Οι επενδύσεις στα Ναυπηγεία του Κόλπου της Ελευσίνας αναδεικνύονται ως ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματικούς μετασχηματισμούς στη σύγχρονη ελληνική βιομηχανία.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την περιοχή υπογραμμίζει τη στρατηγική σημασία της Ελευσίνας.
Το επενδυτικό σχέδιο χαρακτηρίζεται από έντονη οικονομική, τεχνολογική και γεωπολιτική διάσταση. Εκτός από τη διάσωση ενός ιστορικού βιομηχανικού πυλώνα, διαμορφώνει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο για τη ναυπηγοεπισκευή, τα logistics και την ενεργειακή αλυσίδα της χώρας.
Στον πυρήνα της επένδυσης δημιουργείται ένα σύγχρονο και εξωστρεφές ναυπηγικό hub, με διεθνείς προδιαγραφές και κερδοφορία. Η πρωτοβουλία συνδυάζει χρηματοδότηση, τεχνογνωσία και προώθηση μακροχρόνιων συμφωνιών για την κατασκευή και υποστήριξη πλοίων, τόσο εμπορικών όσο και, ενδεχομένως, αμυντικών προγραμμάτων στο μέλλον.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο, η Ελευσίνα μετατρέπεται σε πλατφόρμα προστιθέμενης αξίας. Τα αναβαθμισμένα ναυπηγεία προσφέρουν τη δυνατότητα υποστήριξης τεχνικά απαιτητικών εργασιών, μεγάλων δεξαμενών επισκευών και ενός πλήρους οικοσυστήματος υποκατασκευαστών.
Αυτό συνεπάγεται αύξηση παραγωγικότητας, βελτιστοποίηση της χρήσης περιουσιακών στοιχείων, όπως dry docks και heavy machinery, και υψηλότερες αποδόσεις κεφαλαίου σε σχέση με το παρελθόν.
Επιπλέον, η σύνδεση με την ελληνική και διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα προσδίδει σημαντική αξία στην επένδυση. Η στρατηγική τοποθεσία της Ελευσίνας σε σχέση με τον Πειραιά, τις ενεργειακές υποδομές της Δυτικής Αττικής και τα δίκτυα logistics του Θριασίου ενισχύει περαιτέρω το εγχείρημα.
Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για νέα έσοδα από υπηρεσίες υψηλής εξειδίκευσης, όπως retrofit πράσινων τεχνολογιών, μετασκευές LNG/LPG, ενεργειακά έργα και υπηρεσίες υποστήριξης στόλων. Η Ελλάδα αποκτά έναν επιπλέον βιομηχανικό κόμβο, ικανό να ανταγωνιστεί ευρωπαϊκά και γειτονικά ναυπηγεία.
Σε επίπεδο αγοράς εργασίας, η επένδυση δημιουργεί ζήτηση για μηχανικούς, τεχνικούς, ηλεκτροσυγκολλητές, ειδικούς περιβάλλοντος και στελέχη logistics. Αυτό οδηγεί σε άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
Η επενδυτική παρέμβαση στην Ελευσίνα δεν περιορίζεται σε μια απλή χρηματοδότηση. Πρόκειται για ένα ολιστικό επενδυτικό σχέδιο που συνδέει τη ναυπηγική βιομηχανία, την ενεργειακή αγορά και τα ελληνικά logistics, αναβαθμίζοντας τη βιομηχανική βάση της χώρας και ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία της Ελευσίνας.
Αναφερόμενος στην ανησυχία που εξέφρασε η κινεζική πρεσβεία για το λιμάνι του Πειραιά, ο κ. Κορκίδης σημείωσε ότι η ανησυχία αυτή είναι υπερβολική. Όπως επισήμανε, το ελληνικό κράτος υπήρξε γενναιόδωρο με τους επενδυτές και τήρησε απαρέγκλιτα τους όρους παραχώρησης, ενώ η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά υπήρξε επιτυχημένη και κερδοφόρα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελευσίνα δεν θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά προς τον Πειραιά. Ο Πειραιάς διαχειρίζεται διαφορετικά εμπορεύματα και λιμενικές υπηρεσίες με ετήσια έσοδα 235 εκατ. ευρώ, ενώ η Ελευσίνα εμφανίζει έσοδα μόλις 5 εκατ. ευρώ. Είναι, επομένως, αναγκαίο να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες της Ελευσίνας για λιμενικές, μεταφορικές, διαμετακομιστικές και ενεργειακές δραστηριότητες.
Με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, υλοποιείται μια εθνική στρατηγική που ωφελεί την ελληνική οικονομία, την τοπική κοινωνία, τους εργαζόμενους και την ανάπτυξη της χώρας συνολικά. Το εθνικό συμφέρον πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, με επενδύσεις προστιθέμενης αξίας που ενισχύουν τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Η πρόοδος στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά τα τελευταία τρία χρόνια δημιούργησε νέα δεδομένα, με χιλιάδες θέσεις εργασίας και νέες προοπτικές για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Η περαιτέρω αξιοποίηση της περιοχής της Ελευσίνας, των ναυπηγείων και του Θριασίου μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία.