Η εξαγορά της Ιωνικής Σφολιάτας από το SwitzGroup του Iνδού επιχειρηματία Talzoon Khorakiwala επανεφερε στο προσκήνιο τον ινδικό όμιλο που από το 2017 αθόρυβα και χωρίς τυμπανοκρουσίες επενδύει σε ελληνικές εταιρείες τροφίμων.
Μαζί με το τελευταίο «απόκτημα», υπό τον έλεγχο του Switzgroup βρίσκονται ελληνικά asses με αθροιστικές πωλήσεις 130 εκατ. ευρώ και κέρδη EBITDA 15 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο Ινδός εξελίσσεται και σε ένα σημαντικό εργοδότη, αφού οι εταιρείες του απασχολούν στη χώρα περίπου 1.200 εργαζόμενους.
Στην Ιωνική Σφολιάτα το Switzgroup απέκτησε το 51% και βάσει των μεγεθών της εταιρείας πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξαγορά του group στην Ελλάδα. Ειδικότερα το SwitzGroup απέκτησε το 34% από τον Στ. Νένδο που αποχώρησε από την εταιρεία και το 17% από τον Γιώργο Πορτοκαλίδη. Το υπόλοιπο 49% ανήκει στη Vivartia (34%) και στον κ. Γιώργο Πορτοκαλίδη (15%), ο οποίος παραμένει στο management της εταιρείας που ίδρυσε το 1991.
H Ιωνική Σφολιάτα παράγει προϊόντα σφολιάτας, ζύμης και αρτοποιίας. Το 2022 είχε τζίρο 27,4 εκατ. ευρώ από 20,05 εκατ. ευρώ το 2021 και καθαρά κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ από 0,56 εκατ. ευρώ το 2021.
Το Switzgroup επένδυσε στην εταιρεία, καθώς εκτιμά ότι ο συγκεκριμένος κλάδος έχει ιδιαίτερη δυναμική αλλά και για το γεγονός ότι η Ιωνική διατηρεί έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε 35 χώρες.
Σημειώνεται πως όλες οι προηγούμενες εξαγορές του group έχουν μικρή εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων προέρχεται από την Ελλάδα. Στόχος του SwitzGroup είναι να τοποθετήσει τα προϊόντα της Ιωνικής Σφολιάτας στο δίκτυο του ομίλου στο εξωτερικό.
Οι συμμετοχές του ομίλου στην Ελλάδα
Σήμερα εκτός από το 51% της Ιωνικής Σφολιάτας -εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού- το SwitzGroup διατηρεί πλειοψηφικά ποσοστά στις εξής εταιρείες: Στην Olympic Foods (πρώτες ύλες ζαχαροπλαστικής, αρτοποιίας) που διοικείται από τη Χριστίνα Μπενάκη, στην CSM Bakery (νυν Artizan) που δραστηριοποιείται στις πρώτες ύλες αρτοποιίας και την «τρέχει» ο Κώστας Μαρίνος, στους Κουλουράδες, το γνωστό δίκτυο που παράγει και εμπορεύεται τα κουλούρια Θεσσαλονίκης του Δ. Γρίβα, στην Κρητών Αρτος (Παξιμάδια, κριτσίνια), του Μ. Δαμιανάκη, ο οποίος αποχώρησε και το management έχει περάσει στον Δ. Γρίβα, στις κάβες ΟΑΚ, στη Νewbake (παραγωγή κατεψυγμένων Donuts) του Βάιου Καπάταη, στην εταιρεία Σαμούρη (συσκευασμενα προϊόντα ζαχαροπλαστικής για supermarket), στη Frankal (χονδρική σε πρώτες ύλες ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας στην περιοχή της Κρήτης) και στην Τroufa (προϊόντα ζαχαροπλαστικής). Επίσης, διαθέτει την εμπορική εταιρεία SwitzGroup Τrading και αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα τα προϊόντα των ευρωπαϊκών εταιρειών Bridor, Europastry και Baker&Baker. Το SwitzGroup ελέγχει και το 2% της Optima Bank, η οποία δρομολογεί την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο.
Η στρατηγική του SwitzGroup επικεντρώνεται στις εξαγορές υγιών επιχειρήσεων, με χαμηλό δανεισμό και πετυχημένο management το οποίο και παραμένει στη θέση του και μετά τη συναλλαγή.
Ουσιαστικά είναι ένας στρατηγικός επενδυτής αφού γνωρίζει τον κλάδο και δεν είναι fund ώστε να έχει καθορισμένο σχέδιο εξόδου. Αντιθέτως, υποστηρίζει τις εταιρείες με κεφάλαια και αναπτύσσει συνέργειες. Απώτερος στόχος είναι η συγκέντρωση εταιρειών στους υποκλάδους των τροφίμων όπου επενδύει.
Στην Ελλάδα, όπως αναφέρουν στελέχη του ομίλου, θα συνεχίσουν να επενδύουν, κατά προτίμηση σε αλυσίδες retail, πάντα στον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων.
Τοποθετήθηκαν στην Ελλάδα το 2017, όταν οι αξίες ήταν υποτιμημένες και τώρα που η οικονομία έχει εισέλθει σε τροχιά ανάπτυξης με την κατανάλωση να μεγαλώνει και τις τιμές των τροφίμων να κάνουν «πρωταθλητισμό» σίγουρα δεν έχουν κανένα λόγο να περιορίσουν τη δραστηριότητά τους.
Το προφίλ του ομίλου
Το SwitzGroup είναι ο επενδυτικός βραχίονας της οικογένειας Khorakiwala στα τρόφιμα, τομέας στον οποίο δραστηριοποιείται τα τελευταία 40 χρόνια, κυρίως στις κατηγορίες του bakery, των αβγών, στις πρώτες ύλες ζαχαροπλαστικής, στα μπισκότα, στα κρουασάν, στις κατεψυγμένες ζύμες, καθώς και σε αλυσίδες retail, όπως ζαχαροπλαστεία και αρτοποιεία.
Το SwitzGroup με έδρα το Ντουμπάι δραστηριοποιείται σε 4 γεωγραφικές περιοχές: Ευρώπη, Αυστραλία, Ινδία και Μέση Ανατολή. Εχει ετήσιο τζίρο 600 εκατ. και κέρδη ebitda 80 εκατ. ευρώ.
Στα 600 εκατ. ευρώ τα 130 εκατ. προέρχονται από την Ελλάδα, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία που έχει η Ελλάδα για το group. Aκόμη μεγαλύτερη σημασία έχει η περιοχή της ΝΑ Ευρώπης (Ελλάδα, Τουρκία, Κύπρος) με ετήσιο τζίρο 200 εκατ. ευρώ και ebitda 25 εκατ. ευρώ.
Επικεφαλής του ομίλου Khorakiwala είναι ο 67χρονος Taizoon Khorakiwala, ο οποίος συνεχίζει την επιχειρηματική δράση της οικογένειας που μετρά 120 χρόνια ζωής. Ο όμιλος, εκτός από τα τρόφιμα, δραστηριοποιείται και στον τομέα των φαρμάκων.