδισμένες από τις αμερικανικές εκλογές, η δεύτερη επένδυση της Glafka Capital στην Ελλάδα, τα αποτελέσματα εννεαμήνου και η αναθεώρηση του MSCI.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

«Όχι» της ΡΑΕΚ σε ΑΔΜΗΕ, ο «άρχοντας» Καραμανλής και το call option για Ελλάκτωρ

Τα χωρίς τέλος κυπριακά εμπόδια για τον ΑΔΜΗΕ, το «άρχοντες και αρχόμενοι» του Κ. Καραμανλή, η απάντηση Ντ. Μπακογιάννη στον Σαμαρά, οι διακρίσεις της Eurobank Research, συγκοινωνίες χωρίς λεφτά και η Λαγκάρντ «κόβει τα φτερά» των αγορών.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Συνέντευξη Μητσοτάκη, το ανακάτεμα στο ΠΑΣΟΚ και τι αναλαμβάνει ο Θ. Βαρβιτσιώτης

Ο πρωθυπουργός καθησυχάζει τις αγορές μέσω Bloomberg, η νέα σύγκρουση κορυφής στο ΠΑΣΟΚ, ο ρόλος που θα πάρει ο Θ. Βαρβιτσιώτης στο Μαξίμου, τι σχεδιάζει ο Καραμούζης για Doppler και η παράταση για την Αττική Οδό.