Φέτος δεν θα είναι τυχεροί μόνο όσοι είναι παραγωγοί ελαιολάδου, αλλά και τυποποιητές και εξαγωγείς. Θα είναι τυχεροί και όσοι είναι παραγωγοί βρώσιμης ελιάς. Και τούτο διότι η παραγωγή βρώσιμης ελιάς φέτος αναμένεται να είναι μειωμένη. Πέρυσι, ένα σημαντικό μέρος της βρώσιμης ελιάς ελαιοποιήθηκε – π.χ. η ποικιλία Χαλκιδικής – διότι η τιμή της ήταν χαμηλή, ενώ αντιθέτως του ελαιολάδου ήταν υψηλή, λόγω των προβλημάτων της ισπανικής παραγωγής που συνεχίζονται και το 2023.
Μιλώντας προς το BD, ο κ. Στέργιος Τσαγούλης, διευθύνων σύμβουλος και εκ των μετόχων της Intercom ΑΕ –πρόκειται για τη μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας και εξαγωγής βρώσιμης ελιάς στην ελληνική αγορά– ανέφερε πως πέρυσι υπήρξε υπερπαραγωγή βρώσιμης, τουλάχιστον 20% μεγαλύτερη από το 2021, με αποτέλεσμα οι τιμές να κινηθούν σε χαμηλά επίπεδα.
Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι πέρυσι η τιμή του τύπου μαμούθ της ποικιλίας Χαλκιδικής ήταν 1,20 ευρώ το κιλό (100 – 110 κομμάτια), της Καλαμών στο 1,10 ευρώ το κιλό το κιλό (180 – 200 κομμάτια).
Φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η παραγωγή αναμένεται να είναι σημαντικά μειωμένη. Ο κ. Τσαγκούλης ανέφερε χαρακτηριστικά πως η παραγωγή της ποικιλίας Χαλκιδικής ίσως είναι και πάνω από 50% μειωμένη, επίσης πολύ μικρές θα είναι οι ποσότητες της ποικιλίας κονσερβολιά και μόνο η Καλαμών θα διαθέτει σημαντικές ποσότητες.
Η μείωση της παραγωγής, κατά τον ίδιο, οφείλεται στο γεγονός ότι ότι γενικά ο χειμώνας ήταν ήπιος και τα δέντρα δεν «ξεκουράστηκαν» και η σοβαρή μείωση της παραγωγής της ποικιλίας Χαλκιδικής οφείλεται στην ελαιοποίηση σημαντικού μέρους της περυσινής παραγωγής –μιας ποικιλίας κατ΄εξοχήν βρώσιμης– πράγμα που σημαίνει ότι καθυστέρησε σημαντικά το μάζεμα του καρπού, με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός δέντρων να «αδυνατίσει». Η μόνη ποικιλία που φαίνεται να διαθέτει σημαντικές ποσότητες είναι η ελιά Καλαμών. Όλη αυτή η εξέλιξη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι όσοι από τους ελαιοπαραγωγούς φέτος έχουν παραγωγή θα απολαύσουν και υψηλές τιμές.
Πάντως, ο κ. Τσαγκούλης έλεγε προς το BD ότι η κατανάλωση βρώσιμης ελιάς στην παγκόσμια αγορά έχει αρχίσει να εμφανίζει στοιχεία κόπωσης. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση, είπε, είναι η αγορά της Γερμανίας, η οποία «έχει μεγάλη κόπωση».
Αναφορικά με την Intercom, αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του 2022 είχε πωλήσεις ύψους 104 εκατ. ευρώ, έναντι 95 εκατ. ευρώ στη διάρκεια του 2021 και τα κέρδη της από 3 εκατ. ευρώ διπλασιάστηκαν και ανήλθαν στα 6 εκατ. ευρώ. Στη διάρκεια του 2023, ο κ. Τσαγκούλης εκτιμά ότι οι πωλήσεις της θα ξεπεράσουν σημαντικά τα 110 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% με 25% των ετήσιων πωλήσεων της Intercom ΑΕ προέρχεται από τις εξαγωγές κονσερβοποιημένης κομπόστας ροδάκινου και βερίκοκου.