Με δεδομένο το γενικότερο lockdown σε παγκόσμια κλίμακα, ο κλάδος των αναψυκτικών υπέστη αφενός μείωση στις εγχώριες πωλήσεις και αφετέρου δυστοκίες στις εξαγωγές. Συγκεκριμένα, λόγω του αναγκαστικού λουκέτου στο κανάλι της εστίασης, έχει υποστεί απώλεια εσόδων τουλάχιστον της τάξης του 50%.
Το κανάλι της επιτόπιας κατανάλωσης, η HO.RE.CA, που περιλαμβάνει την εστίαση και τα ξενοδοχεία, αποτελεί πολύ σημαντική αγορά διάθεσης αναψυκτικών, σε αναλογία που εκτιμάται ότι αγγίζει τουλάχιστον το 50% του συνολικού όγκου πωλήσεων.
Από την άλλη, η «ζεστή» αγορά (off trade) που αφορά τη ζήτηση στα σούπερ μάρκετ/ μίνι μάρκετ/ περίπτερα, δεν μπορεί να αντισταθμίσει την απώλεια των εσόδων, καθώς το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα ωθεί τους καταναλωτές κυρίως σε επιλογές για «είδη πρώτης ανάγκης».
Λόγω της απομείωσης της κίνησης στους χώρους εστίασης, ο κλάδος της εστίασης, προτείνει το «κούρεμα» των φόρων ως αναγκαία προϋπόθεση για την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων εστίασης και αντίστοιχες μειώσεις του ΦΠΑ στο φαγητό στο 6% και στα ποτά στο 13%.
Με δεδομένο ότι τα αναψυκτικά, αποτελούν ένα είδος ευρείας, «λαϊκής» κατανάλωσης, με την επικείμενη σταδιακή άρση των περιορισμών και με γνώμονα τη σημαντική συμβολή του κλάδου των αναψυκτικών στην οικονομία και την απασχόληση, η οικονομική στήριξη, που ήδη είναι στο πλάνο της Κυβέρνησης κατόπιν της ένταξής του, στους λεγόμενους επιλέξιμους Κωδικούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), είναι κρίσιμο να συνδυαστεί με μείωση φορολογικών συντελεστών και παραμονή σε χαμηλότερα επίπεδα ΦΠΑ, μέχρι το τέλος του 2020, προκειμένου να δοθεί ώθηση στην αγορά και να τονωθεί η καταναλωτική ζήτηση.
Οι επιπτώσεις του lockdown στον Τουρισμό και την εστίαση προκαλούν έντονο σκεπτικισμό
Ο τουρισμός, πλήττεται δραματικά λόγω του καθολικού κλεισίματος των ξενοδοχειακών μονάδων και της απαγόρευσης των μετακινήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ο εσωτερικός τουρισμός βρίσκεται σε πρώτο πλάνο για το 2020, παρόλο που σε καμία περίπτωση, η εσωτερική ζήτηση δεν μπορεί να αναπληρώσει τις απώλειες από τους τουρίστες του εξωτερικού.
Οι Έλληνες αισθάνονται φόβο στο ενδεχόμενο μιας «αναζωπύρωσης» του ιού, αλλά και αγωνία για το μέλλον, λόγω των περιορισμένων εισοδημάτων τους. Γι’ αυτό, προκειμένου ο τουριστικός κλάδος να μπορέσει να επιβιώσει και να στηριχθούν θέσεις εργασίας αλλά και για να ενισχυθεί η εσωτερική ζήτηση φέτος, χρειάζονται γενναίες και στοχευμένες κινήσεις, που θα στηρίζουν την ‘αγοραστική δύναμη’ του καταναλωτή.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, με επιστολή που απέστειλαν στις 15 Απριλίου προς τα αρμόδια Υπουργεία, ζήτησαν άμεσα μείωση του συντελεστή ΦΠΑ σε ολόκληρη την εστίαση και εξίσωση των φορολογικών συντελεστών που ισχύουν στις ανταγωνίστριες χώρες προ-κρίσης, όπως στην Ισπανία, στην Τουρκία και την Ιταλία.
Και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) έχει ζητήσει τη μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6% και του συνόλου του ΦΠΑ της εστίασης στο 13% έως το τέλος του έτους, ως τονωτική ένεση στην εστίαση και τον τουρισμό, που κατ’ επέκταση θα επηρεάσει και τον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών και αναψυκτικών.
Οι αντιδράσεις από την Πολιτεία αναμένεται να είναι υποστηρικτικές προς αυτήν την κατεύθυνση.