Σε αρνητικό έδαφος παρέμειναν τα οικονομικά μεγέθη του σουηδικού κολοσσού ένδυσης Η&Μ κατά το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, συνέπεια της επίδρασης της πανδημίας στο παγκόσμιο εμπόριο. Συνολικά, οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 23% το διάστημα από την 1η Δεκεμβρίου 2019 έως και τις 31 Μαΐου 2020, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, διαμορφούμενες σε 83,6 δισ σουηδικές κορώνες, ενώ το αποτέλεσμα μετά τους φόρους είναι ζημιές ύψους 3,06 δισ. κορωνών.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, η Η&Μ κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 25% (σε ευρώ) το υπό εξέταση διάστημα, με τον τζίρο της να υποχωρεί σε 658 εκατ κορώνες (62 εκατ ευρώ), έναντι 858 εκατ (81 εκατ ευρώ) πέρσι. Πιο δυσμενής είναι η εικόνα κατά το τρίμηνο Μαρτίου - Μαΐου, οπότε τέθηκαν σε ισχύ και οι περιορισμοί λειτουργίας των επιχειρήσεων, με τις πωλήσεις της σουηδικής αλυσίδας να υποχωρούν κατά 52% συγκριτικά με πέρσι, αγγίζοντας τα 224 εκατ κορώνες, έναντι 449 εκατ. πέρσι. Να σημειωθεί ότι το δίκτυο καταστημάτων της Η&Μ στην Ελλάδα παραμένει σταθερό, στα 35 σημεία συνολικά.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Κύπρος αποτελεί μία από τις ελάχιστες αγορές όπου η αλυσίδα αύξησε τις πωλήσεις της το υπό εξέταση διάστημα, κατά 19%, σε 25 εκατ κορώνες το δεύτερο τρίμηνο, και κατά 15% στο εξάμηνο, σε 47 εκατ κορώνες, λειτουργώντας μόλις ένα κατάστημα στην χώρα.
Πτωτικά κινούνται πάντως οι πωλήσεις του ομίλου και την περίοδο 1-24 Ιουνίου 2020, υποχωρώντας κατά 25% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, εξέλιξη που σαφώς σχετίζεται και με το γεγονός ότι ακόμη 350 καταστήματα της αλυσίδας (ποσοστό 7% επί του συνόλου) παραμένουν κλειστά λόγω της πανδημίας. Πλέον, ο όμιλος έχει αναπροσαρμόσει τον σχεδιασμό του σε ότι αφορά το δίκτυο του, προγραμματίζοντας το οριστικό κλείσιμο 170 καταστημάτων και το άνοιγμα 130 νέων σημείων, επεκτείνοντας ουσιαστικά το δίκτυο του κατά 40 σημεία φέτος.
Όπως σημειώνει η διευθύνουσα σύμβουλος της Η&Μ, Helena Helmersson, η επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων δεν συνοδεύεται από αυξημένο καταναλωτικό ενδιαφέρον, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναπροσαρμογή του τρόπου λειτουργίας του ομίλου, από το σχεδιαστήριο μέχρι την εφοδιαστική αλυσίδα και την διαρρύθμιση των ίδιων των καταστημάτων. Έτσι, ο όμιλος εστιάζει στην ενίσχυση του online καταστήματός του, αξιολογώντας ως θετικό το γεγονός ότι οι πωλήσεις του μέσω του e-shop αυξήθηκαν κατά 40% το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, συνεισφέροντας πλέον το 28% του συνολικού τζίρου, από 16% που ήταν το 2019 και 14,5% το 2018.
Τα ανώτατα στελέχη της εταιρείας έχουν ήδη δεχθεί προσωρινή μείωση αποδοχών κατά 20%, ενώ επιπλέον κόστη που αφορούν σε ενοίκια έχουν μειωθεί, μέσω διαπραγματεύσεων με τους ιδιοκτήτες, κυβερνητικών προγραμμάτων ανακούφισης αλλά και οριστικού τερματισμού της λειτουργίας ορισμένων μη αποδοτικών καταστημάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλυσίδα έκλεισε καταστήματα στις μεγαλύτερες αγορές της, κατά το πρώτο εξάμηνο, συμπεριλαμβανομένης και της έδρας της, Σουηδίας, όπου τερμάτισαν την λειτουργία τους 4 καταστήματα. 10 συνολικά σημεία έκλεισαν στην Κίνα, 8 στις Ηνωμένες Πολιτείες, από 7 σε Βρετανία και Γαλλία και 6 στην Γερμανία, την σημαντικότερη αγορά της Η&Μ από άποψη τζίρου.