Απαντώντας στο αίτημα για μεγαλύτερη διαφάνεια σε ό,τι αφορά τις δραστηριότητες τους κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι κολοσσοί του εμπορίου Η&Μ και Inditex (Zara) κλείνουν την φετινή χρονιά έχοντας αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες.
Καθώς έρχονται στο προσκήνιο τα ζητήματα της βιωσιμότητας αλλά και της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας για τα εκατομμύρια εργατών σε τρίτες χώρες, όπου παράγεται η συντριπτική πλειονότητα των ρούχων που φοράμε, η εφαρμογή φιλόδοξων μέτρων για την προστασία της εικόνας των μεγάλων ομίλων είναι πλέον μονόδρομος.
Παράλληλα με την ανακοίνωση των οικονομικών μεγεθών για το εννεάμηνο του έτους πριν λίγες ημέρες, ο επικεφαλής του ισπανικού ομίλου Inditex, Pablo Isla, έσπευσε να υπογραμμίσει την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης εργασίας για δέκατη συνεχή χρονιά με την UNI Global, μίας συνομοσπονδίας εμπορίου που εκπροσωπεί περισσότερους από 20 εκατομμύρια εργάτες, διασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες εργασίας. Παράλληλα, ανακοίνωσε την συνεργασία μεταξύ της Inditex και της IndustriALL, ενός συνδικαλιστικού οργάνου που αντιπροσωπεύει περισσότερους από 50 εκατομμύρια εργάτες του κλάδου ένδυσης, συνδέοντας έτσι άρρηκτα τις εντυπωσιακές οικονομικές επιδόσεις του ομίλου με σημαντικές πρωτοβουλίες κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος αύξησε τις πωλήσεις του κατά 7,5% στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους (Φεβρουάριος-Οκτώβριος), αγγίζοντας τα 19,82 δισ. ευρώ, τα μικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 8% και τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 2,72 δισ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 12% συγκριτικά με πέρσι.
Για το σύνολο του έτους, οι πωλήσεις αναμένεται να καταγράψουν αύξηση κατά 4%-6%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, στην βάση του καλού προϊοντικού μείγματος, της ενισχυμένης παρουσίας διαδικτυακά αλλά και των κορυφαίων σημείων πώλησης, στα πιο εμπορικά μέρη του πλανήτη. Μέχρι το τέλος δε του Οκτωβρίου, η Inditex είχε προσθέσει 66 νέα καταστήματα στα δίκτυα των οκτώ αλυσίδων που ελέγχει, λειτουργώντας συνολικά 7.486 καταστήματα παγκοσμίως, ενώ λανσάρισε συλλογή επίχρυσων κοσμημάτων καθώς και αρωμάτων σε συνεργασία με την Jo Malone.
Στο ίδιο μοτίβο, ο σουηδικός όμιλος Η&Μ, που μεταξύ άλλων ελέγχει τα ομώνυμα καταστήματα, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι πελάτες του θα έχουν την δυνατότητα να γνωρίζουν που κατασκευάστηκε κάθε προϊόν που αγοράζουν. Να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών της Η&Μ αυξήθηκε κατά 11% την τρέχουσα οικονομική χρήση (Δεκέμβριος 2018-Νοέμβριος 2019), αγγίζοντας τα 232 δισεκατομμύρια κορώνες.
Με πωλήσεις 3 δισεκατομμυρίων τεμαχίων σε ετήσια βάση, ο σουηδικός όμιλος παράγει ρούχα και αξεσουάρ συνεργαζόμενος με εργοστάσια σε περισσότερες από 40 χώρες, με το Μπαγκλαντές να αποτελεί σημαντικότατο εμπορικό εταίρο απασχολώντας μισό εκατομμύριο εργάτες σε 275 εργοστάσια. Μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2013 στο Rana Plaza, ένα πολυόροφο εργοστάσιο στα περίχωρα της πρωτεύουσας Ντάκα, που στοίχισε την ζωή σε περισσότερους από 1000 εργάτες, οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων, στην πλειονότητά τους γυναίκες, βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημοσιότητας, υποχρεώνοντας μεγάλους retailers (Inditex, H&M, Gap, Nike κα) να λάβουν μέτρα.
Η πρόσφατη πρωτοβουλία της Η&Μ εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο, στοχεύοντας να απαντήσει στις ανησυχίες των ολοένα και πιο ενημερωμένων καταναλωτών. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σύστημα που συνδέει τις βάσεις δεδομένων μεταξύ των προμηθευτών και των online σημείων πώλησης του ομίλου, αποτελώντας ένα πρώτο βήμα για μεγαλύτερη διαφάνεια. Βασίζεται σε δουλειά που έγινε την τελευταία τετραετία, στο πλαίσιο της οποίας πληθώρα εργοστασίων στο Μπαγκλαντές αλλά και σε άλλες χώρες περιθωριοποιήθηκαν καθώς δεν ανταποκρίνονταν στις αναθεωρημένες προδιαγραφές ασφαλείας.
Βέβαιο είναι ότι θα δούμε περισσότερες συναφείς πρωτοβουλίες στο μέλλον καθώς η βιομηχανία ένδυσης λειτουργεί βάσει ενός μοντέλου που σταδιακά καθίσταται απαρχαιωμένο, τόσο σε σχέση με τις συνθήκες εργασίας όσο και με το οικολογικό του αποτύπωμα. Παράγοντας 8 δισεκατομμύρια τεμάχια ρούχων σε ετήσια βάση σύμφωνα με την Greenpeace, η βιομηχανία της μόδας προβλέπεται να να αναπτύσσεται με ετήσιους ρυθμούς περί το 5% μέχρι το 2030 και, σύμφωνα με το Euromonitor, δοκιμάζει τις αντοχές του πλανήτη, καθώς οδεύουμε προς την ετήσια παραγωγή περισσοτέρων από 100 εκατομμυρίων τόννων ρούχων, με την ανάλογη περιβαλλοντική επιβάρυνση.