«Ασφυξία» αναμένεται να δημιουργηθεί σε δεκάδες μεγάλα λιμάνια τόσο στην Ευρώπη, όσο και στις ΗΠΑ, του Πειραιά μη εξαιρουμένου. Το πρόβλημα βρίσκεται εν τη γενέσει του και αφορά στην επικείμενη άφιξη εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων και λοιπών φορτίων από εργοστάσια στην Ασία, τα οποία ξεκίνησαν να λειτουργούν πριν από μερικές εβδομάδες κι έχουν αποστείλει τις πρώτες παραγγελίες.
Όπως σημειώνουν ναυτιλιακοί αναλυτές, τα πρώτα πλοία ξεκίνησαν να παραλαμβάνουν τα παραπάνω φορτία εμπορευματοκιβωτίων στις αρχές Μαρτίου και πλέον, μετά από τρεις εβδομάδες οδεύουν προς τα λιμάνια παράδοσης. Πρόκειται για παραγγελίες, που είχαν υποβληθεί πριν κλείσουν τα εργοστάσια στην Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες και οι οποίες τώρα εκτελούνται, καθώς η παραγωγή έχει επανέλθει.
Ωστόσο, στο μεσοδιάστημα και συγκεκριμένα τις τελευταίες 10 - 15 ημέρες, όσο τα φορτία αυτά βρίσκονταν ακόμα εν πλω, οι συνθήκες διαφοροποιήθηκαν δραματικά στις ευρωπαϊκές αγορές και στις ΗΠΑ, με την καταναλωτική ζήτηση να υποχωρεί δραματικά και την πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων να κλείνει. Έτσι, οι αγοραστές, δηλαδή οι εμπορικές αλυσίδες και άλλα καταστήματα μη αναγκαίων ειδών, ξεκίνησαν να ακυρώνουν παραγγελίες.
Αυτό σημαίνει ότι ένας σημαντικός όγκος φορτίων που βρίσκονται καθ' οδόν για τις χώρες της Δύσης είναι πλέον «στον αέρα». Ήδη, με βάση το ποσοστό των κενών δρομολογίων που έχουν ανακοινώσει, τόσο ο συνασπισμός ναυτιλιακών εταιρειών 2Μ, όσο και η THE Alliance (πλοία της οποίας διαπλέουν και στον Πειραιά), κατά το δεύτερο τρίμηνο, προβλέπεται η ακύρωση του 21% των φορτίων που είχαν δρομολογηθεί από την Ασία προς την Ευρώπη.
«Με βάση τους όρους αγοράς τους, κατά κανόνα, θα πρέπει οι αγοραστές να αναλάβουν την διαχείρισή τους μόλις αφιχθούν στο λιμάνι του προορισμού τους», ανέφερε σε σχετικές του δηλώσεις για το ζήτημα προ ημερών, ο κ. Τζέιμς Χούκαμ, γενικός γραμματέας του Global Shippers Forum, ενός από τους μεγαλύτερους διεθνείς φορείς εκπροσώπησης των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των εισαγωγών - εξαγωγών.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη συνθήκη, η οποία έχει ήδη γεννήσει φόβους για μεγάλη συσσώρευση ανεπιθύμητων κοντέινερ στους χώρους αποθήκευσης των λιμανιών, με κίνδυνο μάλιστα το πρόβλημα να γιγαντωθεί, ωθώντας τις διοικήσεις των λιμανιών σε λήψη μέτρων, όπως για παράδειγμα την αύξηση του κόστους αποθήκευσης, ή την μεταβολή των όρων παροχής σχετικών υπηρεσιών, προκειμένου να επιταχύνουν την διαδικασία επίλυσης του πού τελικά θα πάνε τα κοντέινερ αυτά μόλις ξεφορτωθούν από τα πλοία.
«Αρρυθμίες» στις οδικές μεταφορές
Εν τω μεταξύ, ένας πρόσθετος «πονοκέφαλος» αφορά στις σημαντικές «αρρυθμίες» που παρουσιάζουν και οι υπηρεσίες μεταφοράς στην ενδοχώρα, καθώς παρατηρούνται ελλείψεις σε οχήματα και κυρίως οδηγούς, ειδικά για τις επόμενες 2-4 εβδομάδες, λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις σε όλες σχεδόν τις χώρες. Αυτοί οι περιορισμοί έχουν καθυστερήσει πολλά δρομολόγια με φορτηγά, ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι οδηγοί έχουν υποχρεωθεί σε καραντίνες 14 ημερών, λόγω εμφάνισης συμπτωμάτων κορονοϊού, ή λόγω επαφής με κρούσματα. Έτσι, οι εισαγωγείς θα δυσκολευτούν να βρουν μέσο είτε για να παραλάβει τα κοντέινερ που έχουν παραγγείλει (εφόσον το επιθυμούν βέβαια και δεν τα επιστρέψουν πίσω), είτε για να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα το υφιστάμενο απόθεμά τους στην χώρα άφιξης των κοντέινερ.
Πρόκειται για μια ακόμα ανατροπή που φέρνει η πανδημία του κορονοϊού στον σχεδιασμό των λιμενικών αρχών και των εταιρειών διαχείρισης λιμανιών, μετά τη μείωση φορτίων που αναμένεται να καταγράψουν την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαΐου, λόγω της ανάσχεσης μεγάλου μέρους της εμπορικής και παραγωγικής δραστηριότητας, αρχικά στην Κίνα και στη συνέχεια στο μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου κόσμου.