ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Πηγή: Shutterstock

Σκληρός πόλεμος στο fast fashion: Πώς η Zara κερδίζει την H&M

Αν και οι δύο κολοσσοί έχουν παρεμφερές επιχειρηματικό μοντέλο, η αλυσίδα Zara κερδίζει μεγαλύτερα δημογραφικά κοινά, καθώς θέτει την ποικιλία και την ποιότητα στο επίκεντρο. Επίσης, διαθέτει ιδιόκτητα εργοστάσια.

Στο μικροσκόπιο των αναλυτών βρίσκονται οι κολοσσοί του fast fashion, Inditex και H&M, καθώς στον απόηχο των περιπλοκών της πανδημίας, ο πρώτος δείχνει να εμφανίζει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, καλύπτοντας εντυπωσιακά τις απώλειες της προηγούμενης διετίας, με ναυαρχίδα την αλυσίδα Zara. Στον αντίποδα, η σουηδική Η&Μ καταγράφει θετικές μεν επιδόσεις αλλά κατώτερες των προσδοκιών των αναλυτών. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο όμιλοι εμφανίζονται εξίσου ανταγωνιστικοί, με την αξία του brand της Η&Μ να υπολογίζεται σε κάτι λιγότερο από 13 δισ. δολάρια στο τέλος του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Statista, την στιγμή που η αξία του brand της αλυσίδας Zara αποτιμάται σε 15 δισ. δολάρια.

Αν και παρεμφερές, το επιχειρηματικό μοντέλο των δύο ομίλων έχει και σημαντικές διαφορές, με βασικότερη ίσως όλων το γεγονός ότι ο ισπανικός όμιλος Inditex διαθέτει τα δικά του εργοστάσια -κατά βάση στην Ισπανία- ελέγχοντας σε σημαντικό βαθμό την παραγωγή των ενδυμάτων, υποδημάτων κι αξεσουάρ του, τόσο ως προς την ποιότητα όσο και την ταχύτητα εφοδιασμού των καταστημάτων του. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι για την Zara απαιτούνται μόλις δύο εβδομάδες προκειμένου ένα ρούχο να διανύσει την απόσταση από το σχεδιαστήριο στα ράφια των καταστημάτων. Το γεγονός αυτό αποτελεί από μόνο του ένα πολύ ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα, σε μία βιομηχανία που εκτιμά ιδιαιτέρως την διάθεση νέων συλλογών ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ως δέλεαρ για την αύξηση της επισκεψιμότητας και κατ’ επέκτασιν και της αξίας των αγορών. Επιπλέον, η αλυσίδα παράγει περί τις 10.000 είδη σε ετήσια βάση, την στιγμή που ο αντίστοιχος αριθμός κυμαίνεται μεταξύ 2.000 και 4.000 ειδών για την σουηδική Η&Μ, προσφέροντας έτσι μεγαλύτερη ποικιλία ειδών στους πελάτες της.

Η τελευταία δεν διαθέτει ιδιόκτητα εργοστάσια κι η κατασκευή του συνόλου των ειδών της γίνεται σε τρίτους παραγωγούς, με το 60% περίπου των προμηθευτών της να βρίσκονται στην Ασία, και πρωτίστως σε Μπανγκλαντές, Καμπότζη και Βιετνάμ, που είναι φθηνότεροι από την Κίνα. Το στοιχείο αυτό αποτέλεσε σημαντικό πρόβλημα την περίοδο των περιορισμών της πανδημίας, οπότε τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας βρέθηκαν σε πρώτο πλάνο, οδηγώντας σε αδυναμία τακτικού εφοδιασμού των καταστημάτων της αλυσίδας και σημαντικές καθυστερήσεις στην παραγωγή. Το ίδιο στοιχείο φαίνεται να ευθύνεται και για το υψηλό αδιάθετο εμπόρευμα που καλείται να διαχειριστεί ο σουηδικός όμιλος, το οποίο οι αναλυτές υπολογίζουν σε 4 δισ. δολάρια. Κι αυτό με την σειρά του οδηγεί την Η&Μ στην διάθεση περισσότερων ειδών με έκπτωση, συχνότερα μέσα στο έτος, καθιστώντας το brand περισσότερο συνυφασμένο με τις προσφορές απ’ ότι η Zara.

Αντίθετα, η τελευταία φαίνεται να εστιάζει περισσότερο στην αναβάθμιση της ποιότητας των ειδών της και την διάθεση των συλλογών της στην αρχική τους τιμή, συμμετέχοντας πολύ λιγότερο σε προωθητικές ενέργειες όπως η Black Friday και η Cyber Monday, προσθέτοντας έτσι μεγαλύτερη αξία στα είδη της. Με αυτόν τον τρόπο, οι συλλογές της Zara συνδέονται περισσότερο με την μόδα και την ποιότητα σε καλή τιμή, αλλά όχι την εξαιρετικά χαμηλή τιμή, στο μυαλό του καταναλωτή. Το στοιχείο αυτό είναι εν τελεί και το πιο κρίσιμο, σύμφωνα με τους αναλυτές, καθώς επιτρέπει στην Inditex να δικαιολογήσει ευκολότερα τις ανατιμήσεις στις οποίες έχει προβεί, στον απόηχο της πανδημίας και των διεθνών πληθωριστικών πιέσεων. Υπολογίζεται ότι οι τιμές για τα πιο premium είδη της ισπανικής αλυσίδας έχουν αυξηθεί κατά 19% το τελευταίο έτος, την ίδια στιγμή που οι αντίστοιχες ανατιμήσεις έχουν περιοριστεί σε μόλις 3,2% για την Η&Μ.

Επιπλέον, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Zara έχει αυξήσει σημαντικά τα διατιθέμενα είδη από υψηλής ποιότητας υλικά όπως το κασμίρι, η χρήση του οποίου αυξήθηκε κατά 44% σε ένα έτος, έναντι 29% για την Η&Μ, κι αυτό παρά το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες συλλογές συνεισφέρουν ποσοστό λιγότερο του 1% του τζίρου της. Ωστόσο, ως προς τα υπόλοιπα υλικά, οι δύο όμιλοι είναι εφάμιλλοι, χρησιμοποιώντας τόσο φυσικά υλικά όπως το βαμβάκι, όσο και ανακυκλωμένα νάιλον και πολυέστερ στις ίδιες περίπου αναλογίες, θέτοντας την κυκλικότητα ολοένα και περισσότερο στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τους.

Εν κατακλείδι, οι αναλυτές θεωρούν αυταπόδεικτη την στροφή της Zara σε περισσότερο αναβαθμισμένα ποιοτικά ρούχα, αποδίδοντας μεγαλύτερη έμφαση στην αξία αλλά και την -σχετική- διαχρονικότητά τους, και διευρύνοντας σημαντικά και τις δημογραφικές ομάδες στις οποίες η αλυσίδα απευθύνεται, την ίδια στιγμή που η Η&Μ εστιάζει ειδικότερα σε νεαρότερες ηλικίες, με πιο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα. Το στοιχείο αυτό φαίνεται να κερδίζει τελικά και εν μέσω ενός πληθωριστικού περιβάλλοντος διεθνώς, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν να ξοδέψουν πιο συνετά το όποιο διαθέσιμο εισόδημα έχουν, αποφεύγοντας να επιλέξουν ένα είδος με αποκλειστικό γνώμονα την χαμηλή του τιμή.

Σημειώνεται ότι ο τζίρος της Inditex αυξήθηκε κατά 13% το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, συγκριτικά με πέρσι, αγγίζοντας τα 7,6 δισ ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη του ομίλου ενισχύθηκαν κατά 54%, ανερχόμενα σε 1,2 δισ ευρώ. Στον αντίποδα, η σουηδική Η&Μ ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων 6% το δεύτερο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης συγκριτικά με πέρσι, στα 57,61 δισ σουηδικές κορώνες (περίπου 4,95 δισ ευρώ), απογοητεύοντας τους αναλυτές κι αποδίδοντας τις μετριότερες του αναμενομένου επιδόσεις στον άστατο καιρό.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

temu
ΔΙΕΘΝΗ

Temu και Shein σαρώνουν τις αγορές της Δύσης με ρούχα... της πεντάρας

Οι αδιανόητα χαμηλές τιμές των δύο κινεζικών brands φέρνουν σε θέση άμυνας ακόμη και κολοσσούς όπως η H&M και η Zara, που αναζητούν επειγόντως τη δική τους απάντηση για να κρατήσουν τους καταναλωτές.
ΔΙΕΘΝΗ

Πώς οι περιβαλλοντικοί στόχοι «έκαψαν» την επικεφαλής του ομίλου H&M

Η Helena Helmersson παραιτήθηκε αιφνιδίως, αφού αποδείχτηκε εξαιρετικά δύσκολη η αύξηση των πωλήσεων, σε συνδυασμό με τον μεγάλο περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του σουηδικού ομίλου fast fashion.
katastimata-H&M
ΔΙΕΘΝΗ

Πλήγμα από τον πόλεμο τον Ιούνιο στις πωλήσεις του ομίλου H&M

Η Η&Μ ανακοίνωσε μειωμένες πωλήσεις κατά 6% τον Ιούνιο, μετά την αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων σε Ρωσία, Λευκορωσία και Ουκρανία. Επικρίσεις για την παραπλανητική σήμανση ειδών ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.