ΓΔ: 1392.83 -0.34% Τζίρος: 18.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:44:00 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πόλεμος τιμών στα ζυμαρικά, κερδίζει έδαφος η ιδιωτική ετικέτα

Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ οι μεγάλες εταιρείες «απαντούν» με προσφορές με μείωση τιμών ακόμη και κατά 30%. Στο 26,2% αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων private label.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στον κλάδο των ζυμαρικών -με χαμηλούς ρυθμούς αλλά σταθερά– συνεχίζουν να «ροκανίζουν» το μερίδιο των επώνυμων προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο 12μηνο Ιούνιος 2021 – Ιούνιος 2022, ενώ ως προς τον όγκο των πωλήσεων η Barila έχασε μερίδιο 1% στο σύνολο της αγοράς και η Κίκιζας 0,3%, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κέρδισαν 1,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI.

Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυτή την περίοδο οφείλεται στο γεγονός ότι κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ «κρατά επίμονα χαμηλή τιμή» στα δικά της προϊόντα και η στήριξη την οποία παρέχει τα έχει μεταμορφώσει σε ένα ιδιότυπο «επώνυμο προϊόν», όπως έλεγε πηγή της αγοράς μιλώντας προς το BD.

Παράλληλα, η μοναδική άμυνα των βιομηχανιών επώνυμων ζυμαρικών είναι σταθερά οι προσφορές, γεγονός που διαμορφώνει τιμές σχεδόν ανταγωνιστικές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας –η ίδια πηγή έλεγε ότι μία προσφορά με μειωμένη τιμή κατά 30% κινείται στα όρια ενός ζυμαρικού ιδιωτικής ετικέτας.

Πηγές της αγοράς έλεγαν ότι στην προαναφερθείσα αλυσίδα σούπερ μάρκετ ένα στα τρία πακέτα ζυμαρικών που πωλούνται είναι ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο τους δηλαδή ανέρχεται στο 33%. Εκεί οφείλεται –σε ένα βαθμό– και η χαμηλή προσώρας ανάπτυξη των προϊόντων που παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Από την άλλη πλευρά το σημαντικό μερίδιο αγοράς που κατέχουν τα συγκεκριμένα προϊόντα επηρεάζει σοβαρά το ύψος των ανατιμήσεων.

Και τούτο παρά το γεγονός ότι η τιμή της πρώτης ύλης αυξήθηκε περισσότερο από 50%, χωρίς να συνυπολογιστεί η επιβάρυνση του ενεργειακού κόστους. Το ερώτημα βεβαίως είναι ποιες είναι οι οικονομικές αντοχές της κάθε εταιρείας για να στηρίξει και για πόσο τα επώνυμα προϊόντα της με συνεχείς προσφορές. Βέβαια η ισχυρή παρουσία αυτών των προϊόντων στον κλάδο των ζυμαρικών δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο, αντιθέτως χρονολογείται ακόμη από την εποχή της ευμάρειας και της καταναλωτικής τρυφηλότητας. Σήμερα αντιθέτως έχει αυξηθεί η συγκεκριμένη κατηγορία λόγω της επιδείνωσης των οικονομικών και κοινωνικών δεδομένων.

Συγκεκριμένα, με βάση τους όγκους των πωλήσεων –πρόκειται για το πιο αξιόπιστο μέγεθος για τη λειτουργία των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι η αύξηση του τζίρου ενσωματώσει τις αναγκαστικές ανατιμήσεις λόγω των κοστολογικών επιβαρύνσεων– στο 12μηνο Ιουλίου 2021 – Ιούνιος 2022 το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ανήκει στην Barila με 36,2%, χάνοντας έναντι του αντίστοιχου διαστήματος 1%, ακολουθεί η εταιρεία Κίκιζας με 31,6% και απώλεια μεριδίου μόλις 0,3%, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κέρδισαν 1,6 μονάδες και το μερίδιο τους διαμορφώθηκε στο 26,2%.

Οι αριθμοί όμως είναι εντελώς διαφορετικοί με βάση την αξία των πωλήσεων. Στην πρώτη θέση είναι η Βarila με μερίδιο 41,2% -η διαφορά έναντι του μεριδίου ως προς τον όγκο οφείλεται στις σχετικά υψηλές ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησε– ακολουθεί η Κίκιζας με 32,8%, με ανατιμήσεις πολύ περιορισμένες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 17,1% - η διαφορά μεταξύ αξίας και όγκου που είναι αντίστροφη έναντι των επωνύμων αποδεικνύει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Έτσι λοιπόν η Barila έχασε μερίδιο 1,3 ποσοστιαίες μονάδες, η Κίκιζας κέρδισε 0,5 μονάδες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κέρδισαν δύο ποσοστιαίες μονάδες. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι στο προαναφερόμενο διάστημα, με βάση τα στοιχεία της IRI, συνολικά η αγορά των ζυμαρικών αυξήθηκε ως προς την αξία τους κατά 10,9%, ενώ η κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά 25%.    

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Lidl και ο σκληρός πόλεμος προσφορών στα προϊόντα private label

Οι μειώσεις τιμών έως 35% από τη γερμανική αλυσίδα, που θα καλυφθούν με τη μείωση της κερδοφορίας της, οδηγούν σε νέα φάση τον ανταγωνισμό αλυσίδων και προμηθευτών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.