Σε νέες ευέλικτες μορφές χρηματοδότησης στρέφονται όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων και Έλληνες, στο πλαίσιο των αγοραπωλησιών πλοίων. Μία από τις τάσεις των τελευταίων ετών αφορά την αγορά πλοίων μέσω έκδοσης μετοχών, τις οποίες αποκτά ο πωλητής. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν νομικοί σύμβουλοι, οι συμφωνίες μεταβίβασης πλοίων για μετοχές (ships-for-shares), έχουν αρχίσει να αποκτούν αυξημένη δημοτικότητα, καθώς αποδεικνύονται επωφελείς και για τον αγοραστή και για τον πωλητή.
Από τις εταιρείες που «έδειξαν τον δρόμο», είναι η NS Lemos της οικογένειας Λαιμού, η οποία πριν από περίπου ένα χρόνο, πούλησε τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην εισηγμένη Ship Finance International, του Νορβηγού μεγιστάνα Τζον Φρέντρικσεν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αξία της συμφωνίας υπολογίζεται ότι ανήλθε σε 460 εκατ. δολάρια, εκ των οποίων ένα σημαντικό μέρος αφορούσε μετρητά κι ένα μέρος της τάξεως των 60 εκατ. δολαρίων, αφορούσε στην έκδοση μετοχών, που έλαβαν οι μέτοχοι της NS Lemos.
Αντίστοιχα, ως αγοραστής, η Star Bulk Carriers του κ. Πέτρου Παππά έχει προχωρήσει σε διαδοχικές αγορές πλοίων από τις εταιρείες E.R. Schiffarts, Delphin Shipping και Augustea, εκδίδοντας και μετοχές της εταιρείας. Διόλου τυχαία, οι δύο τελευταίες εταιρείες έχουν στενούς δεσμούς με private equity funds, όπως άλλωστε και η ίδια η Star Bulk, στην οποία έχει επενδύσει η Oaktree.
Όπως αναφέρει ο κ. Ντάνιελ Σόντερς, εταίρος του εξειδικευμένου στην ναυτιλία νομικού γραφείου Watson, Farley and Williams (WFW), τέτοιου είδους συμφωνίες έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τους ιδιώτες επενδυτές-πωλητές, οι οποίοι διαχειρίζονται μικρότερους στόλους, όπως π.χ. αρκετοί Έλληνες πλοιοκτήτες, να αποκτήσουν μεγαλύτερη ρευστότητα επί της επένδυσής τους. Ταυτόχρονα, οι αγοραστές ενισχύουν το μερίδιό τους στην αγορά, μέσω της περαιτέρω επέκτασης του στόλου τους.
Κατά κανόνα, τέτοιες κινήσεις πραγματοποιούν οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν και το σκέλος της συμφωνίας που αφορά σε μετρητά. «Συνήθως όταν συναντούμε αγοραπωλησίες πλοίων που περιλαμβάνουν και την έκδοση νέων μετοχών, αλλά και την καταβολή μετρητών, αυτό συμβαίνει όταν ο πωλητής έχει ακόμα υπόλοιπο χρέους, που συνδέεται με την χρηματοδότηση του πλοίου του, όταν το απέκτησε», σημειώνει ο κ. Σόντερς.
Μία ακόμα σχετική συμφωνία ανακοινώθηκε μόλις χθες, από την εισηγμένη στην Νέα Υόρκη Scorpio Tankers, η οποία ελέγχει 109 δεξαμενόπλοια. Η ιταλικών συμφερόντων εταιρεία θα αποκτήσει 19 νέα πλοία αξίας 803 εκατ. δολαρίων από εταιρείες συμφερόντων του ομίλου Trafigura Maritime Logistics, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ναυλωτές παγκοσμίως.
Για το σκοπό αυτό, η Scorpio Tankers, εκτός από μετρητά ύψους 668 εκατ. δολαρίων, θα εκδώσει και 4,7 εκατ. νέες μετοχές αξίας 29 δολαρίων έκαστη, ήτοι συνολικής αξίας 135 εκατ. δολαρίων. Επιπλέον μετοχές αξίας 35 εκατ. δολαρίων, θα αποκτηθούν μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης και από την ίδια την Trafigura.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου, όσο οι τράπεζες, που παραδοσιακά χρηματοδοτούσαν την ναυτιλία, διατηρούν την στάση αποεπένδυσής τους από τον κλάδο, τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες θα συνεχίζουν να αναζητούν νέες, εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης. Ως εκ τούτου, η λύση της έκδοσης μετοχών ως αντάλλαγμα για την χρηματοδότηση της ανανέωσης του στόλου, φαντάζει ως μια επιλογή, η οποία «ήρθε για να μείνει».